Gå til innhold

Hvordan øke ytelsen til Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Nå kjører jeg vanlig Ubuntu på en Asus Eee 900 som er litt tweaket og strippet, og jeg (og faren min, som bruker den til daglig) er generelt fornøyd, men jeg vil naturlig nok ha den litt raskere, spesielt på oppstart og loading av programmer. Oppstartstid er nå ett minutt, og oppstart fra Suspend er 10 sekunder.

Hva jeg allerede har tweaket/fjernet for å øke ytelsen:

- Avinstallert alle programmer i Add/Remove programs jeg ikke trenger.

- Avinstallert OpenOffice.

- Avinstallert Compiz.

- Slått av desktop-effects, som følge av punktet over.

- Fjernet prosesser jeg ikke trenger fra Startup.

- Autologin ved boot og våkne fra suspend.

- Fjernet spørsmål om key til wifi ved boot.

- Slettet/avinstallert alle pakker som ikke brukes med autoremove, etc.

- Fjernet elementer jeg ikke trenger fra "startmenyen", for å gjøre det mer oversiktlig og effektivt.

Jeg har lagt merke til at mesteparten av boot-tiden foregår med skrivebordsbakgrunnen på skjermen, vil ikke det si at GNOME er neste punkt som må tweakes/strippes? Hvordan kan dette gjøres?

Og jeg vil også gjerne avinstallere noen av spillene som fulgte med, men ikke alle. Jeg vil også avinstallere noen av programmene i gnome-utils pakken. Kan til nøds også fjerne alt, uten å måtte fjerne gnome-desktop.

Kan dere hjelpe meg med punktene over og/eller gi meg andre tips til å få Ubuntu til å gå raskere?

Finnes det en variant av ubuntu som er beregnet på netbooker UTEN det spesielle grensesnittet eller ekstraprogrammene? Det beste i dette tilfellet ville vært en vanlig Ubuntu med kjerne som er tilpasset en Asus Eee 900.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installer "rcconf" og gå gjennom tjenester som starter ved boot-up (før X).

Å avinstallere OOo osv ser jeg ikke helt at skal gi økt ytelse. Men mer diskplass og ryddighet kan det jo gi.

Fjerne GNOME-panel-applets du ikke bruker?

GNOME er treig til å starte, og har alltid vært det. Er dårlig at de ikke har fått det bedre, egentlig. Standard GNOME er jo i grunn bare gnome-panel + nautilus. Burde kunne få de opp kjappere.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Bytte ut GDM med XDM gir ga meg en god reduksjon på boot tida, dog jeg hadde fjerna GNOME først :p

Vel, vis du kunne ha fjernet GNOME sin latterlig store deamon haug har du hovedsakelig skaffet ytelse. Er ikke XFCE bare lette fordi det ikke lider av GNOME sit deamon problem?

Edit: Baksiden med å bytte ut GDM med XDM er at XDM ikke har auto loggin, dog streber ikke nok for å få det til(metoder finnes).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

hvis du vil avdekke hvilke prosesser som tar lengst tid under boot kan du installere Bootchart fra pakkebrønnen. Etter boot får du da en fin graf som viser den totale oppstartstiden, hvilke prosesser som startet når og hvor lang tid de bruker. Grafen havner under /var/log/bootchart om jeg ikke husker feil.

Xubuntu vanilla booter på under 20 sekunder på min gamle Pentium M 1,8 ghz, 1 gb minne, 7200 rpm hdd.

Lenke til kommentar
Og husk å bruke ext4. Det hjelper på.

Har etter endel måneders erfaring konkludert med at EXT4 må være grunnen til at maskinen min begynte å henge ved store filoperasjoner etter Ubuntu 9.04 kom. Det skjer alltid i operasjoner der store mengder filer (gjerne flere tusen) fordelt på evt. undermapper blir gjort noe med. Kan ofte reprodusere krasjet med å gjøre akkurat det samme etter hard-reboot. Må da f.eks gå inn å slette en og en undermappe i stedet for alle på en gang.

Opplever at på nye kjappe maskiner booter Ubuntu/Kubuntu super-kjapt uansett filsystem.

Men klart, benchmarks har vist at EXT4 er kjappere, men hvis man vil ha et fjell-stabilt system er det nok ikke et godt valg enda. Tror heller ikke man vil merke så mye forskjell om man ikke driver med større filoperasjoner.

Lenke til kommentar

Ser rapporten i forrige post grei ut?

edit: Leste om en fyr på forumet som hadde fjernet mange pakker og kanskje tilogmed lagd egen kjerne tilpasset hans Netbook. husker ikke alle detaljene, men han hadde visstnok en startup på under 10 sekunder, Ubuntu. Med standard maskinvare. Er noe av dette aktuelt for meg? Hvilken bruker var dette?

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
SSDen til Eee900 er grusomt vanvittig treg. Bruk tmpfs (ramdisk) der du kan. Selv endte jeg opp med å punge ut noen hundrelapper for en ny og mye raskere SSD. Det gjorde underverker, maskinen føles ganske så snappy nå.
Hvor stor er den, og hvor kjøpte du den?

Jeg har to SSD'er i min Eee901, er det samme opplegg der?

Lenke til kommentar

"Default" er det 2 SSDer i den, kjøpte den fra Hong Kong i mai 2008. Den ene på 4GB greier ~40MB/s sekvensiell les, og helt nede i noen få KB/sec random write. Den andre SSDen (16GB) greier ~30MB/s sekvensiell les, og er enda tregere på skriv.

Byttet ut 16GB-SSDen (4GB'en er loddet fast) med en nye SSDen (Runcore SATA 16GB) som jeg kjøpte på eBay. Den greier ~70MB/sec les og er minst ti ganger så rask på skriving som den gamle.

(Måtte naturlig nok legge inn OSet på den nye 16GB-SSDen og ikke 4GB-SSDen for å se noen effekt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...