Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Når jeg selv har lagt meg til i gruppen 'www'.. hvilke permisjoner på /usr/local/www/data burde jeg ha for å kunne redigere innholdet uten å bruke 'su' hele tiden?Er altså snakk om å kunne redigere alle web filene når jeg har logget meg inn som en vanlig bruker (som er medlem av 'www' gruppen).Slik ser det ut nå:$ ls -l | grep datadrwxr-xr-x 2 root wheel 512 Aug 1 00:52 data Endret 18. oktober 2013 av medlem-180315 fjernet navn Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 $ ls -l | grep datadrwxr-xr-x 2 root wheel 512 Aug 1 00:52 data chown www data eller: chgrp www data chmod g+w data kan være en fordel å gjøre på både mappen og filene inni. men jeg ville *ikke* latt web-brukeren ha skrivetilgang til web-mappa. det er å be om bråk egentlig. (f.eks PHP-scripts med sikkerhetshull, serveren blir tatt, og worm legges inn i web-filene dine) Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Joda, men er lei av å drive å kjøre 'su' hver gang for å kunne redigere på enkle filer.. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Joda, men er lei av å drive å kjøre 'su' hver gang for å kunne redigere på enkle filer.. Kan ikke filene være eid av din bruker eller gruppe da, og så kan du ha skriverettigheter? Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Er det jeg prøver å fikse, men får det ikke til. Er litt usikker på hvilke spesifikke kommandoer jeg skal bruke. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Er det jeg prøver å fikse, men får det ikke til. Er litt usikker på hvilke spesifikke kommandoer jeg skal bruke. Endre eier: chown eier fil Endre gruppe-eier: chgrp eier fil Gi skrivetilgang til gruppe-eier: chmod g+w fil -R kan brukes som argument på alle de kommandoene for å gjøre det rekursivt, altså ta både mappen, filene under mappen, mapper under der osv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Nydelig. Da var det løst! :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå