mondema Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Jeg skal til Tyrkia om noen dager, og planlegger å ta med litt drikkevarer. Har lest litt rundt, men én ting forvirrer meg: hva er straffbart, og hva er ulovlig når det gjelder import av alkohol til Norge (import i den forstand at jeg som privaperson medbringer fra utland)? Si at jeg kjøper en flaske Absinth som er over 60%. Dette er i følge norsk lov ulovlig. Hva er evt. straffen (blir jeg kun fratatt flaska)? Si at jeg som 18-åring kjøper sprit over 22%. Er dette straffbart, eller tar de bare fra meg flaska? Hva er egentlig sjansen for å bli stoppet i tollen når man kjører charterfly? Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Skulle også likt å vite hvordan dette fungerer. Også; Hva vil skje om man tar med ei flaske eller to over kvoten? Lenke til kommentar
mondema Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Skulle også likt å vite hvordan dette fungerer. Også; Hva vil skje om man tar med ei flaske eller to over kvoten? Mener å ha lest at du blir fratatt det du har med over kvota, men får beholde det som er innafor. Med mindre du bedriver storimport:p Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 okey, man blir ikke bøtelagt eller noe? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 det har vært en lengere diskusjon angående innførsel av sprit som er over 60% som jeg ikke finner nå men kan lete imorgen. sprit over 60% er regulert av legemiddelloven og anses som narkotika. du kan med andre ord bli anmeldt for ulovlig innførsel av narkotika hvis du blir tatt med 60% i tollen. ellers kan du ta med alkoholholdig varer fra opp til 22% når du er mellom 18 og 20 og mellom 22% og 60% når du er over 20. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jeg skal til Tyrkia om noen dager, og planlegger å ta med litt drikkevarer.Har lest litt rundt, men én ting forvirrer meg: hva er straffbart, og hva er ulovlig når det gjelder import av alkohol til Norge (import i den forstand at jeg som privaperson medbringer fra utland)? Si at jeg kjøper en flaske Absinth som er over 60%. Dette er i følge norsk lov ulovlig. Hva er evt. straffen (blir jeg kun fratatt flaska)? Si at jeg som 18-åring kjøper sprit over 22%. Er dette straffbart, eller tar de bare fra meg flaska? Hva er egentlig sjansen for å bli stoppet i tollen når man kjører charterfly? Litt relevant for akkurat Tyrkia; da jeg landet på Sola i fly fra Antalya var det en ny sikkerhetskontroll med en gang vi kom inn på flyplassen. Dette var fordi reglene i Tyrkia ikke var godkjente og at Sola dermed var pålagt å gjennomføre egen sikkerhetskontroll. Så da fikk all alkohol gitt et nummer og lagt på en tralle, og seinere ropt opp i etasjen under når vi hentet bagasjen fra rullebåndet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Jupp. Over 60% kan som min kjære kollega sier medføre narkodom. En gammel kompis gikk i den fellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå