Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Opplever synsforstyrrelser. Angstrelatert?

Gjest Gutt 17

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 17

Hei.

Jeg er en gutt i syttenårsalderen med et knippe nevrologiske forstyrrelser, om jeg skal formulere det slik, på nakken.

Hva som er relevant eller ikke er sikkert noe diskutabelt, men for at det skal være mest mulig representativt skal jeg heller prøve å oppsumere kort og konsist.

Det hele begynte med en fire-fem migreneanfall i ungdomskoletiden, noe som avtok like fort som det begynte. Det neste var et ganske drøyt epileptisk anfall i fjor, som legene kom fram til var rimelig framprovosert ettersom det skjedde etter mange døgn uten søvn. Jeg tok det som en lærepenge om å lytte til kroppen i forhold til eksempelvis søvn.

Jeg vil forøvrig nevne at det ikke er historie for noe slikt i familien.

Noen måneder etter begynte jeg å få endel angst om nettene i henhold til dette anfallet, ettersom jeg ikke ville oppleve det igjen. Jeg opplevde at kroppen ristet, hetetokter, og søvnløshet. Noe legen min mente kunne være en form for hyperventilering, eller lignende, som følge av angst.

De siste månedene har jeg hatt en type floaters, noe som igjen forøkte litt min generelle angstfølelse mot et anfall (underbevisst, grunnet at det er en nevrologisk greie, vil jeg tro).

I det siste har jeg også hatt en slags flimring i mørke områder, og jeg kan av og til våkne om natten og se for meg et slags hjul, alà det jeg linket til (grunnen til at jeg nevnte det siste er at jeg leste om en som hadde lignende flimring, inkludert dette "hjulet"). Jeg opplevde også en slags svimmelhet ved innsovning, som etter litt googling viste seg å være relatert til panikkangst, men igjen, internett kan lett gjøre ting være, føler jeg.

Det jeg lurer på er om det jeg opplever for tiden kun er angstrelatert, eller om det ligger til grunne noe mer. Og isåfall hvorfor.

Jeg vil også nevne at jeg i etterkant tok to MR-er, og to EEG-er, hvorav den ene var en søvn-EEG, alle med normalt resultat. Ble en hel del dette her, men jeg føler rent psykisk sett det hjelper å skrive litt om det, om ikke annet^^.

Jeg vet jeg har litt evne for å ligge å "gruble" over alt mulig, noe jeg også vet ligger litt til familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten en grundig somatisk undersøkelse er det umulig å bekrefte eller avkrefte ditt spørsmål om det dreier seg om noe mer enn angst.

Selv om det ut fra det du beskriver mest sannsynlig dreier seg om angst med funksjonell somatisering, finnes det somatiske sykdommer som kan gi den symptomer du bekriver, f.eks i viss mån Borrelia.

Hvis du ikke har vært hos lege for dine angstplager, bør du få deg en time og en evt henvisning til BUP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...