Gå til innhold

Lee ND filter, hvilket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Jeg har en god del Hitech filtere (ND og GND) og jeg mener at ryktene om at disse skal kunen gi lilla fargestikk er sterkt overdrevne. Dvs ett av Hitech filtrene mine gir en svak antydning til lilla fargestikk og det er et 4 stop (1.2) ND filter, resten er helt nøytrale med hensyn til farge. Dette er også i tråd med andres erfaringer og tester, ref Google.

Det er definitivt ikke min erfaring. Fikk gnd 0.6 soft, gnd 0.9 hard og 0.9 standard i dag og måtte så klart ut å prøve. Ble ganske enkelt skuffet over resultatet spesielt med 0.9. Legger ved bilde både med og uten filteret. Begge har F8 men forskjellig lukkertid. Med 0.9 standard fikk grønne blader plutselig høstfarger. I fullt dagslys var det ikke så plagsomt avvik, det dukket opp når lyset ble dårligere. Hva kan være galt?

post-9074-1250625309_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare husk at en bør ha filter-holder i korrekt størrelse hht. den videste brennvidden du bruker. P-systemet er 28mm, Z-systemet er ut mot 24mm, og X-systemet er 20mm (fullformat på alle).

Hvitbalanse vil bli påvirket om glasset har hint av fargestikk. Detfor vil det være veldig greit med ett gråkort slik at du kan ta en "preset" av hvitbalanse FØR du begynner med dine siklende HDR-bilder :)

Lenke til kommentar

Enkelt og greit fordi hvitbalansen påvirker histogrammet. Du har tre fargekanaler som heter Rød, Grønn og Blå. Sprenger du en av disse fargekanalene har du minst ett av følgende problemer:

1) Hvitbalansejustering gjør at fargene ikke stemmer, eller at du faktisk ikke klarer å redde ett bilde i etterbehandling. Eksponèr ett bilde på 10000k og sett 2000k fargetemperatur i etterbehandling og se hva jeg mener.

2) Sprenger du (spesielt) blå fargekanal og du endrer hvitbalanse vil du svært ofte ende opp med mer støy i bildet.

3) Varme kontorer er godt og vel det, men jeg har ikke 15 sekunder ekstra per bilde hver dag i ett helt år dessverre. 15 sekunder per bilde, 20 bilder per dag i gjennomsnitt i 365 dager gir meg 38 timer med andre ting jeg kunne gjort.

RAW er ikke en idiotsikring. Langt i fra! Da kan jeg i grunn bare eksponere 1/4000s F/22 ISO 100 så fryser jeg alt av bevegelser, har alltid maksimal DOF og minst mulig støy. :dontgetit:

Til de som akter å bruke mindre tid på å knote med bildene sine kan godt gå til innkjøp av f.eks Spyder Cube fra DataColor. En hendig liten sak som gjør at du har gråkort og eksponeringsreferanse i en og samme lille sak. Pipett i Lightroom/Camera Raw er undervurdert. :love:

photo_spydercube2_500.jpg

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hvis man kjøper lee adapterring merket med vidvinkel, hvilken brennvidde gjelder den for da når man har cropkamera. Har EOS 7D med et ef-s 17-55mm f/2.8 objektiv, og lurer på om jeg trenger standard eller vidvinkel ... :)

Du trenger vidvinkel. Like greit å holde seg til det for alle brennvidder.

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...