Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli fort frisk fra forkjølelse?

kenzky

Anbefalte innlegg

Har et problem, jeg kan ikke være syk nå!!

Reiser til tyrkia natt til onsdag, å nå har jeg blitt forkjølet, er redd for at det skal utvikle seg til feber/influensa.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli fortere frisk og forebygge at det slik at det ikke utvikler seg til noe mer?

Endret av kenzky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligheten for at din forkjølelse kommer av virus er stor. Så fremt vi snakker om vanlig forkjølelse med rennende nese, røde øyne, mulig lett feber og tretthet. Virusinfeksjoner av denne karaktæren behandles ikke med antibiotika.

Vond hals kan komme av bekterielle årsaker som f.eks streptokokker, disse kan behandles med antibiotika.

Men hva kan du gjøre. Det finnes haugevis av ikke dokumenterte kjerringråd som store doser c-vitamin, rød solhatt, grønn te, etc. Men egentlig er det bare hvile, rikelig med væske og god søvn som gjør at en blir fortest mulig frisk. That's it.

Lenke til kommentar

Er det virus må det bare gå sin gang, men uansett vil visse ting styrke immunforsvaret og dempe symtomene - hvitløk(skapsler) fks.

Så godt som knekte en halsbetennelse engang med sånne råmelkstabletter (husker ikke hva heter). Stod opp midt på natta og dro til en bensinstasjon som hadde.

Lenke til kommentar
Sannsynligheten for at din forkjølelse kommer av virus er stor. Så fremt vi snakker om vanlig forkjølelse med rennende nese, røde øyne, mulig lett feber og tretthet. Virusinfeksjoner av denne karaktæren behandles ikke med antibiotika.

Vond hals kan komme av bekterielle årsaker som f.eks streptokokker, disse kan behandles med antibiotika.

Men hva kan du gjøre. Det finnes haugevis av ikke dokumenterte kjerringråd som store doser c-vitamin, rød solhatt, grønn te, etc. Men egentlig er det bare hvile, rikelig med væske og god søvn som gjør at en blir fortest mulig frisk. That's it.

Ingen virale infeksjoner kan behandles med antibiotika. Det finnes der i mot visse antivirale midler som kan benyttes (ex. tamiflu :-).

Lenke til kommentar

Ingen virale infeksjoner kan behandles med antibiotika. Det finnes der i mot visse antivirale midler som kan benyttes (ex. tamiflu :-).

Antibiotika= Middel mot liv, Virus regnes ikke for å være liv, noe bakterier gjør, således har du rett. Men det råder en sjargong der man inkluderer antivirale midler inn under antibiotika, skolen er delt da noen hevder at virus kan være en kilde til liv.

Lenke til kommentar

Det finnes haugevis med krydder/urter som har antiviral effekt.

Noe av det mest vanlige jeg bruker fordi det er lett tilgjengelig, riktignok med en gang jeg merker symptomer som f.eks kribling i halsen, er kanel, anis, kardemomme som te og rå hvitløk.

Bruker også honning, appelsinjuice og curamed råmelkstabletter.

Etter at jeg begynte med dette for en del år siden har jeg nesten aldri hatt forkjølelse eller influensa. Jeg har det helt greit, mens stort sett alle de andre på jobb hoster og harker eller ligger hjemme med influensa etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...