Gå til innhold

Den store FunFact tråden


Anbefalte innlegg

Hvis du hyler konstant i 8 år, 7 mnd og 6 dager, har du produsert nok lydenergi til å varme en kaffekopp!

Kødder du nå?

 

Et hyl produserer kanskje 1 watt lydeffekt (120 db), en kaffekopp på 2 dl som man vil varme fra 4 grader til 100 grader krever ca 80 KJ, (4,2 Kj per grad per liter, med 0,2 liter og 96 grader). Med en watt så er det da 80 000 sekund, eller mao 22 timer. Utifra det stemmer ikke, men her har jeg regnet med 120 db lydeffekt, noe som er mye, og ikke regnet med varmetap til omgivelser. Om man regner andre veien fra det håpløst nøyaktige tallet, så får jeg en lydeffekt på 0,0003 Watt, eller ca 85 dB. Høy snakking regnes gjerne til å være 90 dB, så at skriking er minst 95-100 db virker sannsynlig. Så om mine utregninger er riktig er det tallet for stort (samtidig er nok mitt første oppgitte tall litt lite). Om man går utifra at skriking er i intervallet 95-120 db lydeffekt så snakker vi fra ca 22 til ca 10 000 timer. (rett over ett år)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

•Mikrobølgeovner fungerer mest effektivt når de først blir varmet opp. Å kjøre en mikrobølgeovn i 3 sekunder før oppvarming av mat vil redusere total effektforbruk og koketid med opp til 43 prosent.

 

•Uten gravitasjon ville en edderkopp spunnet et sirkulært nett.

 

•Rekkefølgen man spiser maten i kan ha en betydelig effekt på hvor mange kalorier som absorberes. For eksempel dersom man spiser fiberrik mat før man spiser fet mat vil kroppen totalt absorbere opp til 30 prosent mindre kalorier enn dersom det ble spist i motsatt rekkefølge.

 

•Kyr er blant de få plantespisende dyrene som kan bli kannibaler dersom de svelter.

Lenke til kommentar
•Mikrobølgeovner fungerer mest effektivt når de først blir varmet opp. Å kjøre en mikrobølgeovn i 3 sekunder før oppvarming av mat vil redusere total effektforbruk og koketid med opp til 43 prosent.

 

•Uten gravitasjon ville en edderkopp spunnet et sirkulært nett.

 

•Rekkefølgen man spiser maten i kan ha en betydelig effekt på hvor mange kalorier som absorberes. For eksempel dersom man spiser fiberrik mat før man spiser fet mat vil kroppen totalt absorbere opp til 30 prosent mindre kalorier enn dersom det ble spist i motsatt rekkefølge.

 

•Kyr er blant de få plantespisende dyrene som kan bli kannibaler dersom de svelter.

 

Fakta 1, 3 og 4 høres litt merkelig ut for meg, har du dokumentasjon?

 

AtW

Lenke til kommentar
Fant de i arkivet på www.gullible.info. Regner med at det stemmer siden det står der..?!

 

Her er en sak i Ny Times

 

http://www.nytimes.com/2005/03/10/technolo...ts/10diary.html

 

"Data mavens will revel in this bounty of information, posted at gullible.info, unless they want accuracy. One hundred percent of what you read on the site is absolutely and completely false."

 

Nå er det sikkert noe som slumper til å være riktig på siden, men virker ikke akkurat som man kan stole på korrekt info.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fant de i arkivet på www.gullible.info. Regner med at det stemmer siden det står der..?!

 

Her er en sak i Ny Times

 

http://www.nytimes.com/2005/03/10/technolo...ts/10diary.html

 

"Data mavens will revel in this bounty of information, posted at gullible.info, unless they want accuracy. One hundred percent of what you read on the site is absolutely and completely false."

 

Nå er det sikkert noe som slumper til å være riktig på siden, men virker ikke akkurat som man kan stole på korrekt info.

 

AtW

 

Da blir det aldri mer besøking av den sida for min del :)

 

Gullible (adjektiv) = Easily deceived or duped; naïve, easily cheated or fooled. I følge wikipedia. Så de lever nå opp til navnet sitt da..

Lenke til kommentar
Den med kyr er bare tull de har ikke tenner til å spise og river opp dyr og de har ikke maver som kan prossesere kjøtt, faktisk er det godt mulig de ville dø fortere av å spise kjøtt enn å ikke spise noe

 

Dog kan man kanskje argumentere for at de er kjøttetende, da de såvidt jeg husker bruker gress til å gro en bakteriekultur eller noe som de lever av?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei det er nok gress de lever av og selv om det var bakterier de levde av har ikke bakterier kjøtt

 

Bakteriene i maven brukes til å bryte ned gresset, noe som er nødvendig da gress er ekstremt vansklig å fordøye og har lite næring, derav man trenger så ektremt my land for å fø store flokker med kyr til burger king hamburgere

Lenke til kommentar
Nei det er nok gress de lever av og selv om det var bakterier de levde av har ikke bakterier kjøtt

 

Bakteriene i maven brukes til å bryte ned gresset, noe som er nødvendig da gress er ekstremt vansklig å fordøye og har lite næring, derav man trenger så ektremt my land for å fø store flokker med kyr til burger king hamburgere

 

Jo, men jeg mener å huske at de også bruker de døde bakterinene som næringskilde? Nå kan jeg kanskje være med på argumentet at bakterier ikke er kjøtt, men det er jo litt gøy å forsøke seg på noe kverrulering :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Kjøtt er enkelt og greit muskelvev(musket celler)

 

Siden bakterier ikke har musketceller(siden de bare er en celle) kan de ikke ha kjøtt

 

Hva man kaller en ting og hva som egentlig er, er ofte vansklig å skille, lever er ikke kjøtt, men man kaller seg kjøtteter om man spiser lever, og lever er jo en vanlig kilde for næring som kjøttetere benytter seg av.

Lenke til kommentar

  • USA og Sovjet Unionen hadde planer om å sprenge bort månen med en atombombe. Mye for å demonstrere sin makt i den kalde krigen, og for å slippe å teste på vår hjemplanet da mennesker kunne ta skade av det.
  • Den 3. verdenskrig startet nesten 25. januar 1995 pga. en misforståelse.
  • Adolf Hitler har kjødelige slektninger i New York.
  • Jobb dreper flere mennesker enn krig.
  • En positiv test for HIV er sjelden korrekt, og det sies at det er "50/50".

EDIT: Leif

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
  • USA og Sovjet Unionen hadde planer om å sprenge bort månen med en atombombe. Mye for å demonstrere sin makt i den kalde krigen, og for å slippe å teste på vår hjemplanet da mennesker kunne ta skade av det.
  • Den 3. verdenskrig startet nesten 15. januar 1995 pga. en misforståelse.
  • Adolf Hitler har kjødelige slektninger i New York.
  • Jobb dreper flere mennesker enn krig.
  • En positiv test for HIV er sjelden korrekt, og det sies at det er "50/50".

 

Vennligst dokumenter, flere av disse høres usannsynlige ut, og det siste punktet vet jeg er feil, sikkerheten er mer enn 99%.

 

Hittil har denne tråden vært fyllt med svært mange fakta som er direkte feil, jeg oppfordrer folk til å kjøre litt mer omfattende sjekker før de poster sin fakta.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • USA og Sovjet Unionen hadde planer om å sprenge bort månen med en atombombe. Mye for å demonstrere sin makt i den kalde krigen, og for å slippe å teste på vår hjemplanet da mennesker kunne ta skade av det.
  • Den 3. verdenskrig startet nesten 15. januar 1995 pga. en misforståelse.
  • Adolf Hitler har kjødelige slektninger i New York.
  • Jobb dreper flere mennesker enn krig.
  • En positiv test for HIV er sjelden korrekt, og det sies at det er "50/50".

 

Vennligst dokumenter, flere av disse høres usannsynlige ut, og det siste punktet vet jeg er feil, sikkerheten er mer enn 99%.

 

Hittil har denne tråden vært fyllt med svært mange fakta som er direkte feil, jeg oppfordrer folk til å kjøre litt mer omfattende sjekker før de poster sin fakta.

 

AtW

 

Kremt... en test med 99% sikkerhet er ikke like bra som det høres ut som.

 

Statistikk er en merkelig vitenskap som folk ofte tar feil av og ofte er det faktisk de smarteste som tar mest feil på noen statistiske problemstillinger.

 

Se på dette klippet fra ca. 11.15 og utover:

 

 

PS dette klippet er jo nesten et funfact inlegg i seg selv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • USA og Sovjet Unionen hadde planer om å sprenge bort månen med en atombombe. Mye for å demonstrere sin makt i den kalde krigen, og for å slippe å teste på vår hjemplanet da mennesker kunne ta skade av det.
  • Den 3. verdenskrig startet nesten 15. januar 1995 pga. en misforståelse.
  • Adolf Hitler har kjødelige slektninger i New York.
  • Jobb dreper flere mennesker enn krig.
  • En positiv test for HIV er sjelden korrekt, og det sies at det er "50/50".

 

Vennligst dokumenter, flere av disse høres usannsynlige ut, og det siste punktet vet jeg er feil, sikkerheten er mer enn 99%.

 

Hittil har denne tråden vært fyllt med svært mange fakta som er direkte feil, jeg oppfordrer folk til å kjøre litt mer omfattende sjekker før de poster sin fakta.

 

AtW

 

Kremt... en test med 99% sikkerhet er ikke like bra som det høres ut som.

 

Statistikk er en merkelig vitenskap som folk ofte tar feil av og ofte er det faktisk de smarteste som tar mest feil på noen statistiske problemstillinger.

 

Se på dette klippet fra ca. 11.15 og utover:

 

 

PS dette klippet er jo nesten et funfact inlegg i seg selv.

 

Ifølge wikipedia er false positve raten på en HIV-test ca 0,0004 % (Other studies have confirmed the accuracy of current methods of HIV testing in the United States, reporting false-positive rates of 0.0004% to 0.0007%). Med en rate som i befolkningen på ca 0,1 % som har hiv (noe som ikke er et veldig galt estimat tror jeg). Så får vi da en Positiv Prediktiv verdi (andelen av de med en positiv test om faktisk har sykdommen) på 99.6 %

 

AtW

Lenke til kommentar
[*]USA og Sovjet Unionen hadde planer om å sprenge bort månen med en atombombe. Mye for å demonstrere sin makt i den kalde krigen, og for å slippe å teste på vår hjemplanet da mennesker kunne ta skade av det.

[*]Den 3. verdenskrig startet nesten 15. januar 1995 pga. en misforståelse.

Disse 2 får du dokumentere selv. Resten fikset jeg :)

[*]Adolf Hitler har kjødelige slektninger i New York.

Faktisk sant...

[*]Jobb dreper flere mennesker enn krig.

Også Sant

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Populær nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...