Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Medisinutdanning i utlandet

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte aldri på jeg skulle studere innen medisin om noen år, pga høye karakter-snittet i Norge. Første året mitt jeg 4,7, så man kan se at det er langt vei opp. Men har også alltid lyst til å bli advokat, synes det er en spennende jobb. Det har ikke så høyr snitt som studere innen medisinin:

HiL Jus 210 526 GENS Bachelor 80 50.6 47.2

HiBu Jus og ledelse, Hønefoss 1) 205 867 GENS Bachelor 35 43.0 43.0

HiL Jus, årsstudium 210 246 GENS Årsstudium 40 48.0 47.1 Kan inngå i bachelor i jus.

HiM Jus, årsstudium 211 246 GENS Årsstudium 30 alle alle Studiet har fortsatt ledige plasser, se restetorget.

UiO Rettsvitenskap (jus), start høst 2) 185 724 GENS Master 210 59.8 55.4 Integrert 5-årig studium.

UiO Rettsvitenskap (jus), start vår 2) 185 725 GENS Master 190 56.1 52.3 Integrert 5-årig studium.

Medisin, odontologi, helse- og sosialfag:

Altså, årsstudium er på ca 4,7 og på en annen står det alle. Så det går ann. Men så dukket det opp at jeg kan jo gå til utlandet(polen, ungarn) for å studere medisin.

Etter å sjekka opptakkravene :http://www.ansa.no/ANSAland/Polen/Studere-i-Polen/Studere-medisin-i-Polen-/

http://www.medisinutdanning.no/szczecin.htm

Så er det mange skoler i polen som ikke trenger matte. Altså s1+2 eller R1. Men biologi, fysikk og kjemi må man ha.

Som som dette :pptakskrav

Vitnemål fra videregående skole/generell studiekompetanse med kjemi, biologi og fysikk i fagkretsen. Følgende fagsammensetning er anbefalt: 2kj, 3kj, 2bi (3bi) og 2fy. Dette er en anbefalt fagsammensetning og innebærer at man kan bli tatt opp uten at man har alle fagene/pensum. Hvorvidt det skjer, vil avhenge av karakterer/snitt forøvrig og i tillegg vil antall søkere det aktuelle år kunne innvirke. Minimumskravet er 2 realfag som studieretningsfg/fordypning, hvorav det ene må være kjemi. Det innebærer at man kan bli tatt opp på bakgrunn av kjemi og biologi, eller kjemi og fysikk. Karakterene i disse fagene må ikke være under 4.

Det er en øvre aldersgrense på 27 år for studenter som blir tatt opp.

Så jeg lurer på det dette virkelig sant ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde jeg svarte på denne i natt en gang? ;oo Må ha vært trøtt! xD

Det er helt sant! : ) Du bør ha (anbefalt av meg og ingen andre) BI (1+2) og KJ (1+2) for å sikre at du gjør det relativt bra på opptaksprøven. Gjerne Matematikk R (1+2) og FY (1+2) også : )

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva er det du lurer på? Av realfag er du helt nødt til å ha kjemi, i hvert fall. Faktisk er 3KJ i minste laget, spør du meg, men det er ikke så lett å gjøre noe med den saken. I tillegg trenger du minst 2FY. Siden kravet er fordypning i to realfag (ett utenom kjemi), vil det være naturlig å ta 2BI + 3BI. Det er latterlig lavt nivå på biologifagene i videregående skole, men tross alt mer matnyttig for en fremtidig medisinstudent enn 3FY. Så vidt jeg vet trenger du 2MX (eller R1, heter det vel nå), for å kunne ta 2FY. Det er ekstremt mye matte i fysikk, så det vil i alle tilfeller være lurt. Det blir altså en god del realfag til sammen.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om man ikke trenger matte (s1+2) eller (r1+2), hvis man skal studere i utlandet(polen).

Se her :

http://www.ansa.no/ANSAland/Polen/Studere-...disin-i-Polen-/

I de fleste skolene der i polen behøver ikke matte (s1+2) eller (r1+2)

Så kan jeg "klare meg" med med kjemi, biologi og fysikk, uten å ta s1+2 eller r1+2 ?

Endret av Diablo007
Lenke til kommentar

Ja, det ser sånn ut, dersom du er sikker på at du vil søke i utlandet. Men hvis du vil holde døra åpen for å søke i Norge, bør du ta matte, da. I tillegg tror jeg som sagt at du må ta matte for å ta fysikk. Hvis ikke det er et formelt krav, vil det i hvert fall bli en god del matematikklesing på deg i fysikken. Så da kan det kanskje være like greit å ta faget?

Lenke til kommentar

Matte er ikke mitt sterkeste fag, for å si det på den måten. Derfor jeg måtte dobbeltsjekke at man ikke trengte mate hvis man skal studere i polen. Hvis jeg tar Biologi (1+2) og Kjemi (1+2), og kanskje fysikk 1, så kan det kanskje gå ? Hvis jeg f.eks tar fysikk 2, da burde jeg ha matte s+2 også..

Men fordi jeg skal ta Matte 2p, så blir det alt for tøft å ta fysikk 2. Men er det nesten umulig å ta matte 2p + fysikk 1 ?

Og hvor mange poeng kan man få hvis man tar: Biologi 1+2, kjemi 1+2 , fyisikk 1 ?

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg gikk ut av videregående nå, så jeg er ikke heeelt oppdatert på de nye fagene. Hva er matte p? Er det ikke matte s og matte r som er de to alternativene, hvorav matte r regnes som vanskeligst? Jeg har ingen anelse om hva slags matematikk som kreves for fysikk 1. Det jeg vet, er at "gamle" 2MX var et nødvendig supplement til 2FY.

Du trenger ikke være noe matematisk geni for å studere medisin, men det er en del matte i kjemi, og spesielt i fysikk. Tror du gjør lurt i å velge fysikk 1, selv om du kanskje teoretisk kan "slippe unna" med kjemi 2 og biologi 2. De fem realfagene du nevner gir vel så vidt jeg vet 0,5 poeng hver. Så det skulle bli 2,5 realfagspoeng til sammen.

Lenke til kommentar

Så det du i bunn og grunn lurer på, er om du trenger matte p2? Ikke i seg selv, hvis du er helt sikker på at det ikke blir Norge, men eventuelt til fysikken. Det er vel fysikklæreren den beste til å svare på. Er det fortsatt sånn at andreklassefag kan tas i tredje klasse?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på. Jeg vet ikke hvor skoleflink du er, og jeg har ingen erfaring med det nye fagsystemet. Hvis du er redd for at det kan bli for mye, kan du jo ta et par-tre av realfagene på privatskole etter at du er ferdig med ordinær videregående. Det blir litt ekstra penger du må ut med, men sannsynligvis bedre resultater, og jeg har inntrykk av at undervisningen på disse skolene er bra.

Lenke til kommentar
Takk for rådet. For håpe om noen andre som er bedre kjent med med den nye fagsystemet, kan hjelpe meg litt ang dette.

Diablo - ikke for å knuse selvtilliten og drømmene dine, men om du kommer til å sliite maks med å ta opp realfagene fra vgs. så er kanskje ikke medisin noe for deg?

Lenke til kommentar

Ta opp ?

Neste år skal jeg gå på vgs2. jeg hadde aldri tenkt å studere medisin (pga høye snittet i Norge), men så er det mange skoler i polen som ikke trenger så høyt snitt.

http://www.ansa.no/ANSAland/Polen/Studere-...disin-i-Polen-/

I de fleste skolene der i polen behøver ikke matte (s1+2) eller (r1+2)

Så kan jeg "klare meg" med med kjemi, biologi og fysikk, uten å ta s1+2 eller r1+2 ?

Altså ta Matte Praktisk 2. (VGS2)

Lenke til kommentar

Ja, det ser sånn ut. Men spør fysikklæreren for sikkerhets skyld. Of vurdér å spre ut fagene litt mer. Jeg er enig med Reipar - hvis du ikke er særlig teoretisk anlagt, er det ikke sikkert medisin er det rette valget. Det er en grunn til at medisinstudiene i øst-europa har såpass høy strykprosent som de har. Men du vet selv best hvor motivert du er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...