Gå til innhold

Kontrollere avspilling av musikk på annen PC

Anbefalte innlegg

Jeg har en media-PC som er koblet til høyttalere, men er litt tungvint å styre (den kjører MediaPortal, og har fjernkontroll etc). Skulle gjerne hatt et program ala iTunes på min laptop, men når jeg begynner å spille av, kommer lyden i høyttalerene til media-PCen. Et alternativ er å la musikkprogrammet kjøre på media-PCen med en slags fjernstyring, men da må det være skikkelig - biblioteket må kunne organiseres etc, ikke bare et lusent webinterface med play/stop/next... Finnes det slike programmer?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg har en media-PC som er koblet til høyttalere, men er litt tungvint å styre (den kjører MediaPortal, og har fjernkontroll etc). Skulle gjerne hatt et program ala iTunes på min laptop, men når jeg begynner å spille av, kommer lyden i høyttalerene til media-PCen. Et alternativ er å la musikkprogrammet kjøre på media-PCen med en slags fjernstyring, men da må det være skikkelig - biblioteket må kunne organiseres etc, ikke bare et lusent webinterface med play/stop/next... Finnes det slike programmer?

Enkleste løsning er å bruke Remote Desktop og hake av Leave Audio On Server. Dette haker du av før du kobler deg til den andre maskinen.

En annen løsning ville vært å du streame musikk via Windows Media Player fra laptopen din. Dette innebærer at du har Windows 7 på din bærbar maskin og en DLNA-server/device. http://www.hack7mc.com/2009/01/how-to-use-...-7-play-to.html

Ellers kan det nevnes at MPD i Linux har en del front-ends i form av webinterface/program. Brukte en web-basert front-end laget med AJAX som støttet drag-n-drop en stund tilbake. Dette er noe tungvint å sette opp LAMP+Icecast+Front-end (brukte Pitchfork). Det blir på sett og vis noe ala Spotify da du kan fra direkte fra en nettleseren via Java. Men dette er ikke akkurat et lettvint alternativ.

Det finnes selvfølgelig andre løsninger som f.eks Logitech sin Squeezebox men da snakker vi om å innvestere noen tusen i tilleggsutstyr.

Synes selv at Remote Desktop er den beste løsningen da du får full kontroll over media-PCen din. Du må gjerne gi beskjed om du finner en bedre løsning da jeg er på utkikk etter noe slikt selv :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...