Gå til innhold

Kjøpe objektiver med eller uten fokusmotor til Nikon D300

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyreste er best. ;)

Generelt er:

Billige objektiver med innebygd autofokusmotor er trege.

Dyre objektiver med innebygd autofokusmotor er kjappe.

Billige kamerahus med motor er trege.

Dyre kamerahus med motor er kjappe.

Dessuten er det sjelden du kan velge akkurat samme objektivet med eller uten motor.

Lenke til kommentar

Det ante meg at det var slik ja. :)

Så om jeg skal kjøpe et objektiv i 2-3000kr-klassen til mitt D300 så burde jeg med andre ord kjøpe uten motor om jeg kan det?

Vet ikke om du klassifiserer D300 som dyrt, men jeg vil ihvertfall påstå at det er i litt over middels klasse hva pris angår.

Lenke til kommentar

I en tråd her et sted hvor man diskuterte Tamron 17-50 f/2,8, så var det noen som hevdet at det nye med motor, er tregere enn det gamle uten motor (bruker motoren i huset). Nå husker jeg ikke hvilket kamerahus det ble prøvd på.

D300 skulle være "bra nok" til at du ikke behøver å bekymre deg over fokushastigheten med objektiver uten motor, vil jeg tro. Men det kommer selvsagt ann på hva du har bruk for, det er ikke tvingende nødvendig å ha lynkjapp autofokus til alt fotografisk arbeid.

Lenke til kommentar

BLir litt vanskelig å si hvilket objektiv som er best når vi ike vet hav du er ute etter...

Jeg er kanskje ute på en tynn grein her, men tenker du kanskje på et fastobjektiv? med normalbrennvidde?

I så tilfelle har Nikon to 35mm'ere som begge passer til d300. Alt etter den videre bruken vil det ene utelukkes, men hvilket som blir feil er vanskelig å vite.

Har du planer om å oppgradere til fullformat? I så tilfelle er du muligens best tjent med AF f/2. AF-S f/1.8 er tilpasset cropkameraer og vil vignettere på fullformat. Kan det hende du vil kjøpe et rimeligere nikon for å ta med på reiser etc hvis d300 blir for stort? Da er du muligens best tjent med AF-S f/1.8, siden den har intern fokusmotor og dermed gir autofokus på alt under d90. (AF f/2 kan også brukes, men du må fokusere manuelt)

Lenke til kommentar
I en tråd her et sted hvor man diskuterte Tamron 17-50 f/2,8, så var det noen som hevdet at det nye med motor, er tregere enn det gamle uten motor (bruker motoren i huset). Nå husker jeg ikke hvilket kamerahus det ble prøvd på.

D300 skulle være "bra nok" til at du ikke behøver å bekymre deg over fokushastigheten med objektiver uten motor, vil jeg tro. Men det kommer selvsagt ann på hva du har bruk for, det er ikke tvingende nødvendig å ha lynkjapp autofokus til alt fotografisk arbeid.

Bare for å svare på dette så var det meg som litt ufrivillig testet dette. Begge Tamron objektivene ble brukt på et D300 hus, og det var _stor_ forskjell på fokushastigeten på de to eksemplarene. Objektivet uten fokusmotor i huset (benytter D300 sin motor) er markant kjappere enn objektivet med fokusmotor. Merk at den nye utgaven har fokusmotor, og jeg vil anbefale deg å se etter den gamle utgaven brukt om du vurderer dette objektivet. Ellers har jeg forøvrig også en 80-200 f/2.8 telezoom uten fokusmotor, og denne er kjapp nok til mitt bruk med D300's fokusmotor. Så det er rimelig uproblematisk å bruke eldre objektiv uten fokusmotor på D300 så sant du ikke har ekstreme krav til hastighet. :)

Lenke til kommentar
Jeg har (veldig snart) et Nikon D300 og kikker på nettet etter nye objektiv. Vil jeg merke forskjell på objektiver med og uten fokusmotor? Er det slik at motoren i huset alltid gjør jobben, eller er det slik at i de objektivene med motor så er det denne som brukes?

Jeg prøvde ikke så mange AF-D på mitt D300, men om det er noe av det samme som D700, så trekker fokusmotoren det store tunge elementet på 80-200mm AF-D med overbevisende hastighet.

50mm AF-D er merkbart raskere på D700 enn 50mm AF-S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...