Gå til innhold

[Løst]Valg av headset - Pris ca 1.5k


Meh.

Anbefalte innlegg

Hei, i sommerferien har jeg funnet diverse ting jeg vurderer å skaffe meg. En av tingene er headset. Nå har jeg AKG K 324 P (ørepropper) og noen middels dårlige headset som f.eks Koss PortaPro (liker ikke den overdrevne bassen osv i portapro :thumbdown: )

 

Jeg ønsker meg nå et bedre headset, og kan tenke meg en pris på rundt 1500 kr. Jeg har sett (og hørt) litt på Beyerdynamic DT770, og liker lyden veldig godt. Designmessig liker jeg AKG's headset litt bedre, men jeg har ikke hørt på lydkvaliteten på noen av AKG's headset.

 

Kriterier:

 

Lydkvalitet: Så god som mulig i den prisklassen!

 

Design: Er ikke veldig viktig, men ikke noe scullcandy-fjortis-drit ;)

 

Pris: Som nevnt tidligere, rundt 1500 kr.

 

Type: Lukket eller semiåpne

 

Trødløst: NEI!

 

Mikrofon/Volumkontroll: Nei takk, det blir bare i veien.

 

Jeg vil helst ha muligheten for å kunne bruke headsetet med Sony NWZ-A828KB og Sansa Clip uten en ekstra forsterker.

 

Om dere har noen gode alternativer til DT770 eller har erfaring med dette headsetet, vil jeg gjerne høre det :)

 

Om dere vet om noen gode miniforsterkere kan dere gjerne anbefale de/den :D

 

 

Spørsmål:

- Har alle AKG's headset like "høfflig" lyd, eller er det noen som har mer bass og litt råere lyd?

- Hvilke AKG headset passer best til disse kriteriene?

- Hvilke Sennheiser headset passer best til disse kriteriene?

 

Takk for alle svar!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva salgs musikksjangre hører du på? Hvilken lydsignatur foretrekker du? Beyerdynamic DT 770 har en mer "morsom" lydsignatur, med litt ekstra bass og diskant (en slags loudness-effekt, om du vil). Mens AKGs studiomodeller K242/K272 er laget for å gi en pinlig korrekt og helt nøytral lydgjengivelse - på godt og ondt.

 

Selv har jeg opplevd skuffelsen av å høre noen av favoritt-albumene mine med hifi-hodetelefoner, og høre hvor dårlig opptaket faktisk er. Så dette er noe du burde ta i betraktning, DT 770 er nok mye mer tilgivende mtp. dårlige opptak. Men det kommer egentlig helt an på musikksmak og personlige preferanser. Så hva er du du lytter til, og hva er det du liker?

 

Edit: Forresten, ikke kjøp fra Pixmania. Har hørt negative ting om den butikken.

Endret av Molotovcocktail
Lenke til kommentar
Hva salgs musikksjangre hører du på? Hvilken lydsignatur foretrekker du? Beyerdynamic DT 770 har en mer "morsom" lydsignatur, med litt ekstra bass og diskant (en slags loudness-effekt, om du vil). Mens AKGs studiomodeller K242/K272 er laget for å gi en pinlig korrekt og helt nøytral lydgjengivelse - på godt og ondt.

 

Selv har jeg opplevd skuffelsen av å høre noen av favoritt-albumene mine med hifi-hodetelefoner, og høre hvor dårlig opptaket faktisk er. Så dette er noe du burde ta i betraktning, DT 770 er nok mye mer tilgivende mtp. dårlige opptak. Men det kommer egentlig helt an på musikksmak og personlige preferanser. Så hva er du du lytter til, og hva er det du liker?

 

Edit: Forresten, ikke kjøp fra Pixmania. Har hørt negative ting om den butikken.

Jeg hører mest på hard rock, alternative rock, rapcore, nu/new metal, trash metal, punk rock og ting i den duren.

 

Jeg liker litt ekstra bass, bare det ikke blir på samme måten som portapro, der bassen ødelegger deler av lydbilde :hrm:

 

Når jeg bruker AKG K324 P sammen med Sony NWZ-A828 (med ekstra bass på eq) synes jeg lyden føles ganske god, men med Clip'en blir det litt lite bass i AKG-øreproppene.

 

Hadde jeg hatt en DAP/PMP med flere muligheter på eq'n ville jeg kanskje fått mere nytte av AKG-headset enn det jeg har i dag...

 

Om jeg skal bruke headsetet med PC'n trenger jeg nytt lydkort da, eller holder hovedkortets lydutganger til det? (PC'n er rundt 2 år gammel)

Lenke til kommentar

Virker som Beyerdynamic DT 770 Pro vil være det beste valget. Du kan kjøpe 80 Ohms utgaven + en FiiO E5 forsterker.

 

Om jeg skal bruke headsetet med PC'n trenger jeg nytt lydkort da, eller holder hovedkortets lydutganger til det? (PC'n er rundt 2 år gammel)

Interne lydkort er kjent for å være dårlige lydkilder (masse støy osv). Det kan være en ide å kjøpe noe bedre ja. Du får se deg om etter noen billige USB-lydkort, det meste er bedre enn interne lydkort.

Endret av Molotovcocktail
Lenke til kommentar
Virker som Beyerdynamic DT 770 Pro vil være det beste valget. Du kan kjøpe 80 Ohms utgaven + en FiiO E5 forsterker.

 

Om jeg skal bruke headsetet med PC'n trenger jeg nytt lydkort da, eller holder hovedkortets lydutganger til det? (PC'n er rundt 2 år gammel)

Interne lydkort er kjent for å være dårlige lydkilder (masse støy osv). Det kan være en ide å kjøpe noe bedre ja. Du får se deg om etter noen billige USB-lydkort, det meste er bedre enn interne lydkort.

 

Er ikke sikkert jeg gidder å skaffe lydkort med det første, men jeg får heller vente å finne ut om det blir aktuelt.

 

Hva er forskjellen på FiiO E3 og E5? (annet enn form og pris)

 

Får se om jeg bruker penger på forsterker etterhvert. Det kan hende jeg får muligheten til å bruke en gammel NAD-forsterker som ikke blir brukt så mye etterhvert.

 

Synd jeg ikke skaffa meg DT770 da prisen lå under 1500 for et par uker siden ;)

 

EDIT: Vet du om en nettside som selger stativ til hodetelefoner? (Mulig jeg bare lager noe selv)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte egentlig mer på en nettside der man kan kjøpe andre puter som passer osv. Jeg burde kanskje forklart det litt bedre ;)

 

BTW, takk for all hjelpen Molotovcocktail!

 

EDIT: Jeg fant ut at man kan få kjøpt skinnputer på amazon.com, men passer de på DT770 når de passer på DT770M?

 

EDIT 2: Kan disse passe også?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Om de passer, det vet jeg desverre ikke. Utifra bilder så virker det som om DT770 Pro og DT770 M har litt forskjellige øreputer, så om festene til øreputene er like på begge modeller er ikke sikkert.

 

De andre du linker til er fra Beyerdynamics "aviation"-linje, og disse er ment for hodetelefoner som brukes i cockpiten på fly. Tviler på at noen av dem passer til DT770.

Lenke til kommentar
Om de passer, det vet jeg desverre ikke. Utifra bilder så virker det som om DT770 Pro og DT770 M har litt forskjellige øreputer, så om festene til øreputene er like på begge modeller er ikke sikkert.

 

De andre du linker til er fra Beyerdynamics "aviation"-linje, og disse er ment for hodetelefoner som brukes i cockpiten på fly. Tviler på at noen av dem passer til DT770.

 

Det var synd :(

 

EDIT: De ligger under "Auxiliarity Equipment" også.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Uansett så skal de vanlige øreputene på DT770 Pro være veldig behaglelige.

 

Ja, de er det, jeg har prøvd de. Men jeg liker ikke fargen så veldig godt, og det kunne vært fint å hatt litt variasjon av og til, og utseende litt utenom det "normale" ;)

 

Jeg klarer meg nok uansett :p

 

EDIT: Jeg kan jo i hvert fall velge farge (og skinnputer) her da ;)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...