Gå til innhold

Søke ny jobb rett etter å ha fått jobb?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg avsluttet en mastergrad i psykologi i mai, og søker nå etter relevante og spennende jobber. Siden det er lite å velge imellom, vurderer jeg å svare ja på en eller annen "vanlig" jobb i mellomtiden, fordi jeg er nødt til å tjene penger.

Finnes det regler som tilsier at man ikke har lov til å søke på eller gå til ny jobb like etter etter å ha tiltredt i en ny stilling? Må jeg for eksempel vente i noen måneder før jeg eventuelt søker ny og bedre jobb?

Problemet er jo at jeg ønsker å få en jobb som er relevant for utdannelsen min og videre karriere, men jeg har ikke økonomi til bare å sitte og vente på at en slik stilling dukker opp (særlig i disse dårlige jobbtider). Men er det samtidig umoralsk å sende søknader/ dra på jobbintervjuer like etter å ha tiltredt i ny stilling?

Håper på å høre andres synspunkter, og hva eventuelt dere som har vært i lignende situasjoner har gjort :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du tar en "vanlig" jobb mens du søker etter jobber som er relevante for din utdanning, kan vel ikke sees på som negativt. Tvert imot. At du velger å ta en totalt uinteressant jobb for å tjene til livets opphold mens du venter på drømmejobben må vel heller bli sett på som beundringsverdig. Det finnes jo nok av dem som etter noen års utdanning føler seg "for fine" til f.eks. å sitte i kassa på Rimi, eller stake tette kloakker. ;-)

Hvor dårlig samvittighet du BØR ha, er vel proporsjonalt med hvor vanskelig det vil bli for din nåværende arbeidsgiver å erstatte deg, den dagen du får tilbud om en jobb innen det du ønsker å holde på med.

Werner

Lenke til kommentar
At du tar en "vanlig" jobb mens du søker etter jobber som er relevante for din utdanning, kan vel ikke sees på som negativt. Tvert imot. At du velger å ta en totalt uinteressant jobb for å tjene til livets opphold mens du venter på drømmejobben må vel heller bli sett på som beundringsverdig. Det finnes jo nok av dem som etter noen års utdanning føler seg "for fine" til f.eks. å sitte i kassa på Rimi, eller stake tette kloakker. ;-)

Hvor dårlig samvittighet du BØR ha, er vel proporsjonalt med hvor vanskelig det vil bli for din nåværende arbeidsgiver å erstatte deg, den dagen du får tilbud om en jobb innen det du ønsker å holde på med.

Werner

Hvem orker å sitte på RIMI med hovedfag.

Ikke jeg hvert fall.

Lenke til kommentar

Takker for innspill. Ikke så veldig morsomt å sitte i en matbutikk med en mastergrad, men enig i det wernie sier om at det også kan se fint ut om man tar en mindre "bra" jobb mens man søker, fordi det viser at man er villig til å ta i et tak når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...