Gå til innhold

Valg av HD-format på Sony HDR-TG7VE

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et HD kamera av typen Sony HDR-TG7VE, et svært kompakt kamera. Det jeg lurer litt på, siden jeg er fersk med video er valg av opptakskvalitet. Oversikt over mine valg er:

HD:

FH (1920 x 1080i, 16 Mbps) / HQ (9 Mbps) / SP (7 Mbps) / LP (5 Mbps), SD,

SD:

HQ (9 Mbps) / SP (6 Mbps) / LP (3 Mbps)

Selvfølgelig vil jeg ta opp i HD, men jeg har sett vanrette streker som kommer av interlacing har jeg skjønt. Lest endel på forumer om 1080i vs 720p, og har vel bestemt meg for å filme i 720p. Problemet mitt nå, er at jeg finner kun ut at HD FH valget gir 1920 x 1080i, 16 Mbps, som er 1080i. Men jeg forstår ikke hvilket valg jeg må gjøre for å filme i 720p. Noen som kan hjelpe på vei med dette og har tips til valg av kvalitet?

Er ellers sykt fornøyd med kameraet, men vil velge riktig kvalitet før jeg begynner å filme mye rådata. Lagringsplass både på opptaksbrikker og etter filming er ikke et problem for meg, men ønsker kanskje ikke 1080i pga interlacingen altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste videokameraer i konsumentklassen tillater ikke ulike oppløsninger utover full HD (1920x1080) og SD. De vanrette linjene er fordi avspilleren ikke deinterlacer. Du kan fint filme i interlaced, også sørger redigeringsprogrammet selv for å deinterlace, tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...