imran Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Jeg er paa hotell i Brunei, og skal bo her i en god del uker fremover. Har med meg en del IT utstyr, som for eksempel dekstop, VOIP. DSM330 network media box, en liten NAS etc. Et rimelig kjapt WiFi network tilgang er tilgjengelig. Jeg trenger aa koble en ruter til WiFi nettverket (gjennom briding) og deretter dele denne forbindelsen med intern nett (hvor alle nettverksenheten er koblet til). Sitter med en ASUS WL-520GC wireless ruter og prove aa faa til en bridging. Jeg er litt lost og lurer pa om noen har noen tips. Jeg ser fra WiFi forbindelsen paa hotellet at de har to MAC: en som heter Device MAC og en som heter AP MAC. Tror at AP mac er for bridging, men vet ikke hvordan jeg skal sette opp systemet. Hadde vaert veldig takknemlig for hjelp. Hvis dette gaar an saa kan jeg ringe hjem til norge med IP telefonen min.. Endret 2. august 2009 av imran Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Løsning med DD-WRT http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Asus Lenke til kommentar
imran Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 la7dfa.com Takk for tipset. Trodde aldri at det var mulig aa sltee firmaren paa rutere. Der laerte jeg noe nytt. Naa har jeg installert firmwaren og gaatt igjennom skissen du sendte for aa sette opp bridge. Jeg kommer til det punkt at jeg kan soke etter wifi connection og deretter klikke paa join. Men jeg faar ikke noe nett tilkobling. Siden wifi access point er i hotellet saa kan jeg ikke endre noen av instillingene. For WRT54G primary saa er IPen folgende: Connection-specific DNS Suffix . : Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::192e:e8cd:49c0:32ef%17 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.101 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1 Hvilken IP skal jeg bruke i WRT54G secondary? Videre, det nettet jeg vil koble til har et passphrase passord. Hvordan skal jeg faa lagt d til i oppsettet? Takker pa forhoaand. Virker som om jeg er rett rundt hjortnet for aa faa dette til. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Du må bruke samme subnett på secondary som det hotellet bruker. Du kan sette opp din router med: 192.168.2.254 (denne bruker du for å logge inn på egen router etterpå) 255.255.255.0 192.168.2.1 (gateway) 192.168.2.1 (dns) Eksempel Phassphrase legger du til på WLAN. Det er krypteringen av nettverket som du må få av hotellet. WPA eller WEP. Eksempel Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Et lite sidesprøsmål her. Finnes det noe diagram over rekkevidden på disse signalene og de respektive hastighetene ved diverse avstander? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Det er så mange parametre som påvirker at det er vanskelig å sette opp noe. En mikrobølgelink kan rekke til månen og tibake bare man har nok effekt og god nok antenne :-) Når det gjelder båndbredde eller hastighet så vil behovet for sterkere signal øke for hver gang man øker hastigheten. Grunnen til dette er at båndbredden øker slik at man øker mottatt støy. I tillegg må man fordele utsendt effekt over et større spektrum. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Takk: men ser at hastigheten faller betraklig over 50m, fritt sikt . Lenke til kommentar
imran Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Hei, og takk all all hjelpen saa langt. Jeg har naa lekt litt mer med den nye ruter firmwaren. Maa si at jeg liker den mye bedre enn ASUS sin firmware som kom med ruteren. Saa takk for aa introdusere meg til det. Etter en del modifikasjon og en restart saa tror jeg at jeg har faatt oppsettet til aa funke. Det er kun et problem: jeg har ingen nettforbindelse. Jeg legger forst ved noen skjermbilder fra “Status” opsjonen. Saa langt har jeg folgende oppsett (for jeg legger til mer): ASUS ruter staar med en kabel til desktop. Kabelen er koblet til LAN1 porten. Jeg ser av Status – Wireless at ruteren er faktisk koblet til WiFI nettet “Riviera Hotel L4”. Det virker som om den funker. Dekstopen har faatt en IP fra ruteren. Jeg logger meg inn paa ruteren med IP 192.168.1.254. Dekstopn har IP 169.254.126.225. Syns det er litt rart at ruteren og desktopen har to forskjellige IP moenter. Hadde forventet at ruteren ville gi en IP som 192.168.1.xxx Problemet naa er at jeg ikke faar netttilgang fra desktopen. Jeg har mott veggen og klarer ikke aa finne ut av det. Noen tips fra dere hadde jeg satt stor pris paa. * * * * * * EDIT: Hvordan legger man til bilder? Finner ingen knapp for det. Husker at det var et "triks", men har glemt det.... Paa forhaand takk Endret 4. august 2009 av imran Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Bilder legger du til ved å klikke på ikonet to hakk til høyre for smilyen over. Du har gjort noe feil ved oppsett av routeren for du skal ikke logge deg inn på den med 192.168.1.254 (skrev du feil?). Du skal bruke 192.168.2.254. Den 169 adressen betyr at PC ikke får tildelt ipadresse fra routeren (dvs routeren du er koblet til trådløst) og at Windows gir den en dummyadresse. Ikke så rart dersom du bruker den adressen som er feil. Lenke til kommentar
imran Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Rart - i googel Chrome saa kommer ikke opplastnings opsjonen. Her kommer skjermbildene Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Som sagt så må du endre ipadressene til 192.168.2.___ Det er noe merkelig med macadressen til routeren din også, men jeg vet ikke om dette vil forårsake problem ved trådløsforbindelsen. Lenke til kommentar
imran Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Hei, Har endret, men ingen forskjell. Legger ved nye skjermbilder. Takker Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det ser jo bra ut på bildene nå etter det jeg kan se. Slå av og på routeren din og forny ipadressen på PC. Hvis du får 192.x adresse så har du forbindelse med primary router http://192.168.2.1 (klikk på linken for å teste), hvis du får 169.x så har du ikke forbindelse og får heller ikke tildelt IP. Det kan skyldes feil kryptering i såfall. Husk at du må ha helt riktig krypteringsnøkkel, riktig type kryptering også (F.eks WPA2, TKIP, AES). Lenke til kommentar
imran Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Tusen takk for all hjelpen saa lngt. Det er veldig rart at det ikke fungerer. Har sjekker baade krypterings nokkel samt krypterings type. Det skal stemme. Bare for sikkerhets skyld saa prove jeg alle typer kryptering. Ingen forskjell. Oppsettet er naa slik at ruteren staar koblet til WiFi paa hotellet. En kabel gaar fra LAN1 til desktop. Desktopen faar (slik du nevnte) default adresse fra windows. Dekstop PC LAN oppsett er DHCP, altsaa den faar tildelt en adresse enn en statis adresse. Jeg har ogsaa koblet til Telio adpateret til rutren, men den faar heller ikke noe kontakt. Arrrgg... jeg rive meg i haaret!! Tror det er en liten "dum" ting som jeg ikke ser... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Hvis du får forbindelse med PC med samme kryptering som du legger inn i routeren så bør du få forbindelse. Den skal virke som en klient (WLAN = client_bridge) og ikke som en router da. Hvertfall må du få til å pinge routeren i andre enden før noe annet kan virke... Du kan jo prøve å sette opp PC som er koblet opp mot din router med statisk IP (info om det i nettverkslinken min under om du trenger guide). Sett den opp med f.eks 192.168.2.200 og se om du får kontakt med egen router på .254 og deretter den andre på .1. Fungerer ikke det, og krypteringen er rett så vet jeg ikke hva som er problemet. :-( Lenke til kommentar
imran Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Ok, naa er jeg litt forvirret, men samtidig litt glad. Her kommer forklaringen. Jeg folgte raadet ditt ang. Statisk IP for Ethernet kortet i dekstopen (192.168.2.215; 255.255.255.0; 192.168.2.1). Google Chrome fungerer ikke, antivirus auto update fungerer ikke, MEN Vuze (bit torrent) fungerer. Den laster ned, og det i en full blast hastighet. Egentlig ganske imponerende for den type WiFi nett som er her. Men, ingen andre nettapplikasjoner fungerer altsa... Hva skjer? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 (endret) Det kan tyde på at du har forbindelse men ikke greier å få tildelt ipadresse av en eller annen grunn. Vil råde deg til å endre DNS i PC til 195.159.0.100 og se om det gjør susen. Det er en åpen DNS som Powertech i Norge har og som burde gi deg tilgang til nettleser mm. Det er jo tydelig at du har både IP og gateway, så lenge bittorrent fungerer. Du kan for sikkerhets skyld sjekke at programmene som ikke fungerer har tilgang gjennom softwarebrannmuren din. (Softwarebrannmur, unntaksregler skal inneholde programmene i listen). Men har mye mere tro på DNS-teorien. Endret 6. august 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
imran Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Hei, og takk igjen for hjelpen. Jeg provde DNS trikset, men uten hell. Det fungerte fortsatt ikke. Tror jeg kommer til aa skrinlegge dette "prosjektet" og bare vente til jeg faarr meg LAN kobling. Tror jeg kommer til aa resette ruteren til default settings og deretter bruke den (med den nye software) som en "brannvegg" naar jeg flytter inn i et hus med tid og stunder. Igjen, mange takk til alle som hjalp til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå