Technohead Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg har nettopp fått meg bredbånd med fast IP (Bluecom) og har installert en router(Draytek Vigor 2200E). På innsiden har jeg en PC og to Unix bokser med interne IP addresser. På den ene Unix boksen kjører jeg en web server. Jeg kan nå denne web serveren internt fra PC'en via routeren, men jeg når ikke web serveren fra utsiden, jeg får bare opp påloggingsbildet til routeren ("Router Web Configurator") Routere og nettverk er ikke min sterke side, men jeg har skjønt såpass at routeren skal konfigureres med NAT, slik at forespørsler mot port 80 blir routet til web serveren (192.168.1.3) Jeg har forsøkt dette, men det fungerer ikke. Er det noen som kjenner til denne routeren, eller vet hvordan routere generelt settes opp med NAT ? Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Det er vel egentlig bare å spesifisere hvilken port som skal mappes til hvilken ip-adresse? Men det er et par ting du kan verifisere uansett: 1) Routere må ofte re-startes etter slike endringer. Har du gjort det? 2) Enkelte nett-leverandører blokkerer port 80, slik at du ikke får offentliggjort serveren din på port 80 selv om routeren er satt opp korrekt. 3) Og det er sikkert et eller annet valg på routeren din som sier hvilket port-nummer routeren sin web-server skal kjøre på? Det virker som om routeren sin web-server kjører på port 80, og at det har presedens over ditt valg om å route port 80 videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå