Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Litt spørsmål rundt eksamen og klage (vidregående)

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Jeg har nå fullført første året av vigregående studiespesialisering. Ganske fornøyd med snittet i de avsluttende fagene, 5,6 (tre 6'ere og to 5'ere) Kom opp i Engelsk skriftlig til eksamen, og synes det gikk ganske bra. Etter eksamen var ferdig tenkte jeg ikke mer på det, å dro på ferie, på hytta uten internett tilgang. Så fikk jeg melding på telefonen om at jeg hadde kommet inn andre året, og fikk dratt til bibiloteket og takket ja til tilbudet. Da så jeg samtidig over karakterene mine, og fikk for første gang se at engelsk eksamen hadde gått dårligere enn forventet, fikk 4'er. Jeg hadde ikke sjekket dette tidligere fordi jeg hadde fått det for meg at det kom til å komme ett brev i posten med de endelige karakterene og ett sånn brev med hvilken rett jeg hadde til å klage, en rett vi ikke hadde fått noe informasjon om på skolen. Men dette kom aldri, og dermed tror jeg at min klage frist har gått ut. Har den det, selv om ikke jeg ble klar over karakteren før nylig? Så nå har jeg ingen mulighet til å gjøre noe med den mislykkede eksamens karakteren...

Og en siste ting jeg lurer på er litt rundt eksamen for vg2. Da er det vell sånn at alle kommer opp, enten i skriftlig eller muntlig? Kan man komme opp i begge deler? Jeg har valgt realfag (R matte, fysikk og kjemi) men istedenfor biologi har jeg valgt Sosiologi og Sosialantropologi. Hvilken fag er det jeg egentlig kan komme opp i til eksamen da? Får meg virker det som om eneste mulighet er tysk, men det virker litt rart...

På forhånd takk for alle gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med VG2? Er det sånn at du kan komme opp i både skriftlig og muntlig der, eller er d enten ellr?

I første blir det trukket. Her kan du komme opp, men du trenger ikke. I såfall er det kun en eksamen. Tror det er muntlig. De som blir trukket ut får en ekstra karakter på vitnemålet. I andre klasse skal alle opp i en eksamen. Tror alt er skriftlig her.

(sitatet er fra en annen post der jeg også lurte på eksamner i VG2 :))

Skolen har opplysningsplikt på klagerett, men det er ditt ansvar at du er der\får med deg beskjeden. Altså for sent å klage med mindre ingen på skolen din har hørt noe om klageretten.

Du kan komme opp i samtlige avsluttende fag, hvilket inkluderer valgfagene. (R1 og R2 er hver sin karakter på det endelige vitnemålet. Samme gjelder med alle valgag untatt 2. fremmedspråk)

Er du misfornøyd med eksamenskarakteren kan du ta opp eksamnen igjen i løpet av VGS og fortsatt beholde primærvitnemålet tror jeg. Er litt usikker på hvordan det fungerer når du både har standpunkt og eksamenskarakter i faget, men jeg tror begge strykes og erstattes av en, ny karakter. (altså drit i det om du ikker er en 6'er-elev i engelsk). Går den nye eksamnen til helvette kan du si at du vil beholde de gamle karakterene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...