Gå til innhold

TEST: Lydkort i budsjettklassen

Anbefalte innlegg

(...) for å teste lydkvaliteten på en mest objektiv måte, er det best å ha et mest mulig "ærlig" anlegg (evt høretelefoner).. (...)

Enig.. Dere tester egentlig ikke lydkortene, dere tester hvilke lydkort som høres best ut med Creative Inspire 5100.

Ikke særlig objektivt nei.

Ville nok heller kalt testen for: "Hvilke lydkort passer best sammen med Creative Inspire 5100?"

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fin test!

Men; jeg synes det er galt å gi SB Live 5.1 stempelet "Best i Test". Det kan virke meste villedende med hennhold til lydkort som er mye dyrere osv... ikke sant? man gir ikke Geforce 4 MX 440 stempelet "best i test", bare fordi det er det beste under 500 kr?

Det rette her ville vært å gitt det stempelet "Best i test, budsjettklasse" eller noe lignende som viser til at dette er en test av MEGET billige lydkort, som man ikke kan forvente allverden av.

Hvis jeg ser et kort merket "best i test, hw.no", så forventer jeg at dette produktet er det beste på markedet. Å merke dette kortet med hw.no logoen er misbruk av den.

Enig. Hvorfor ikke bruke "Mest for pengene", a-la engelske datablad som bruker Best Buy eller.no... Editors Choice brukes bare på topp-produkter.

Til deg som laget denne testen: Husk at dette er konstruktiv kritikk som du ikke må ta personlig. Det finnes alltid rom for forbedringer. :wink:

Lenke til kommentar

syns nå det er viktigst at dere oppdaterer artikkelen med onboard sound.. UHYRE interresant

ev. lag: "er onboard sound noe tess"/"er Stand-alone PCI lydkort verdt pengene?"

er forøvrig enig med mye av kritikken skrevet her

Lenke til kommentar

Det som hadde vært veldig tøft er mer vitenskapelige blindtester på lydkvaliteten.

Testmetodikken kunne vært å la et visst antall personer høre på to og to lydkort opp mot hverandre, og rangere en av dem som bedre enn den andre eller begge som like gode.

Jeg håper også dere kan følge opp med integrerte lydkort!

Lenke til kommentar

Slenger meg også på integrert ønsket. Kjekt med en test på 2-3 av de mest populære HK. Mange av de (de fleste) bruker jo samme lydbrikke, så det skulle jo gå greit. Tror forresten de som bare spanderer ca 200 kr på lydkort i utgangspunktet hadde vært fornøyd med integrert.

Jeg er selv litt lei ekstra kort nå... det fucker opp casemod'n min... :wink:

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med de fleste at denne testen kanskje er litt feilslått. Som sagt så vil man ikke finne på å kjøpe et så billig lydkort hvis man har integrert fra før av. Og er man interessert i lyd og lydkvalitet så vil man ikke se på så billige kort en gang. Så denne testen er vel nesten mest nyttig for de som har en gammel PC uten lyd eller med et elendig integrert som bare vil ha det hørbart.

Jeg finner det også litt rart å teste klassisk musikk på et sånt høyttalersett. Den typen høyttalersett er kun lagd for spilling og film, og overhode ikke klassisk.

Da jeg kjøpte meg PC til jul valgte jeg HKet Asus P4PE fordi det ifølge speksene skulle ha en bra integrert lydchip. Jeg har så langt ikke fått prøvd ut lydkvaliteten skikkelig (på mitt over 6 år gamle Surround-anlegg), men når sommerferien kommer skal jeg få testa det skikkelig på mitt nye anlegg som består av Onkyo TX-SR600E og Ultimate TS-1000 (doble 10", domediskant). Det er på et sånt anlegg at man virkelig får testa lydkvalitet, så klart med bruk av S/P-DIF. Så hvis jeg finner ut at lyden ikke er bra nok på den integrerte chipen med det nye anlegget kommer jeg til å kjøpe meg et kort i den dyrere klassen (men jeg tviler på at det blir Creative).

Vel, i hvert fall så hadde jeg satt pris på en test av de dyrere kortene og også de mest brukte integrerte chipene. For min del er det SoundMax Digital Audio (AD1980). Og for all del bruk skikkelig utstyr ellers for testinga. Det å bruke dårlige høyttalere i en sånn test blir nesten like dumt som å teste på hvilket lydkort/stereoanlegg en 56 kbps MP3 høres best ut på. :wink: Skal dere teste avspilling av MP3 bør dere minst starte på 192 kbps. I hvert fall ikke så lavt som 128 kbps, for selv på mitt gamle anlegg hører jeg at det er forringet i forhold til vanlige CDer kjøpt i butikken. Man merker også hvis man brenner ut fra MP3 (128) at det er noe som mangler i lyden.

Lenke til kommentar

Jeg har testet 4 av disse kortene (kun digitalt ut) og testutstyret er :

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

512mb ram

lydkort som ble testet med digital avlesning på lyd målingsutstyr for denon digital anleg.

Creative Soundblaster 4.1 Digital

Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Hercules Gamesurround Muse 5.1 DVD

TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun

På frekvens og signal gjengivelse kom TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun ut som det beste lydkortet.

På digital støy kom creativ kortene nesten ut som ubrukelige uten at man hadde creative forsterker med høytalere .. tror dette har med digitalfrekvensen er lit utenom det som brukes på vanlige oh hifi annleg.

Herkules kom ut ganske streit med grei lyd.

Mvh

Frank Barø

Har testet dette på hobbybasis og jobber i staten som IT - konsulent

TerraTec Lydkort var som en drøm på digitale lydkortet utganger :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg med flere hovedkort [3-4] prøvd ut den integrerte lydchipen å jeg må si jeg er skuffet , ja spesielt til spill er disse integrerte lydchippene reint møkk :(

Ja ett Soundblaster 128 er suverent bedre enn de forskj intergrerte lydchipene...

Så jeg vil påstå att denne testen til hardware.no er meget aktuell for oss som vil ha litt bedre lyd til spill og MP3 avspilling men som samtidig ikke har de helt store krava til masse extra "dippedutter"

Så og påstå att disse innebygde lydchipene kan konkurere med ett rimelig lydkort er feil og misvisende...

Selv har jeg nå ett Soundblaster Live 1024 som jeg har sammenlignet med 3 av de innebygde lydchipene og jeg må si att det egentlig ikke er samenlignbart da soundblasteren stiller i en klasse for seg, spesielt i spill...

PS: Bruker en 350 watts Phillipsforsterker og noen monster av noen høytalere [Jamo] i mine "subjektive" tester...

All ros til hardware.no for den gode og aktuelle testen...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Terratec Aureon Fun til en PC med integrert lydkort. Det er kun får å få den optiske utgangen så jeg kan koble på et skikkelig anlegg (30k prisklasse). Har ikke hørt på de analoge utgangene så de vet jeg ingenting om.

Den optiske utgangen virker skikkelig bra. Det er (selvfølgelig) ikke mulig å skille lyden fra et hvilket som helst annet lydkort sålenge jeg bare bruker digital ut. Til bruk DVD-bruk så vil jeg si at dette kortet er bedre enn SoundBlaster Audigy. På Audigy er digital ut kombinert med line-out. Det gjør det umulig å bruke både 5.1 analog og 5.1 digital samtidig. 5.1 analog er jo det eneste som virker i spill (Nforce ikke medregnet). 5.1 digital er det beste til DVD.

PS! Bruker ikke den PC'en til spill, så jeg har ikke sjekket hvordan det fungerer. Vil tippe at det krever bedre drivere som nevnt i testen.

Lenke til kommentar
Jeg har testet 4 av disse kortene (kun digitalt ut) og testutstyret er :

AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus

MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket A

512mb ram

lydkort som ble testet med digital avlesning på lyd målingsutstyr for denon digital anleg.

Creative Soundblaster 4.1 Digital

Creative Soundblaster Live! Player 5.1

Hercules Gamesurround Muse 5.1 DVD

TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun

På frekvens og signal gjengivelse kom TerraTec Lydkort PCI Aureon 5.1 Fun ut som det beste lydkortet.

På digital støy kom creativ kortene nesten ut som ubrukelige uten at man hadde creative forsterker med høytalere .. tror dette har med digitalfrekvensen er lit utenom det som brukes på vanlige oh hifi annleg.

Herkules kom ut ganske streit med grei lyd.

Mvh

Frank Barø

Har testet dette på hobbybasis og jobber i staten som IT - konsulent

TerraTec Lydkort var som en drøm på digitale lydkortet utganger :)

Det var det jeg hadde forventet. Terratec lager supre kort når det kommer til lydkvalitet :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...