Gå til innhold

Canon PowerShot SX10 IS? Eller annet kamera som gir greie videosnutter?

Anbefalte innlegg

Hadde et Canon S5 som jeg var veldig fornøyd med. Særlig likte jeg at den hadde mulighet for å ta opp videosnutter av grei kvalitet. I tillegg syns jeg det var enkelt å bruke og at det tok relativt greie bilder. Selv om det ikke er så lite, er det ikke så stort at det var vanskelig å ta med i veska. Likte godt den vridbare skjermen. Greit med noe zoom, men veldig stor zoom er ikke det viktigste for meg.

Dette kameraet gikk dessverre i gulvet og i tusen knas og må erstattes.

Min første tanke var å kjøpe den nye modellen Canon PowerShot SX10 IS. Men er det andre kameraer som tar opp like bra video? Har man mulighet til dette også med de nye speilrefleksene?

Noen som har noen meninger om Canon PowerShot SX10 IS?? Eller evt noen gode alternativer?

Stemmer det at dette kameraet gir bedre kvalitet på bildene enn mindre kompaktkamera? En mellomting mellom kompaktkamera og speilrefleks?

Erfaringer mottas med takk:)

Endret av jamaoa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som mener noe om dette kameraet??

Joda, jeg har i alle fall meninger om kameraet. Har i mange år tatt enorme mengder bilder. Mest familie på tur og barn, men også litt ute i naturen. Gleden var stor da jeg for noen år siden endelig tok meg råd til et digitalt speirefleks kamera (Nikon D50) Bildene jeg tok med det kameraet ble som ventet fantastiske. For en tid tilbake ble dessverre Nikonet stjålet, og måtte dermed se meg om etter nytt kamera. Brukte litt tid å å vurdere i hvilke situasjoner jeg tok bilder, og når og hvor jeg viste bildene. Konklusjonen var at majoriteten av bildene ble tatt i fint vær, og visning av blidene skjer 100 % på TV eller på et par digitale bilderammer. Med dette som utgangspunkt, valgte jeg et kamera som tar glimrende bilder i fin vær, og som tar blider direkte i 16:9 format. OK, mange andre kameraer gjør dette, men kombinasjonen av god zoom, HD film, enkel betjening og god bildekvalitet gjorde SX10IS til et naturlig valg.

Det jeg har sett så langt etter en drøy måneds bruk er:

-Ved opp til 400 ISO blir bildene helt på høyde eller bedre enn med Nikonkameraet

-HD filming er gøy, og kvaliteten på film i godt lys er utrolig bra

-HD filmene kan være vanskelige å spille av hvis man ikke har en PC som takler dette.

-RAW format er nyttig hvis man liker å redigere bildene noe

-Skjerm og "optisk" søker (ikke ekte søker, men et lite display i søkeren som har akkurat samme funksjonalitet som skjermen).

-Glimrende zoom område (28-560)

-Meget god bildestabilisator. Kan ta håndholdte bilder ved lang lukkertid uten problem (dermed lavere ISO som gir mindre støy)

-Sluker batterier hvis man kjøper vanlige AA batterier. Har kjøpt et par sett med 2800 mAh, og kombinert med en rask lader fungerer disse utmerket for både filming og bilder.

-Blitz sko, som jeg etterhvert skal fylle med en Canon Speedlight 430EX II

-Full manuell kontroll hvis man ønsker (forhåndsvisning på skjerm og i søker)

-Medium blitz, men det gjelder vel stort sett alle kameraer med innebygd blitz.

Totalt sett er jeg foreløpig veldig fornøyd. Litt støy ved dårlig lys, men for mitt bruk har det ikke mye å si da jeg stort sett bruker blitz eller stativ i slike situasjoner. Vær obs på at avspilling av HD film kan kreve litt konvertering av filene.

Lenke til kommentar

SX10 IS gir omtrent samme videokvalitet som S5 IS gjorde, du får litt mer zoom, men litt dårligere lysstyrke på objektivet. Merk at SX10 IS ikke gir HD-video. Skal du ha det må du kjøpe SX1 IS.

Andre gode alternativer er Panasonic FZ28, som nylig ble erstattet av FZ38. Men det kan godt være at FZ28 fortsatt er tilgjengelig, og FZ38 er neppe i butikkene ennå.

Panasonic bruker et relativt lite oppladbatteri, mens Canon bruekr AA-batterier slik som på ditt gamle S5 IS. Hva du foreterkker er en smakssak, men FZ28/FZ38 er litt mindre enn Canons modeller. Panasonic har ikke vridbar skjerm og det synes jeg er en ulempe, men Canon og Panasonic lager i hvertfall (muligens sammen med Olympus sine modeller) noen av de beste alternativene.

Lenke til kommentar

Hei igjen

se# har rett. Det er SX1 IS jeg har med HD film.

Uansett, et godt kamera. (Har en liten mistanke om at selve bildekvaliteten på SX10 er en liten tanke bedre enn på SX1.) Kameraene har forskjellige bildebrikker. CMOS brikken på SX1 er nok litt raskere, men når jeg sjekker bilder på review'en på www.cameralabs.com, ser det ut til at SX10 gir litt bedre bilder.

Lenke til kommentar

Jeg var egentlig veldig fornøyd med videoen på S5, men har bare sett dem på datamaskinen.

Er det veldig stor kvalitetsforskjell mellom den videoen jeg får med SX10 og SX1?

Kommer jeg til å merke godt forskjell mellom de to? Er blir det ikke veldig fort fullt på minnekortet med HD film?

Kan ikke mye om dette.... Men syns det var fantastisk å ha muligheten til å kbipse bilder og ta opp videosnutter om hverandre.

Og ungene elsker å se på snuttene etterpå

Forstå at HD lagres i et annet format? Betyr det at de ikke spiller i samme programmer som jeg bruker til S5 filmene?

Lenke til kommentar

Det er veldig stor kvalitetsforskjell på video mellom sx10 og sx1. Oppløsningen på HD film fra SX1 er 1920X1080 mot VGA opppløsning (640X480)fra SX10. Tipper SX10 og S5 har ca samme videokvalitet.

Et 8GB minnekort rommer i overkant av 20 minutter HD film. Jeg har et par 8GB kort og et par 4GB kort, og dette holder for meg ved normal bruk. Når jeg skal på lengre turer, tar jeg en laptop med for å overføre bilder og video underveis.

Uansett er problemet mer avspilling av HD film. Jeg konverterer foreløpig alt til *.wmv (1920X1080 @ 5000kbps) for å spille av med Windows mediaplayer på HD TV'en. Har ikke testet veldig mye for å finne beste formatet ennå, men siden TV'en min er kun HD ready, tipper jeg at jeg vil få meget bra resultat med 1280X768 også.

Lenke til kommentar

Enig i at forskjellen mellom HD-video og VGA-video er ganske dramatisk, men HD-video fra SX1 IS er ganse ressurskrevende å etterbehandle. Det er imidlertid mulig å ta opp VGA-video også med SX1 IS, spørsmålet er egentlig hvor viktig video er for SX1 IS koster en god del mer enn SX10 IS. Panasonics nye modell FZ38 har forøvig mulighet for HD-video i litt lavere kvalitet og for mange er nok det like greit.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Betyr det at det også er vanskelig å se HD-filmene på PC'en?

Filmene fra S5 er jo veldig enkle å overføre og se direkte på PC. Og det gjør vi ofte:) Og på PC'en ser filmene greie ut, selv om man sikkert ser bedre på TV at kvaliteten ikke er perfekt.

Men samtidig er det jo filmer jeg håper å ha glede av hele livet.... Er redd jeg vil angre meg hvis jeg ikke har skikkelig kvalitet....

Men det er jo også viktig med brukervennlighet..... -Syns det er vaskelig å vite hva som er det beste valget...!!

Lenke til kommentar
Betyr det at det også er vanskelig å se HD-filmene på PC'en?

Filmene fra S5 er jo veldig enkle å overføre og se direkte på PC. Og det gjør vi ofte:) Og på PC'en ser filmene greie ut, selv om man sikkert ser bedre på TV at kvaliteten ikke er perfekt.

Men samtidig er det jo filmer jeg håper å ha glede av hele livet.... Er redd jeg vil angre meg hvis jeg ikke har skikkelig kvalitet....

Men det er jo også viktig med brukervennlighet..... -Syns det er vaskelig å vite hva som er det beste valget...!!

For noen vil det nok være et problem at PC'en ikke klarer å spille av HD filmer helt perfekt, men det finnes enkle løsninger. I tillegg kan man jo hvis man vil filme i lavere oppløsning, 640X480 som er samme oppløsning som S5 har.

Jeg har kun testet 640X480, men fant raskt ut at det ikke var noe for meg. Når man har prøvd HD filming, så blir alt annet rett og slett for dårlig.

Det jeg har gjort, er å laste ned gratisprogrammet AnyVideoConverter som jeg benytter til å konvertere HD filmene tatt med SX1 til det formatet jeg ønsker. Jeg reduserer litt på kvaliteten (uten at noen egentlig merker det) og filmene spiller av helt perfekt med full oppløsning (1920X1080) på MediaCenter PC'en min. Programmet konverterer til flere forskjellige formater, og jeg har testet konvertering til Ipod, PSP og til mobiltelefon. Originalfilene beholder jeg, og planlegger å kjøpe meg en "popcorn hour" mediaspiller som spiller filmene fra SX1 direkte uten hakking.

Uansett tror jeg du nok vil bli mer fornøyd med SX1IS enn SX10, eller som "se#" nevner, Panasonic FZ28.

Fordelen med Canon over Panasonic er vel stort sett at Canon SX1 filmer full HD og har mulighet for bilder i RAW format.

Lenke til kommentar

Enig med bobb at det er vanskelig å gå tilbake til VGA etter å ha sett HD, men mange PCer sliter med å spille av 1080 korrekt, 720 som man får med Pansonic FZ28/FZ38 går greit på de fleste jeg har prøvd på, selv en tre år gammel ultraportabel bærbar.

Et annet "problem" er å redigere full HD-kvalitet, og datamengden som generes. Personlig synes jeg ikke dette er noe argument mot Full HD, og alt kan løses med kraftig nok PC, riktig skjermkort eller transkoding til en noe lavere kvalitet.

I verste fall kan du trenge et ekstra step for å se videoene på PCen hvis ikke PC/skjermkort klarer avspilling direkte.

Valget mellom Panasonic FZ28 og SX1 IS/SX10 IS er ikke enkelt. FZ28 er et mye mer kompakt kamera, bildekvaliteten er minst like bra, lysstyrken er litt bedre, du får RAW-støtte og oppladbart Li-IOn batteri. Video har like høy oppløsning som på SX1 IS, men 720p er også et stort skritt opp fra VGA-video. Fordelen med SX1 IS er litt mer zoom, vridbar skjerm og blitssko. Bruk av 4 AA-batterier gjør at kameraet må bli litt større, mens hva man foretrekker av AA eller et proprietert Li-Ion-batteri er en smakssak, begge har fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leste på AKAm at det var en SX 20 IS rett rundt hjørnet.

Dette høres ut som en mellomting mellom SX1 IS og SX10 IS?

Syns dette høres veldig greit ut for meg som har vinglet mellom de to.

Meninger om den kommende SX20 IS????

Lenke til kommentar
Meninger om den kommende SX20 IS????

SX20 IS virker veldig likt SX10 IS. En ting som er sikkert er at videofunksjonen er forbedret, så det kan jo være et poeng for deg. Ellers er antall piksler øket igjen til 12MP, noe som virker bortkastet, men som sannsynligvis ikke betyr særlig mye for bildekvaliteten.

I nyheten stod det også noe om forbedret Digit 4 (husker ikke om jeg så det på Akam eller noe annet sted). Om det betyr noe er vanskelig å si. Mange forventer at Canon skal begynne med korrigering av optiske svakheter i kameraet på samme måte som Panasonic har gjort en stund, men om det er mulig med en en tuning av Digit 4-prosessoren (som også er brukt i SX10 IS) eller om det vil kreve en ny prosessorgenerasjon er det ikke godt å si før kameraet blir testet. Skulle det komme i denne generasjonen av kameraer vil det kunne bety litt forbedring av bildekvaliteten, blant annet reduksjon av feilbrytningsproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...