Gå til innhold

Asrock Nettop til kontorbruk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kikket litt etter en grei og rimelig kontormaskin som fungerer fint til nettsurfing, mail, litt bilder og generelt kontorarbeid. For tiden har jeg stående en AMD 3500+ som forsåvidt fungerer greit.. Problemet er imidlertid at den begynner å bli litt treig - harddisk må ettersigende byttes, og mesteparten av komponentene er så oldschool at jeg ser tendenser til samleverdi-priser på ny oppgraderingshardware.

Maskinen går mye på "tomgang", og er dermed ikke så redd for å lande på noe svakere specs i ny maskin.

Leste litt reviews på AsRock sin nye nettop. Har noen erfaringer med denne?

Prosessoren er ingenting å rope hurra for, det er jeg klar over - men jeg trenger ingen heftig arbeidshest heller. Skjermløsningen er ikke så verst, og maskinen har mulighet for 4gb minne ( hvilket bør holde ). Har planer om å oppgradere HDD til en SSD disk som forhåpentligvis vil øke responsen enda mer.

Leser at AsRock kortet støtter "Instant Boot" og ved bruk av dette kan starte fra scratch til ferdig, brukbart skrivebord på i overkant av 4 sekunder ( med standard maskinvare ). Dette sammen med støynivået (26 db - har planer om å skifte denne viften også ) er det som appellerer mest. I tillegg kan jo Atom prosessoren på 1,6 klokkes til 2,1 uten at dette går nevneverdig ut over varmeutvikling og stabilitet ( i følge tester )

Maskinen får gode reviews rundt omkring for å være HTPC - men fungerer den greit til kontor også?

Størrelsen er jo alfa-omega og prisen er jo helt SINNSYK(!)

Noen som har prøvekjørt maskinen?

(Produktinfo på AsRock sine sider)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

instantboot er en versjon av slumring.

men den kan fungere ganske greit til det du beskriver. den er ganske bråkete. selv om de oppgir et støynivå på 26dB

det virker som om hovedkortet kun skrur av og på viftene. jeg løste problemet med å putte inn 2 fanmates. som gjore at den ble mere rolig. og holdt samme tempen. strømforsyninga lager også en lav pipelyd i standby modus.

Lenke til kommentar

Riktig, men instant boot fungerer greit?

Hvor stor vifte er det som sitter i bakkant? 60x60, 80x80? Dersom denne er utskiftbar tipper jeg noe annet havner inni..

Hvor merkbar er pipelyden? Vet du om dette er ett fellesproblem for alle PSUene eller bare din maskin?

Lenke til kommentar

vifta bak er enten 40 eller 50mm og ca 10mm dyp.

jeg vet ikke om det kun var min psu som var fucked. instantboot brukte jeg ikke. det jeg mislikte mest me min, var den uintligente kjøleløsningen. hadde vært mere lurt med en trakt, som det er på de fleste highend skjermkort nå. og hatt den støyende viften godt plasert langt inne i pc'n.

Lenke til kommentar

med mild overklokking, ca 2ghz lå systemet på ca 70c på chipsettet. og ca 30-40c på cpu uten last. med last lå systemet på 90c på chipsettet og 40-55c på cpu under full last.

om du lager et custom lokk til å ha oppå kan du lett feste en stk 120mm vifte på toppen. teip og 120mm vifte var ivertfall løsningen til jeg bestemte meg for å selge den videre.

etter min mening kunne de lett fått plass til en større vifte og et traktsystem. som hadde gjort boksen mere stille og kaldere.

Lenke til kommentar

det stemmer.. selve maskina er ganske ok. men kjøleløsninga er så dorlig at du bare ikke gidder. med mindre du ikke hører 26dB og ikke kan plages med støy.

pc'ne jeg pleier å bygge ligger støynovået på minst halvparten av den lille boksen.. 23dB og yter mye mye bedre.

Lenke til kommentar
det stemmer.. selve maskina er ganske ok. men kjøleløsninga er så dorlig at du bare ikke gidder. med mindre du ikke hører 26dB og ikke kan plages med støy.

pc'ne jeg pleier å bygge ligger støynovået på minst halvparten av den lille boksen.. 23dB og yter mye mye bedre.

Muligheter for at du gidder å ta noen bilder av det du har mekket til nå og poste de på linken under

ASRock bytte av vifte

Vurderer sterkt å sette inn en større vifte selv .. trenger bare noen tips.. :) Fint om du også anbefaler / linker til noen av de viftene du har brukt.. er kresen og trenger en stillegående htpc .. 26 db er alt for mye støy etter min smak når det kommer til htpc..

Lenke til kommentar

@Star:

Hvorfor ikke vurdere en løsning basert på Asus Pundit, ulempen er at du da må bygge selv. Du får løsninger både til AMD og Intel. Både P2, P3 og P4 seriene er lekre og små. F.eks Asus Pundit P2-M3A3200. Testet hosOverclockersClub, og kommentert som stille og utrolig kjølig i forhold til konstruksjon.

Kabinett/PSU + hovedkort er ca 1 200 - 1 300 kr.

CPU, f.eks. en laveffekt AMD X2 4850E - ca 500 kr.

4 GiB minne - ca 400 kr

DVD-brenner - ca 250 kr

Harddisk - fra ca 400 kr

Omtrent samme pris og langt bedre ytelse. For meg ville dette være den ideelle kontorPC. Og den har faktisk 2 stk PCI-E. En Intel-løsning ville komme omtrent på samme pris, men med dårligere GPU.

Ikke det at jeg har noe i mot Asrock NetTop, men ATOM cpu er relativt svake greier, ikke særlig mer ytelse enn den du har i dag faktisk. Takler heller ikke 64 bit.

Lenke til kommentar

ion er vell 9400. begge bruker vell 16 shaders etter hva jeg kan finne ut. men det er ikke noen standard klokkefrikvens på

9300??

edit: en annen veldig viktig forskjeld er at 9400/ion kan ta nytte a dualchannel minne. det kan ikke 9300. 9400 kan ha opptil 128bit minnebus avhengig av system minne. 9300 kan ha opp til 800mhz minne med 64bit bus

Nvidia ION

Memory Interface DDR3-1066

DDR2-800

DirectX 10 Support Yes

Graphics Cores 16

Core/Shader Clocks 450/1100 MHz

Texture Fill Rate 3.6 Billion/second

Max. Anti-Aliasing (AA) Sample Rate 16x

RAMDACs 300MHz

Max. High-Dynamic Range (HDR) Precision 128-bit

Max. Analog Resolution 2048 x 1536

Max Digital Resolution 2560 x 1600

NVIDIA PureVideo® HD Yes

With Full HD decode (1080i/p)

Display options HDMI, dual-link DVI, DP, or VGA (any 2)

PCI-Express 2.0 20 lanes

1 x16

4 x1

SATA drives 6

SATA speed 3Gb/s

RAID 0,1

Networking 10/100/1000

USB ports 12 / 2C

PCI Slots 5

Audio HDA (Azalia)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...