Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til valg av distro

Anbefalte innlegg

Hallais!

Har en urgammel Compaq Armada m700. Har rundt 400 mhz pentium III og rundt 256 mb ram. Har installert Linux Mint på den, men den er så treig at den ikke er brukende til noe som helst. Bruker den (lite) til å spille litt musikk og til nødens sørfe, hvis første-laptoppen min er "ute av drift".

Noen som vet om en lettkjørt distro, som ikke er for vanskelig. Setter pris på at det følger med GNOME, er ikke så flink med KDE. Et samleprogram med forskjellige programmer (synaptics) kan være greit, men ikke et must. Diskplass har lite å si. Helst installerbart fra cd.

Lasta ned Slackware, er det et bra valg ?

Takker for alle svar,

Mvh FlinkeFreddy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xubuntu er beregnet på svake maskiner. Bruker XFCE i stedet for GNOME. XFCE likner veldig på GNOME.

http://www.xubuntu.org/

Samtidig får du alle fordelene med å kjøre *ubuntu: Samme pakkebrønn, mulighet til å legge til alle pakkebrønner som fungerer med Ubuntu osv.

Slackware er ikke nødvendigvis noe godt valg om du ikke er litt "pro". Det som betyr mest her er uansett ikke distro, men skrivebordsmiljø og desktop-programmer.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Vil helt klart anbefale crunchbang, og skulle forundre meg en del hvis ikke den går glatt på din maskin.

Hvis dette også blir for tungt (eller du vil ha alt absolutt helt perfekt) kan du prøve Arch Linux, med f.eks. fluxbox/openbox el.

Jeg vil ikke anbefale deg Slack hvis du ikke har noen god grunn ;)

Lenke til kommentar

XFCE ovet GNOME blir egentlig at den ikke prøve å ete systemet i samme grad, men det er fortsatt store mengder GTK 2 i bilde <.< Så its a nono i think it izz :p

XFCE er bare lett fordi GNOME og KDE er store og tunge, men Openbox opsett er igjen lettere. Crunchbang shipper med openbox.

Crunchbang er også bygd på Ubuntu, og tilsvarer nesten Linux Mint i pakkebrønner som er lagt til :p

Lenke til kommentar

Hmm, takker så mye for svar. Fant frem til Slack etter litt gugling, men det slo visst feil ut, gitt :p

Er vant til Mint, egentlig den eneste distroen jeg har prøvd med suksess. Xubuntu hørtes jo interessant ut, siden det sikkert er ganske likt ? Er det ikke mange ulemper med de mindre brukte og sjeldne distroene, i forhold til de mest etablerte ?

Lenke til kommentar

Zenwalk er vel et godt valg. Har prøvd det selv gjennom VM og det virker raskt og godt laget. Det er basert på slackware og har det meste enn trenger.

Xubuntu er ikke så forskjellig fra Ubuntu/Mint, siden de har nesten de samme pakkene. Det er heller et bedre valg å gå for distroer som er laget for gamle maskiner. (som Zenwalk, Slax, Tiny Core osv. osv.) Det er bare å prøve seg frem, og de fleste av disse har en live cd (eller er laget sånn at de er ment å være live og du slipper å installe noe som helst vis du vil det).

Lenke til kommentar

nå skal det vel uansett godt gjøres å få 400 mhz og 256 mb minne til å bli lynraskt, men tidligere Puppylinux er jo designet for sånne specs. Ellers er det, også som tidligere nevnt, en idé å sette opp Arch med OpenBox. Veldig kjapt og lett, og veldig lett å modifisere til eget behov :)

Lenke til kommentar
nå skal det vel uansett godt gjøres å få 400 mhz og 256 mb minne til å bli lynraskt, men tidligere Puppylinux er jo designet for sånne specs. Ellers er det, også som tidligere nevnt, en idé å sette opp Arch med OpenBox. Veldig kjapt og lett, og veldig lett å modifisere til eget behov :)

Arch er bloated! selv med openbox.

Lenke til kommentar

ehm? Om arch er bloated er det du selv som har gjort det slik :p

Lenke til kommentar
Altså det er veldig bloated for hva du får med distroen, føler iallefall jeg.

Arch Core er for bloated? Da har du vel et lite problem foran deg med å finne "den rette" distroen.

Da anbefaler jeg Linux med Busybox. Mer enn nok.

Lenke til kommentar

Jaha. Kan du utdype det?

Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg Fedora rawhide, men har noen gamle Laptoper med Zenwalk som funker bedre enn Arch. Nå tenker jeg faktisk ca. like gammel som trådstarter har. Og det er jo det vi snakker om.

Har ikke noe galt å si om Arch, bare at personlig synes jeg den ikke vil fungere optimalt på en såpass gammel datamaskin.

Lenke til kommentar
Altså det er veldig bloated for hva du får med distroen, føler iallefall jeg.

Arch Core er for bloated? Da har du vel et lite problem foran deg med å finne "den rette" distroen.

Snart skal du nok se at folk begynner å foreslå å sette opp et system med utgangspunkt i Linux From Scratch... Hvis ikke det også er for bloated da.

Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg Fedora rawhide, men har noen gamle Laptoper med Zenwalk som funker bedre enn Arch. Nå tenker jeg faktisk ca. like gammel som trådstarter har. Og det er jo det vi snakker om.

Har ikke noe galt å si om Arch, bare at personlig synes jeg den ikke vil fungere optimalt på en såpass gammel datamaskin.

Da har du satt opp Arch feil, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...