Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program for å endre dyn ip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"]Du må vel bare ta en telefon til NGT, så fikser de det. Tror ikke det går an å skifte ip selv, sånn uten videre.

 

Har nettopp gjort det og de sa at det ikke var mulig å skifte ip for akkurat meg der og da. Får ikke ny ip før de endrer noe i "systemet". Og det kan vel ta noen år :roll:

Lenke til kommentar
Røska ut strøm kabelen til modemet mitt en natt, fikk ny ip dagen etter.

 

Ja kan hende de har en poll med ip-adresser som deles ut når brukere logger på igjen, men det spurte jeg også om, men kundebehandleren fra ngt sa at dette var kun i sjeldne tilfeller at man fikk ny ip ved restart av modemet.

Lenke til kommentar

Det er neppe mulig å endre IP på kommando fra brukersiden med NGT. Det kan være at NGT kan gjøre det, men det er neppe noe de har noe system for, så da finner de heller på en unnskyldning for å slippe. Det beste du kan håpe på er at om du trekker ut kontakten en stund (det kan ta dager), får du ny IP neste gang. IPene man får på dataen (10.0.0.x) kan man velge som man vil, men ikke den eksterne, siden det er kabelmodemet som sitter på den. Det kan være at det finnes en kommando for det i modemet, men jeg tviler.

Lenke til kommentar
Det kan være at det finnes en kommando for det i modemet, men jeg tviler.

Det er det nok sikkert.

Går jo an å tilbakestille modemet, samme som man gjør når strømmen kuttes en viss tid.

 

På ip adress serving, kan man stille på DHCP lease time (hours). Er ikke dette tiden modemet holder på ip-adressen? eller er det bare den interne ip`en?

Stiller den på en time og håper det gjør susen

Lenke til kommentar
Det kan være at det finnes en kommando for det i modemet, men jeg tviler.

Det er det nok sikkert.

Går jo an å tilbakestille modemet, samme som man gjør når strømmen kuttes en viss tid.

Så vidt jeg kan skjønne, virker det omtrent som med DHCP/nettverkskort. Modemet har en egen ID, og når man har skrudd av modemet eller resatt det, og det kobler seg opp igjen og spør etter IP, vil serveren på den andre siden se at det modemet har vært oppkoblet før, og forsøke å gi det den samme IPen som sist. Dette er egentlig bare gjetting fra min side.

Lenke til kommentar

Hvis du telnet'er til NGT routeren vil du kunne se hvilke IP'er den har gitt til hvilke MAC adresser på ditt lokale nettverk vha routerens lokale dhcp server.

 

Mest sannsynlig har NGT et lignende arkiv på sin side som gjenkjenner routeren din uansett hva du gjør med din pc bak routeren.

 

Jeg hadde en liten router kræsj her om dan med min NGT router og resatte til factory defaults. Det fant jeg senere ut innebar factory defaults som i "rett-fra-fabrikken"-default og ikke som i "rett-fra-NGT"-default som jeg hadde håpet :p

 

Du kan skrive ned alle settings på routeren og få tak i host og 8-sifret passord for din router og prøve det samme, men det anbefales ikke.

 

Tror jeg gikk gjennom 2-3 forskjellige IP'er den dagen, registrerer bare hver 12'te time så jeg så imidlertid bare 2 nye, men jeg mistet hvertfall den gamle og cruiset innom en til før ting roet seg og jeg endte opp på den jeg har nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...