Gå til innhold

Bærbar lcd - Nedre halvdel ødelagt


brback

Anbefalte innlegg

Skjermen til laptopen er blitt delvis ødelagt. Nedre halvdel av skjermen blir lyst ut gradvis. I begynnelsen hadde jeg kun en tynn vertikal stripe på midten som normalt forsvant om jeg la press på rammen til skjermen. Når skjermen ble så ille som den er nå, skrudde jeg den løs fra laptopen og da virket hele skjermen som den skulle. Skrudde en etter en skru tilbake på plass, men utelot en skrue da nedre del av skjermen gikk tilbake til å bli lyst ut da. En stund senere kom det tilbake, og denne gangen hjalp det ikke noe å skrut løst skjermen.

 

Noe som vet hva dette problemet skyldes, og om det finnes noen enkel måte å løse det på ?

Bilde av skjermen er vedlagt.

post-155421-1249155768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen er snart 3år gammel. Skjedde først mens jeg hadde LAN med noen kompiser, og ble litt overivrig på å fikse når vi var midt inne i gaminga :p

 

Er en Dell XPS m1710 som jeg hadde garanti på 1 året. Usikker på om reklamasjonen fortsatt gjelder spesielt siden ganske brutalt brøyt opp en av skruene som ikke ville la seg løsne. Men kan vel ikke skade å prøve å sende en mail da som du sier

Lenke til kommentar

Support programmet på XPS er ganske omfattende ( kjenner en som har samme modell og han har fått byttet hovedkort, skjerm etc. ved flere anledninger. Dell har sendt reperatør på døren og skiftet i løpet av svært kort tid ) Tror imidlertid mesteparten av kundeservicen ifm. XPS går på engelsk :)

Lenke til kommentar

Hadde problemer under garanti også, og da dukket det servicemann straks på døra for å fikse. Men er litt mer skeptisk nå siden garantien gikk ut for 2år siden, og jeg må prøve å kjøre på reklamsjonsretten. Styrker vel neppe saken min at jeg har prøvd å fikse selv, siden de neppe er veldig begeistret for det

Lenke til kommentar
Hehe, sant nok.. Han jeg kjenner reklamerte imidlertid etter at garantitiden var gått ut, og det gikk fint :)

Nå er garanti og reklamasjon to forskjellige ting. Reklamasjonsretten er basert i forbrukerkjøpsloven [evt. den genrelle kjøpsloven som bl.a. dekker salg til bedrifter](og kan i dette tilfellet være tapt grunnet brutal åpning av skjermdelen på PCen (brutalt brøyt opp en av skruene som ikke ville la seg løsne)).

 

Garanti er gitt av leverandør/produsent uavhengig av nasjonalt lovverk.

Lenke til kommentar

Reklamasjon er vel 5 år på bærbare datamaskiner, men at du selv har brukt makt for å få utstyret fra hverandre, kan gjøre at du mister dine rettigheter i forhold til reklamasjon, men jeg tror at leverandøren her må kunne sannsynliggjøre at din mekking har ført til at problemet oppsto. Rett meg gjerne om jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Hehe, sant nok.. Han jeg kjenner reklamerte imidlertid etter at garantitiden var gått ut, og det gikk fint :)

Nå er garanti og reklamasjon to forskjellige ting. Reklamasjonsretten er basert i forbrukerkjøpsloven [evt. den genrelle kjøpsloven som bl.a. dekker salg til bedrifter](og kan i dette tilfellet være tapt grunnet brutal åpning av skjermdelen på PCen (brutalt brøyt opp en av skruene som ikke ville la seg løsne)).

 

Garanti er gitt av leverandør/produsent uavhengig av nasjonalt lovverk.

 

Mente reklamasjon i generell forstand - klage på produkt. Ser jeg uttrykte meg litt upresist.. Hjemmel for garantiordning finnes dog i §18a i Forbrukerkjøpsloven.

 

Forøvrig sant som Nikka sier ang. 5 års frist på gjenstander som er ment for å vare "vesentlig lengre" jf. HR-praksis ( elektrobransjen-dom ) Dette fremgår også av Forbrukerkjøpsloven §27.

 

Serviceverksted vil vel ta en konkret vurdering på årsak til problemet, og dersom sannsynlighetsovervekt taler for brukerfeil kan det kreves betaling jf. §30, fjerde ledd ( som følge av brukerfeil, hvilket kan utelukke mangel nevnt under § 16 )

 

Ditt beste forsøk er jo uansett å forklare problemet nøyaktig og hvordan det artet seg. Selv om det kan ha vært en "glipp" å prøve og reparere produktet selv, kan skjermproblemet være en såpass åpenbar mangel i utgangspunktet at det dekkes av reklamasjon. Som sagt tidligere, XPS er dyre maskiner og supporten pleier etter mine erfaringer å strekke seg ganske langt...

Endret av Star
Lenke til kommentar

Fikk svar på henvendelsen min til dell sin tekniske support. Der fikk jeg forklart at garantien min var på ett år og derfor ikke gyldig lengre. Sendte nytt svar med krav på reklamasjon, så spørs det om jeg kommer noen vei med det. Så vidt jeg skjønner er supporten plassert i usa, om dem tar hensyn til den norske forbrukerloven vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...