Gå til innhold

Canon 400D mulig feil kamera. Hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo helt klart. Full auto var litt vel mye ja nå når jeg testet det igjen. P er selvsagt langt bedre.

Som en liten tommelfingerregel uten på den tommelfingeren, så har jeg min egen lille greie.

Jeg skyter stort sett i A modus (blender modus). Hva jeg skal ta bilde av avgjør mye hva kameraet skal stilles inn på.

Hvis jeg nå f.eks skulle ut i skauen og fotografere dyr eller hva det nå er som spretter opp. Gjøre jeg følgende:

Det er dagslys men på god vei til skumring, dvs at jeg bør ha med det som er av den mest lyssterke sorten jeg har. I mitt tilfelle blir det 135 f1.8, 70-200 f2.8 eller 300 f4 .

Når jeg ankommer skauen foretar jeg en test og ser hvordan ekspo.tiden blir, begynner alltid på "best mulig bilde" som er Iso 200 (i mitt tilfelle), f4 på 70-200 eller f5.6 på 300mm. Blir ekspo.tiden for lang justeres iso opp (eks iso 400 eller 600, eller iso 800 i nødstilfelle). Er det fremdeles for lang lukkertid åpner jeg blender til max og er det for lite, settes iso til 800. Får jeg fremdeles ikke akeseptable resultater, finner jeg noe annet å gjøre eller angriper problemet på annen måte ref, kamotelt, camping osv osv.

Skal jeg ut i skauen for å ta bilder av dyr, VIL jeg ha de skarpe, da gidde jeg ikke rote med blurry bilder eller bilder med iso 6400... det gidder jeg ikke, så jxxxx interessant er ikke verken geit, hjort eller bjørn.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Gode tips du får her :thumbup:

På Canon er det AV som gir blender prioritering,og sett kameraet til og fokusere på sentrumfokuspunktet.

Det kan også være lurt og bruke evaluering som lysmåling,hvis du ikke er sikker på hvilken bakgrunn du har/får,er du sikker kan spotmåling være bedre.

Og du kan sette hvitbalansen på auto,såfrem du ikke er sikker på om lyset er stabilt.

Du får som en regel best resultat ved og bruke blender f/5,6 til f/8.

Det jeg gjør er og sette ISO på laveste verdi og velger den blenderen jeg vil ha,får jeg ikke raske nok lukkertider "handholdt,rolige motiver1/120 sec,bevegelige motiver1/1000 sec" utifra objektiv og motiv.

Du burde klare ned til 1/300 sec på 300mm ved bruk av IS.

Sett objektivet på 300mm og se hvilken lukkertid du får,hvis den er for treig tar du og bruker større blender"mindre tall" når du ikke får større blender grunnet objektivets begrensinger,er det Iso som gjelder,sett opp iso'en til du får raske nok lukkertider.

Bruker du for høy iso blir bildene kornete,det behøver ikke og være en uting du får programmer som fikser dette eller du kan gjøre om bildene til svart/hvit og få en litt gammel uttrykk på bildene.

Hvis du ikke får raske nok lukkertider er det i første gang objektivet som setter begrensinger,og hvis ikke det mest lyssterke objektivet er bra nok,er det kameraet som setter begrensinger ved kvalitet på Høyere iso.

Kanskje litt omstendig innlegg,men det er flere som har gleden av og lese innlegget så da er det like greit og ta med alt :)

Edit:et par ting til.

Jeg skyter singel ikke serie,hvis det ikke er fugel i flukt,du kan trykke flere ganger i rask rekkefølge hvis behovet er der,dette innebærer at du kjenner kameraet godt.

Og ta bildene i raw formatet,du har så utrolige mange reparasjonsmuligheter på bildene da.

Jeg bruker lightroom som første program og normalt også som det eneste programet,når jeg har redigert bildene ferdig så eksportere jeg dem til respektive mapper som jpg,men det fine er at råfilene ligger fortsatt i mappestrukturen til lightroom.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Akkurat i dette tilfellet kan jeg nok ikke skylle på annet enn begrensningene i meg som menneske. Ikke noe på dette bildet som er skarpt. Jeg er nok usedvanlig skjelven på hendene.

http://www.flickr.com/photos/41026008@N07/3781820670/

Dette bildet er tatt med 1/50 med stabilisator på full tele 300mm. Jeg klarer ikke å holde kameraet nok i ro ser det ut til. Som oftest må jeg opp på 1/100 for å få noe skarpt. Det gikk ganske fort for seg her. Skulle nok ha økt iso noen hakk, da det er dunkelt med lys inne i krattskogen. Da hadde lukkerhastighet muligens blitt bra nok. Men slikt rakk jeg ikke tenke på. Fikk tatt 4-5 bilder før han forsvant.

Så neida, jeg gir ikke all skyld til utstyr. I 90% av tilfellene er problemet bak kamera. Om ikke mer.

Tror jeg skal gjøre som jeg har gjort på kompaktkameraene: kjøre 400D'n på full auto en stund for å se hva kameraet mener er best. På kompakt har jeg jo alltid fått skarpe, fine bilder i langt større grad enn på speilrefleks. Og det blir jo helt feil.

For meg ser det ut til at det er en grein eller noe man skimter i forkant, da kan ofte fokusen bli litt forstyrret.

Sett det på "sport" og prøv, klem ned og ta noen serier og se etter på infoen etterpå om lukketid og ISO osv, tror du får noen overraskelser der. Jeg bruker IS på objektivet satt til "mode 2" når jeg tar bilder av f.eks fugler som flyr eller beveger seg urent på bakke/grein. Hvis du ikke kjører serier på slike situasjoner som på ekornet, så vil jeg sterkt anbefale dette (serier) som standard, og at normalen på slike bevegelige mål er at 80/90% av skuddene slettes etterpå..

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...