Gå til innhold

BK: Drageflue i myra

Anbefalte innlegg

Hei

Tok meg kamera ut på en tur i dag, nå som jeg først hadde litt tid til overs. Kom over denne karen i myra. Vanskelig å jobbe med denne, da han fløy bort fra meg så fort jeg nærmet meg. Så måtte trøkke litt uti myra før jeg klarte å komme nært nok. Ga meg når jeg stod med myrvann til knærna, og turgåere så rart på meg.

Hva kunne bli gjort bedre/annerledes?

post-197011-1249236685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan bli riktig så bra, tror jeg ville ha masket ut bakgrunnen enda mer, den skaper en del støy som tar vekk fokus fra motivet.

Tok meg friheten til å laget et kjapt eksempel på hva jeg mener. Sletter det hvis du vil

Kanskje dradd litt hardt i spakenen, men har ikke tid til nøye arbeid.. :p

post-62513-1249238786_thumb.jpg

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Hmm, å skape uskarp bakgrunn i ettertid er noe av det værste jeg ser. Det vises så tydelig da det sjelden klarer å være naturtro.

Her ville jeg brukt et mindre f-tall rett og slett, eller hvis 5.6 er det laveste, "plassert motivet" lengre vekk fra bakgrunnen.

Men du likte Flower power bildet mitt da... :p

edit: Kan du forklarer denne litt nærmere :D

Her ville jeg brukt et mindre f-tall rett og slett, eller hvis 5.6 er det laveste, "plassert motivet" lengre vekk fra bakgrunnen.
Endret av Inc
Lenke til kommentar
Hmm, å skape uskarp bakgrunn i ettertid er noe av det værste jeg ser. Det vises så tydelig da det sjelden klarer å være naturtro.

Men du likte Flower power bildet mitt da... :p

edit: Kan du forklarer denne litt nærmere :D

Det ble en litt mer drømmende effekt på ditt bildet, og bakgrunnen din var vel ikke så rotete i utgangspunktet? Man ser det jo, men det passet bedre der. (selv om jeg er motstander, se feks det bildet av et gatehjørnet i bk.. det var ikke pent i det hele tatt) Insektsbilder osv bør være så "rene" som mulig. Derfor det er viktig å finne ut av blendertall før man tar bildet.

Det jeg mente var bare at hvis flue hang på stilk i myra så kan det være lurt å komponere slik at bakgrunnen kommer lengst mulig vekk fra motivet. Hvis han i stedet for å peke kameraet mot flua, og så videre rett i bakken, kunne han tatt bildet helt horisontalt og fått lang avstand til bakgrunnen. Men det avhenger jo så klart på om det er mulig da.. Er det trær i alle i retninger og busker osv blir det jo litt vanskeligere :)

Og hvis jeg ikke tar helt feil her, så er bakgrunnen i mindre lys enn flua? Det er litt viktig at bakgrunnen får nok lys den og, slik at den ikke blir veldig mørk og rotete.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Dette kan bli riktig så bra, tror jeg ville ha masket ut bakgrunnen enda mer, den skaper en del støy som tar vekk fokus fra motivet.

Tok meg friheten til å laget et kjapt eksempel på hva jeg mener. Sletter det hvis du vil

Kanskje dradd litt hardt i spakenen, men har ikke tid til nøye arbeid.. :p

post-62513-1249238786_thumb.jpg

Hmm, skjønner hva du mener, prøvde på noe av det samme selv, men følte den "haloen" rett og slett ødela litt. Nå skal det sant sies at jeg ikke er superdreven i bildebehandling, så noen tips til hvordan det kan utføres i Adobe Photoshop, evnt Lightroom hadde vært supert :) Vel og merke, uten haloen ;)

Skarpt og fint lys, hvilke objektiv ble brukt!?

Når jeg kjøpte meg nytt kamera, hadde jeg bare råd til huset, så foreløpig må jeg bruke et gammelt kit-objektiv til canon 450d. EF-S 18-55mm f/3,5-5.6.

Var nok lavest, ja. Skulle gjerne ha flyttet noe på karen, men som sagt var han meget vanskelig å ha med å gjøre. Skjønner veldig godt hva du mener, og jeg er meget enig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...