Gå til innhold

Lee ND filter, hvilket?

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe et soft edge Lee nd filter, men er usikker på hvilket jeg trenger, det er jo utrolig mange å velge mellom.

Som vedlegget jeg legger ved her er et 9 soft edge filter som moose petterson benytter på kelby training. Han benytter ingen filterholder, han holder det bare fremfor linsa. Men da må enn ha den største typen, og er litt usikker hva som er det.

Når jeg ser på BH photo er det utrolig mange å velge i, fant enn pakke med flere filter i, lurer på om dette kan være det jeg er ute etter:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/2926...nsity_Soft.html

Her er oversikten over alle, om noen kan hjelpe meg med enn anbefaling hadde det vert supert.

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...q=desc&pn=3

post-82945-1249141784_thumb.jpg

Endret av teigas123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har eksperimentert en god del med denne typen filtre og de jeg finner mest nyttige er:

1) To stop (.6) GND filer soft edge - bruk dette når du har en ujevn horisont i bakgrunnen, f.eks. en fjellkjede, bygninger, egentlig alt som ikke gir en jevn horisont

2) Tre stop (.9) GND filter hard edge - bruk dette når du har en tilnærmet rett horsont slik som f.eks. utsikten utover havet. Da blir gjerne motlyset "hardere" og jeg finner at tre stop passer bedre enn to

Så om du skal velge deg to filtre så anbefaler jeg disse to uavhengig av merke.

Selv har jeg erfart at en stop filteret (.3) ikke er særlig egnet så den pakka du linker til ville jeg droppet.

Ellers så har jeg også fått gode resultater med dette litt mer spesielle GND filteret. Synes dog det var litt dyrt.

Du bør også vurdere å kjøpe Lee filtere som passer til Cokin P filterholder, da har du med en gang et bedre utvalg av filtre som vil passe enn om du velger Lee sitt eget filtersystem.

Pass på å kjøp deg noen ND filtre i samme slengen, da kan du for eksempel få fine effekter med "fløyelsmykt rennende vann".

Ellers så finnes det jo mange andre typer filtre men disse er de eneste som gir mening i vår digitale tidsalder (bortsett fra (kremt) beskyttende UV filtre) :)

Lenke til kommentar
Jeg har eksperimentert en god del med denne typen filtre og de jeg finner mest nyttige er:

1) To stop (.6) GND filer soft edge - bruk dette når du har en ujevn horisont i bakgrunnen, f.eks. en fjellkjede, bygninger, egentlig alt som ikke gir en jevn horisont

2) Tre stop (.9) GND filter hard edge - bruk dette når du har en tilnærmet rett horsont slik som f.eks. utsikten utover havet. Da blir gjerne motlyset "hardere" og jeg finner at tre stop passer bedre enn to

Så om du skal velge deg to filtre så anbefaler jeg disse to uavhengig av merke.

Selv har jeg erfart at en stop filteret (.3) ikke er særlig egnet så den pakka du linker til ville jeg droppet.

Ellers så har jeg også fått gode resultater med dette litt mer spesielle GND filteret. Synes dog det var litt dyrt.

Du bør også vurdere å kjøpe Lee filtere som passer til Cokin P filterholder, da har du med en gang et bedre utvalg av filtre som vil passe enn om du velger Lee sitt eget filtersystem.

Pass på å kjøp deg noen ND filtre i samme slengen, da kan du for eksempel få fine effekter med "fløyelsmykt rennende vann".

Ellers så finnes det jo mange andre typer filtre men disse er de eneste som gir mening i vår digitale tidsalder (bortsett fra (kremt) beskyttende UV filtre) :)

Mener du det er bedre å ha dem i filterholder i stedet for å holde dem manuelt framfor da?

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener absolutt det. Det er faktisk ganske så vanskelig å se gjennom søkeren hvor graderingen på filteret egentlig begynner når du har relativt kraftig motlys, og det har du jo siden du bruker et GND filter i utgangspunktet. Jeg må ofte trykke på "DOF preview" knappen får å se dette, da er det nemlig litt enklere å se hvor graderingen begynner.

Jeg kan vanskelig se for meg hvordan dette kan gjøres med særlig godt resultat om man baserer seg på å håndholde filteret. Det går helt fint med normale ND filtere men for GND filtere så er det bortimot (les helt) umulig spør du meg.

En Cokin P filterholder koster jo "nesten ingen ting" og du får den i utgaver som tar kun ett filter samt en som kan kombinere tre ulike filtere. Den første er best for ultra-vidvinkel.

Lenke til kommentar
Ja, jeg mener absolutt det. Det er faktisk ganske så vanskelig å se gjennom søkeren hvor graderingen på filteret egentlig begynner når du har relativt kraftig motlys, og det har du jo siden du bruker et GND filter i utgangspunktet. Jeg må ofte trykke på "DOF preview" knappen får å se dette, da er det nemlig litt enklere å se hvor graderingen begynner.

Jeg kan vanskelig se for meg hvordan dette kan gjøres med særlig godt resultat om man baserer seg på å håndholde filteret. Det går helt fint med normale ND filtere men for GND filtere så er det bortimot (les helt) umulig spør du meg.

En Cokin P filterholder koster jo "nesten ingen ting" og du får den i utgaver som tar kun ett filter samt en som kan kombinere tre ulike filtere. Den første er best for ultra-vidvinkel.

Okei.

Så Hvilke filter fra lee bør jeg kjøpe da , til å starte med, og som passer i cockin filter holder? Ser for meg 1 6 grad og ett 9 grad da?

Og så selve filter holderen?

Lenke til kommentar
De filtrene du linker til er går til cokin Z holdere ikke P... Skal du bruke brennvidde ned med 20mm, bør du ha Z holder...

Vel, jeg har selv diverse filtre og Cokin P filterholdere. Det videste jeg har er EF_S 10-22 på 1.6x crop. Med Cockin P holder for kun ett filter så er det ikke antydning til "vignettering" på 10mm, dvs filterholderen synes ikke i billedutsnittet. Med Cokin P sin holder som tar 3 filtre så kan jeg imidlertid ikke gå videre enn litt under 13mm, da får jeg vignettering (dvs noe av filterholderen vil synes i billedutsnittet).

Jeg anbefaler Cokin P fordi det er bedre utvalg av filtre til en lavere pris enn med Cokin Z system.

Helt konkret så anbefaler jeg følgende:

Cokin Wide Angle Filter Holder for Cokin P

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.6 Resin Filter - Soft Edge - for Cokin P

Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.9 Resin Filter - Hard Edge - for Cokin P

I tillegg så trenger du adapter ringer som gjør at du kan feste Cokin P holderen til de objektivene du vil bruke. Her finner du adapter ringer for det meste av objektiver.

Dette er filterholder og filtre jeg selv har brukt og fortsatt bruker og jeg kan gå god for at dette fungerer greit på vidvinkel helt ned til 10mm på 1.6x crop. Hitech filtrene er av helt greit kvalitet og koster vesentlig mindre enn tilsvarende Lee filtre.

Lenke til kommentar

Enig at det er bedre utvalg av filtre til en mer akseptabel pris, men selv gikk jeg for Cokin Z pga muligheten til å kombinere ca 10mm + flere 3-4 filtre samtidig...

Har dessverre vært litt slapp med bruken, så har ikke fått gjort annet enn å leke med filtrene... Heldigvis er jeg nå ferdig med de 13 første skoleårene og har derfor jeg avsatt nesten ett år nå til naturfotografering :D

Lenke til kommentar

Har en bestilling av Hitech filtre på vei til meg nå.

Fant en nettbutikk i england (www.teamworkphoto.com) som hadde gode priser på kit med 0.3, 0.6 og 0.9 soft og hard.

Hadde egentlig kun tenkt å bestille et stykk hard og et stykk soft filter, mend disse kitene med 3 kostet ikke mye mer.

Bestillte da også Hitech holder til dette samt et par andre intressange filter :)

Her er handlelisten:

Hitech 85 ND Grad Filter Kit (SOFT Edge) £30.00

Hitech 85 ND Grad Filter Kit (HARD Edge) £30.00

Hitech 85 Infrared Filter - Wratten 87 £10.00

Hitech 85 Neutral Density Filter - ND1.2 £12.50

Hitech 85 Mk2 Filter Holder - 2 Filter Slots + Ring £42.55

Hitech 85 Standard Adapter Ring * Thread Size - 77mm £9.60

Hitech 85 Standard Adapter Ring * Thread Size - 67mm £9.60

Lenke til kommentar
Har en bestilling av Hitech filtre på vei til meg nå.

Fant en nettbutikk i england (www.teamworkphoto.com) som hadde gode priser på kit med 0.3, 0.6 og 0.9 soft og hard.

Hadde egentlig kun tenkt å bestille et stykk hard og et stykk soft filter, mend disse kitene med 3 kostet ikke mye mer.

Bestillte da også Hitech holder til dette samt et par andre intressange filter :)

Her er handlelisten:

Hitech 85 ND Grad Filter Kit (SOFT Edge) £30.00

Hitech 85 ND Grad Filter Kit (HARD Edge) £30.00

Hitech 85 Infrared Filter - Wratten 87 £10.00

Hitech 85 Neutral Density Filter - ND1.2 £12.50

Hitech 85 Mk2 Filter Holder - 2 Filter Slots + Ring £42.55

Hitech 85 Standard Adapter Ring * Thread Size - 77mm £9.60

Hitech 85 Standard Adapter Ring * Thread Size - 67mm £9.60

Takk for mangen bra svar! Dersom jeg ønsker å kjøpe lee filter, og trenger de ned til 12 mm , hva anbefaler folk at jeg kjøper fra bh photo da?

Lenke til kommentar

Hmm...

Jeg har ingen erfaring med cokin P, men kjøpte Cokin Z rett og slett for å være på den sikre siden. Jeg ønsket ikke å bytte ut alt utstyr dersom filtrene til P versjonen ble for små eller av andre grunner.

Jeg gikk også for Lee filtre etter å ha hørt mange rykter om at Hitech filtrene gå blå/lilla-skjær i bildene*...

Dersom du er glad i landskapsfotografering med filtre, bør du lese Andy Mumford sin artikkel.

EDIT: *fargestikk

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Jeg har en god del Hitech filtere (ND og GND) og jeg mener at ryktene om at disse skal kunen gi lilla fargestikk er sterkt overdrevne. Dvs ett av Hitech filtrene mine gir en svak antydning til lilla fargestikk og det er et 4 stop (1.2) ND filter, resten er helt nøytrale med hensyn til farge. Dette er også i tråd med andres erfaringer og tester, ref Google.

Jeg kjøpte Hitech rett og slett fordi det var billigere enn den meste, kanskje med unntak av Cokin sine egne filtre men de er *ikke* nøytrale (dvs de gir noe fargestikk) så de var helt uaktuelle. Jeg så ikke noen grunn til å bruke mest mulig penger på filtre siden de tross alt kun brukes en gang i blant. Og Hitech var merket jeg fant som ga mest "bang for the bucks". Det var i hvert fall min vurdering, enhver for gjøre sin egen :)

Og ja, soft grad er ikke spesielt nyttig ved solnedgang når man har *rette horisontlinjer*, da bør man absolutt bruke hard grad. Selv om denne Patrick Smith måtte hevde det motsatte, resultatet blir nemlig mye bedre med hard grad.

Lenke til kommentar
Jeg har en god del Hitech filtere (ND og GND) og jeg mener at ryktene om at disse skal kunen gi lilla fargestikk er sterkt overdrevne. Dvs ett av Hitech filtrene mine gir en svak antydning til lilla fargestikk og det er et 4 stop (1.2) ND filter, resten er helt nøytrale med hensyn til farge. Dette er også i tråd med andres erfaringer og tester, ref Google.

Dette likner også mjes og icefox sin vurdering...

Lenke til kommentar

Dette likner også mjes og icefox sin vurdering...

Går for Lee filter, og fikk følgende tilbud fra britisk nett butikk som ble nevnt ovenfor.

On the basis that you choose to use the filters in the holder, I have listed pricing below:

1x Lee Filters Foundation Kit Filter Holder: 44.00 GBP + VAT

1x Lee Filters 77mm wide angle adaptor ring: 30.00 GBP + VAT

1x Lee Filters ND Grad Soft Filter Set: 129.00 GBP + VAT

1x UPS Express Shipping: 20.00 GBP + VAT (May vary for alternative shipping destinations)

If you would like to place an order, you can do so via the website.

Men er det bedre å gå for cockin filter system i stedet for lee sitt eget filterssystem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...