csgutt Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Hei. jeg har tenkt å kjøpe en el-gitar for ca.7.000-8.000 kroner. og jeg har tenkt å kjøpe en epiphone les paul black beauty, kan noen si meg om den er god? hvis ike den er god så kan noen poste noen el gitarer som er gode for 7.000-8.000 kroner? spiller for det meste rock. takk for svar! Endret 1. august 2009 av csgutt Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg har en, og det er en aldeles nydelig gitar. Du kan trygt kjøpe en slik. Vær klar over at "gullet" ikke er så veldig tykt, og vil bli slitt litt av ved bruk. Du vil få mer for pengene ved å kjøpe en brukt, men så gjelder det å finne en som er pent brukt, da.. Ikke like lett. For åtte tusen får man mye bra gitarer på bruktmarkedet, men har man forelsket seg i utseendet, så er det jo bare det man må ha. Velger du en annen gitar, og kjøper brukt, kan du kanskje få mer gitar for pengene. Sjekk for eksempel bruktmarkedet på musikkweb, finn, og gitarnorge.no. Mange gode og trygge kjøp der, kanskje særlig på gitarnorge, der det er en tilbakemeldignstjeneste, så du kan sjekke om andre som har handlet er fornøyde. Lenke til kommentar
csgutt Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 (endret) ok, men kan du si meg om den black beauty-en er god til å spille soloer på? og om den har bra lyd og om den er god å holde i? Endret 1. august 2009 av csgutt Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Jeg regner med du snakker om Customen som jeg synes ikke imponerer noe særlig i det hele tatt til den prisklassen. En mildt sagt elendig gitar som ser pen ut. Nå er det Fender all the way Endret 1. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
csgutt Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 nei, jeg snakker ikke om custom. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hva i alle dager snakker du om da? kallenavnet til Les Paul Custom er jo Black Beauty. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Hvorvidt en gitar er "god å holde i", er en veldig personlig sak, som du må finne ut av selv. Det vil jeg ikke svare på, fordi at selv om jeg synes det, er det ikke sikkert at du synes det samme. Det jeg kan si noe om, er at det er en veldig pen gitar. Men selv det kan diskuteres, noen vil kanskje synes den er glorete, men i mine øyne ser den skikkelig ekslusiv ut. Den jeg har, er lettspilt, låter fint, og jeg har ikke noe å utsette på den. Jeg eier vel for tiden rundt tretti gitarer, både billigere og dyrere. Denne innfrir på alle måter i forhold til pris. Hvorvidt det er en gitar for deg, må du finne ut selv. Det at en med nick "fendererbest" synes det er en dårlig gitar, faller på sin egen urimelighet. Det er helt greit å mene at Fender er de eneste gitarene som gjelder, men så enkelt er det ikke. Jeg har flere Fendere, og de er gitarer med sine særtrekk, akkurat som Epiphonen. Bedre er de nødvendigvis ikke. Jeg kan ikke tenke meg å kvitte meg med fendergitarene, fordi det er bra gitarer, og det samme gjelder egentlig for den sorte Epien. For å finne et startsted- hvilken gitar har du nå? Hva er du misfornøyd med, og hva vil du ha annerledes med den nye? Endret 2. august 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Jeg har måttet byttet Mikrofoner, Potmetre, Jackplugg og Machine Heads for å få en spillbar gitar utav en Epiphone Les Paul Custom, itellegg er det flere slurvefeil over hvordan den er bygget og frettene er elendig kronet. Enkelt og greit en elendig gitar . Det er ikke tvil om at prisen her har blitt brukt til å få gitaren til å se "pen" ut, så man må nesten priortere om man først og fremst vil ha en pen gitar eller en spillbar gitar. Endret 2. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Det er mulig fendererbest synes custom og black beauty er det samme, men hjemmesidene til Epiphone skiller mellom de to gitarene. Epiphone tar sikkert feil.. Jeg tipper disse gitarene kommer ut fra det samme samlebåndet, og blir speccet opp med hardware alt etter hva de skal bli. Jeg tviler på at det er forskjell i produksjonen. Når det da tydeligvis er problemer med BB- modellen, vil alle epi- gitarer ha de samme feilene når det gjelder kvalitet. For det første er det en merkelig forretningsstrategi, det å lage elendige gitarer fra fire til sju tusen kroner. Videre er det jo rart at de selger bra, noe de har gjort i mange år. Og sånn bare for å pirke, fendererbest- en gitar har ikke mikrofoner, men pickups. Vi har ikke noe godt norsk ord, men en mikrofon har en eller annen form for membran som tar opp endringer i luft- trykk. En pickup reagerer på endringer i et magnetfelt. Det er noe helt annet. Endret 2. august 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
csgutt Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Hva i alle dager snakker du om da? kallenavnet til Les Paul Custom er jo Black Beauty. her er black beauty: musik-magazinet.no http://www.musik-magazinet.no/VarevisningD...kat=3&grp=7 og her er custom: http://www.musik-magazinet.no/VarevisningD...kat=3&grp=7 men det ser jo helt det samme ut egentlig så jeg tror jeg tok litt feil og du tok rett Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) The Gibson Les Paul was introduced in 1952, and was made of a mahogany body with a 1" maple cap, mahogany neck with rosewood fret board and two P-90 pickups. The guitar was only available in a golden finish. In 1954 a more luxurious version was introduced, most probably on specific request by Les Paul himself, as he wanted a more luxurious and classy looking guitar. He requested a black guitar as he wanted it to "look like a tuxedo". Nicknamed the Black Beauty, the guitar comprised of a mahogany body and neck, ebony fret board and mother of pearl block markers inlays in the fret board. The pickups were a P90 in the bridge position and a newly designed by Seth Lover Alnico V pickup in the neck position.[1] The frets are low and flat, as opposed to the usual medium jumbo frets found on other Les Paul customs, and the guitar soon was given the nickname "The Fretless Wonder". The hardware is either gold or nickel silver plated. By 1957 The Black Beauty also came equipped with either 2 or 3 PAF humbuckers, but strictly speaking this model is not a 'fretless wonder', as the frets were standard medium jumbo frets. Jeg har aldri hørt om Black Beauty og Custom som en separat modell, som sagt var dette kallenavnet Les Paul ga til den første Customen. Godt mulig at Epiphone har valgt å kalle en Les Paul modell for Black Beauty og en for Custom, men blir jo litt feil da når det historisk sett er samme gitar. Endret 2. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Da bør du se etter en gang til. De er ikke makne. Du har rett, og fendererbest vet ikke hva han snakker om. Endret 2. august 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Da bør du se etter en gang til. De er ikke makne. Du har rett, og fendererbest vet ikke hva han snakker om. Historisk sett er ihvertfall kallenavnet Black Beauty gitt av Les Paul til en Svart Les paul med kun 2 pickuper. Hvorfor Epiphone har valgt å kalle en 3 pickup's utgave av Customen for Black Beauty er mildt sagt merkelig for min del. Og blir derfor tullete å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om når du vil se en Les Paul Custom med 2 pickuper omtalt som Black Beauty i 100 vis av gitarmagasiner. Gibson kaller det for en Les Paul Custom med 3 pickuper, det er tydeligvis bare epiphone som har valgt denne åndssvake betegnelsen. Endret 2. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Selv på gibson egne sider: http://www2.gibson.com/Products/Electric-G...m-2-PU-VOS.aspx Omtales en 2 pickupers Les Paul Custom som en Black Beauty - så er nok bare Epiphone som bør lære seg historien sin bedre Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Du henviser til Gibson- gitarer, og Gibson- historie. Gibson og Epiphone er to forskjellige gitarmerker, med to forskjellige priser og kvalitet på gitarene. Skal du poste skråsikre påstander på nettet, bør du ha fakta på plass, og ikke drive med feilinformasjon. Da blir folk forvirret. Gitaren du viser til i forrige post, er en reissue til 60 000, for spesielt interreserte, med bånd så lave at den er oppunder uspillelig for oss som er vant til normale bånd. Endret 2. august 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Du henviser til Gibson- gitarer, og Gibson- historie. Gibson og Epiphone er to forskjellige gitarmerker, med to forskjellige priser og kvalitet på gitarene. Skal du poste skråsikre påstander på nettet, bør du ha fakta på plass, og ikke drive med feilinformasjon. Da blir folk forvirret. Jeg blir ihvertfall forvirret når Epiphone lanserer en "Black Beauty" modell som er et kjent kallenavn på en Gibson Custom som ble lansert 2 pickuper, som en Custom med 3 pickuper. På truss rod coveret til Epiphonen står det tilogmed Les Paul Custom så er mildt sagt merkelig. I praksis er det jo snakk om samme gitaren bare med en ekstra mikrofon. Uansett er det vanskeligere å bygge en Les Paul modell enn en Stratocaster modell og dermed ender man opp med store prisforskjeller på Les Pauler og Stratocastere, en Stratocaster til samme pris vil derfor være bedre Endret 2. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Vi er nå langt borte fra å hjelpe trådstarter. Viser til mine poster #2 og #7.. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Ja og jeg har en Custom som har 2 mikrofoner der måtte jeg bytte alle potmetrene pga de begnte å skrape når man vridde på dem, (hjalp heller ikke å spraye med elektrisk spray), deretter måtte jeg bytte JackPluggen da den hadde blitt "slakk" og gitarjacken satt rakklete i gitaren. Har også byttet ut Machine Hodene da det ikke var mulig å holde den stemt uansett skikkelig uansett hvilke råd jeg fulgte. Etter det jeg har sett på nettet er dette et vanlig problem med Epiphone gitarer. Personlig likte jeg ikke helt lyden ved Humbuckerne og har byttet den i broa med en SD Humbucker. Når jeg fjernet mikrofone var det et svært hakk i treverket på gitaren under mikrofonen som jeg synes var ganske slurvete. Jeg råder ihvertfall trådstarter til å ikke kjøpe en gitar først og fremst på utseende, men på hvor bra den spiller - og du bør egentlig ikke spørre andre hva som er bra du må nesten prøve det selv. Endret 2. august 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
csgutt Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Tror jeg går for en epiphone les paul black beauty, jeg har en 4 år gammel Morgan fra før og den er jeg møkk lei av og jeg vil ha litt forandring. jeg har lest såne reviews fra folk som har kjøpt epiphone black beauty og de fleste liker den. så takk for hjelpen Endret 2. august 2009 av csgutt Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Gitar er en av de tingene du ikke bør kjøpe ved å lese andres anmeldelser, men men. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå