presjes Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hei, Akkurat solgt Canon 30D'n jeg hadde og EF-S utstyret som jeg hadde til den, og planen nå er å krype inn i fullformat verden. Kompis kjøpte seg 5D mk2 og det var her årsaken til overganng til fullformat begynte. Objektivene passer ikke om hverandre lenger, og jeg føler meg klar for en oppgradering. Det skal sies at vi låner fotoutstyr på tvers av hverandre akkurat som det var vårt eget. Så planen er å fortsette innen Canon. Sett for meg 1D eller 1Ds, men er litt usikker da jeg ikke finner noen ordentlig 1D vs 1Ds artikler. Kamera blir enten kjøpt brukt eller som en lagertømming grunnet ny modell i butikkene. Jeg er en sportslig fotograf og valgte derfra 30D framfor 450D når jeg handla sist, for å få så mange bilder i sekundet som mulig og kunne treffe det nøyaktig riktig øyeblikket. Temaer: Motorsport, Landskap, Portrett, konserter. Litt allround, men fokus på sport. Siden "jeg" har 5D mk2 tilgjenglig, så føler jeg studiobehovet er dekka der. Objektiver og utstyr kamerahuset kommer borti: EF 70-200mm EF 50mm EF 24-105 EF 15mm Fish Eye Blits 430EX2 Blits 580EX2 Etc.. Så, hva er det jeg ikke tenker på som kanskje dere tenker nå? Ser for meg mulig kjøp av 1D mk3 når mk4 kommer ut, som det beste valget for supplering til det vi har i dag. Takk for all hjelp. mvh Roy Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Sett for meg 1D eller 1Ds, men er litt usikker da jeg ikke finner noen ordentlig 1D vs 1Ds artikler. 1D og 1Ds er jo rettet mot to forskjellige markeder, henholdsvis sport/action og de som trenger max antall piksler. Derfor vil du vel neppe finne noen som sammneligner disse direkte. Siden du nevner sport primært virker jo 1D som det opplagte valget for deg, og da slipper du jo unna med halv pris også i forhold til 1Ds. "Ulmpen" er at 1D er 1.3 crop og du sier du ønsker fullformat. I øyeblikket virker jo også 5D Mk II som et bedre alternativ enn 1Ds siden du får samme eller bedre bildekvalitet til en my lavere pris. Så har du greid deg med 30D som ikke er så langt unna 5D Mk II i byggekvalitet og AF så skal det mye til å forsvare merkostnaden for 1Ds i forhold til 5D Mk II. Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. Canon lanserer jo gjerne tidlig på høsten/sent på sommeren, om 1D Mk IV kommer da er vet jeg ikke, men hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det jo være greit å få med det som eventuelt anonseres da før du gjør et endelig valg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. At Canon fortsetter med 1D serien rettet mot fotojournalister er 110% garantert. Canon er hyggelige, men neppe så hyggelige at de overlater hele dette gigantiske segmentet av markedet til Nikon Lenke til kommentar
presjes Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Sett for meg 1D eller 1Ds, men er litt usikker da jeg ikke finner noen ordentlig 1D vs 1Ds artikler. 1D og 1Ds er jo rettet mot to forskjellige markeder, henholdsvis sport/action og de som trenger max antall piksler. Derfor vil du vel neppe finne noen som sammneligner disse direkte. Siden du nevner sport primært virker jo 1D som det opplagte valget for deg, og da slipper du jo unna med halv pris også i forhold til 1Ds. "Ulmpen" er at 1D er 1.3 crop og du sier du ønsker fullformat. I øyeblikket virker jo også 5D Mk II som et bedre alternativ enn 1Ds siden du får samme eller bedre bildekvalitet til en my lavere pris. Så har du greid deg med 30D som ikke er så langt unna 5D Mk II i byggekvalitet og AF så skal det mye til å forsvare merkostnaden for 1Ds i forhold til 5D Mk II. Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. Canon lanserer jo gjerne tidlig på høsten/sent på sommeren, om 1D Mk IV kommer da er vet jeg ikke, men hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det jo være greit å få med det som eventuelt anonseres da før du gjør et endelig valg. Takk, trengte bare litt info fordi jeg er blitt litt blind i tankene om hva jeg skal bruke kamera til. 1D vil uansett være en god oppgradering fra 30D, uansett hva kamera skal brukes til, men jeg er vel på utkikk etter et sportskamera siden jeg har tilgang på 5D Mk II når som helst om jeg skulle ha behov for det. Hvordan vil du si 1D Mk III er i forhold til 30D? Det er vel egentlig ikke et tema på noen områder i 30D sitt favør? Håper Canon lanserer i høst, for gammelt kamera er allerede solgt :/ Fullformat eller 1,3crop spiller ikke så stor rolle for meg. Objektivene som passer på 5D Mk2 passer også på 1D Mk 3 tross 1,3 crop faktor vel? Jeg tenkte bare ikke på 1D Mk3 som et crop kamera av den grunn tror jeg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 1D vil uansett være en god oppgradering fra 30D, uansett hva kamera skal brukes til, men jeg er vel på utkikk etter et sportskamera siden jeg har tilgang på 5D Mk II når som helst om jeg skulle ha behov for det. Hvordan vil du si 1D Mk III er i forhold til 30D? Det er vel egentlig ikke et tema på noen områder i 30D sitt favør? Håper Canon lanserer i høst, for gammelt kamera er allerede solgt :/ Fullformat eller 1,3crop spiller ikke så stor rolle for meg. Objektivene som passer på 5D Mk2 passer også på 1D Mk 3 tross 1,3 crop faktor vel? Jeg tenkte bare ikke på 1D Mk3 som et crop kamera av den grunn tror jeg. 1D mkIII vil være en stor oppgradering fra 30D. Sportfotografering er nettopp det 1D mkIII er laget for, så burde fungere eksepsjonelt til nettopp det formålet. I favør 30D, størrelsen og vekten. Objektiv til 1.3 crop vs fullformat er ingen forskjell på siden begge benytter samme type objektiv. Objektiv som vignetterer og/eller blir litt "soft" i hjørnene på fullformat vil du unngå ved 1.3x crop sensor. Jeg er forøvrig rimelig overbevist om at det dukker opp 1D mkIV (med fullformat) om ikke altfor lenge (innen sommeren neste år). Lenke til kommentar
ramses Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Sett for meg 1D eller 1Ds, men er litt usikker da jeg ikke finner noen ordentlig 1D vs 1Ds artikler. 1D og 1Ds er jo rettet mot to forskjellige markeder, henholdsvis sport/action og de som trenger max antall piksler. Derfor vil du vel neppe finne noen som sammneligner disse direkte. Siden du nevner sport primært virker jo 1D som det opplagte valget for deg, og da slipper du jo unna med halv pris også i forhold til 1Ds. "Ulmpen" er at 1D er 1.3 crop og du sier du ønsker fullformat. I øyeblikket virker jo også 5D Mk II som et bedre alternativ enn 1Ds siden du får samme eller bedre bildekvalitet til en my lavere pris. Så har du greid deg med 30D som ikke er så langt unna 5D Mk II i byggekvalitet og AF så skal det mye til å forsvare merkostnaden for 1Ds i forhold til 5D Mk II. Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. Canon lanserer jo gjerne tidlig på høsten/sent på sommeren, om 1D Mk IV kommer da er vet jeg ikke, men hvis du ikke har det fryktelig travelt kan det jo være greit å få med det som eventuelt anonseres da før du gjør et endelig valg. Takk, trengte bare litt info fordi jeg er blitt litt blind i tankene om hva jeg skal bruke kamera til. 1D vil uansett være en god oppgradering fra 30D, uansett hva kamera skal brukes til, men jeg er vel på utkikk etter et sportskamera siden jeg har tilgang på 5D Mk II når som helst om jeg skulle ha behov for det. Hvordan vil du si 1D Mk III er i forhold til 30D? Det er vel egentlig ikke et tema på noen områder i 30D sitt favør? Håper Canon lanserer i høst, for gammelt kamera er allerede solgt :/ Fullformat eller 1,3crop spiller ikke så stor rolle for meg. Objektivene som passer på 5D Mk2 passer også på 1D Mk 3 tross 1,3 crop faktor vel? Jeg tenkte bare ikke på 1D Mk3 som et crop kamera av den grunn tror jeg. Jeg gikk over fra 1d3 til 5d2 for et par mnd siden. Var bildekvaliteten som fristet. 5d2 er et fantastisk kamera men den er sinnsykt treg, så jeg kjøpte en 50D for å dekke inn fartsbehovet. Regner med at 1d4 lanseres om ikke altfor lenge. Dvs i løpet av høsten. Mest sannsynlig med 16mp/1,3crop/og en raskere motor. Tipper 1D3 prisen vil droppe litt da. Du spør om forskjellen på 1d3 og 30D; 1D3 er mer solid. Bedre filer bildekvalitet. Sensor-rens. En helt syk autofokus. Mye bedre i bruk, raskere å håndtere og bedre å holde i. Pluss mye mer. Endret 1. august 2009 av ramses Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Dersom du vurderer 1D III brukt, pass på og spørre om den har alle de siste service-oppdateringene. Var vel en del problemer med autofokusen på de første som kom - men de problemene er mer eller mindre borte nå, så vidt jeg vet. Altså, med oppdateringene, og helt nye såklart. Et alternativ til både 5D II og 1D III er 1Ds II - en generasjon dårligere autofokus enn 1D III og en generasjon dårligere sensor enn 5D II. Fortsatt et veldig kapabelt kamera though. Fås brukt for omtrent femten tusen +/-. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Har du vurdert 50D? Jeg har ingen erfaring med 1D serien, men det er jo og en helt annen prisverden, et nytt 50D ligger vel på noe under 9000 tror jeg. Det er ihvertfall en betydelig oppgradering i forhold til 30D. Tor Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. At Canon fortsetter med 1D serien rettet mot fotojournalister er 110% garantert. Canon er hyggelige, men neppe så hyggelige at de overlater hele dette gigantiske segmentet av markedet til Nikon At Canon vil ha et kamera rettet mot fotojournalster er det vel ingen tvil om, om de velger å fortsatt kjøre to 1D-versjoner for å få det til er sannsynlig, men ikke sikkert før vi faktisk får se hva de lanserer. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Dersom du vurderer 1D III brukt, pass på og spørre om den har alle de siste service-oppdateringene. Var vel en del problemer med autofokusen på de første som kom - men de problemene er mer eller mindre borte nå, så vidt jeg vet. Altså, med oppdateringene, og helt nye såklart. Et alternativ til både 5D II og 1D III er 1Ds II - en generasjon dårligere autofokus enn 1D III og en generasjon dårligere sensor enn 5D II. Fortsatt et veldig kapabelt kamera though. Fås brukt for omtrent femten tusen +/-. Leste litt om denne feilen, og det var vel en hardware oppdatering som måtte til. Må huske på det ja. 1Ds II har litt få FPS, så vil vel ikke dekke action/sport noe bedre enn 5D II. Har du vurdert 50D? Jeg har ingen erfaring med 1D serien, men det er jo og en helt annen prisverden, et nytt 50D ligger vel på noe under 9000 tror jeg. Det er ihvertfall en betydelig oppgradering i forhold til 30D. Tor 50D er vel 1,6x crop kamera, og jeg har lyst å tilnærme meg fullformat. Blant annet på grunn av byttelåning av objektiver med kompis som kjører 5D II. Om Canon fortsetter med to 1D-versjoner i neste generasjon er ikke sikkert, men skal 1D Mk IV konkurrere med Nikon D3 så virker det sannsynlig at at 1D Mk IV vil bli fullformat, men med færre piksler enn 1Ds. Når disse kommer er det imidelertid ingen som vet ennå. At Canon fortsetter med 1D serien rettet mot fotojournalister er 110% garantert. Canon er hyggelige, men neppe så hyggelige at de overlater hele dette gigantiske segmentet av markedet til Nikon At Canon vil ha et kamera rettet mot fotojournalster er det vel ingen tvil om, om de velger å fortsatt kjøre to 1D-versjoner for å få det til er sannsynlig, men ikke sikkert før vi faktisk får se hva de lanserer. For meg virker det som 1D og 1Ds gjerne kan fortsette side om side. Lager de et kamerahus som gjør alt, så blir det fort veldig dyrt antar jeg. Heller ikke sikkert alle med 1D og 1Ds vil hoppe på et nytt allround kamera, som ville gjort både 1D og 1Ds billigere. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 1Ds II har litt få FPS, så vil vel ikke dekke action/sport noe bedre enn 5D II. Lavere FPS enn 1D-serien ja, men høyere enn 5DII - autofokusen er også av en annen verden, som gjør det mye bedre egnet til action/sport enn 5D II. Dersom du vil ha både fullformat og rask AF på mer enn bare senter-punktet er 1Ds-serien det eneste alternativet til Canon. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 1Ds II har litt få FPS, så vil vel ikke dekke action/sport noe bedre enn 5D II. Lavere FPS enn 1D-serien ja, men høyere enn 5DII - autofokusen er også av en annen verden, som gjør det mye bedre egnet til action/sport enn 5D II. Dersom du vil ha både fullformat og rask AF på mer enn bare senter-punktet er 1Ds-serien det eneste alternativet til Canon. Du kan jo bruke objektiver for fullformat på f.eks 50D/crop, og det har en bra skuddtakt (6+bps) og gode egenskaper på høy ISO og er prismessig/vekt en helt annen verden enn 1Dserien. Tor Lenke til kommentar
presjes Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 1Ds II har litt få FPS, så vil vel ikke dekke action/sport noe bedre enn 5D II. Lavere FPS enn 1D-serien ja, men høyere enn 5DII - autofokusen er også av en annen verden, som gjør det mye bedre egnet til action/sport enn 5D II. Dersom du vil ha både fullformat og rask AF på mer enn bare senter-punktet er 1Ds-serien det eneste alternativet til Canon. 1Ds II er nok er verdig konkurrent for 5D II, men det blir et kamera i tillegg til 5D II, og da vil 1D II eller III være det riktig valget vil jeg tro. 1Ds II har litt få FPS, så vil vel ikke dekke action/sport noe bedre enn 5D II. Lavere FPS enn 1D-serien ja, men høyere enn 5DII - autofokusen er også av en annen verden, som gjør det mye bedre egnet til action/sport enn 5D II. Dersom du vil ha både fullformat og rask AF på mer enn bare senter-punktet er 1Ds-serien det eneste alternativet til Canon. Du kan jo bruke objektiver for fullformat på f.eks 50D/crop, og det har en bra skuddtakt (6+bps) og gode egenskaper på høy ISO og er prismessig/vekt en helt annen verden enn 1Dserien. Tor Det er sant, EF objektiver passer på 50D/crop også. Samt at objektivene på sportskamera ofte blir teleobjektiver i motorsport, mens objektiver til fullformat ofte blir normal/vidvinkel objektiver til mitt bruk. Så sånn sett blir det billigere med innkjøp av objektiver for å få de forskjellige brennviddene på de to kameraene. 50D og 1D har det samme bruksområdet, action/sport kameraer, men det er jo 25,000kr forskjell på de. Mye av prisen er for et mer robust kamerahus, men jeg vet ikke hvor mye bedre bildekvaliteten blir av 1D Mark 2/3 enn 50D. Noen som har erfaring fra det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå