Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Søke stipend (mistet vigo passord)

Anbefalte innlegg

Hvordan søker jeg stipend når jeg har mistet vigo passordet og brukernavnet? Har fått tilsendt et ark fra skatteetaten med mange pinkoder, og har hørt jeg skal bruke dem.

Jeg lurer også på om det er stort hopp fra praktisk matte (vg1) til realfag (vg2)? Om jeg kanskje bør ta T. (studiespesialisering)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å bytte fra P-matte i VG1 til R2-matte i VG2, kommer du nok til å slite en god del, du er nærmest garantert å stryke hvis du gjør dette. Velg T-matte hvis du har planer om realfag i 2. klasse, det er mitt lille tips :roll:

Og neste gang du kan søke stipend blir neste sommer, så jeg vil anbefale å ta kontakt med noen for å få passordet og brukernavnet ditt tilbake

Og hvis du ikke har skilte foreldre og/eller mange søsken og har en god levestandar er det ikke no vits, siden da er du nærmest garantert 0,- i stipend

Endret av chris_9
Lenke til kommentar

Hvis du har tatt P-matte på VG1 så er det heller bedre å ta S-matte (eller enda enklere, P-matte i VG2. Ikke alle skoler som tilbyr dette dog). Å gå ifra P-matte til R1/R2 vil bli veldig tungt, og ved mindre du er god i matte og lærer fort så råder jeg deg til å ta S-matte som igrunn består av repetisjon av T-matte ifra førsteåret.

Lenke til kommentar
Hvis du har tatt P-matte på VG1 så er det heller bedre å ta S-matte (eller enda enklere, P-matte i VG2. Ikke alle skoler som tilbyr dette dog). Å gå ifra P-matte til R1/R2 vil bli veldig tungt, og ved mindre du er god i matte og lærer fort så råder jeg deg til å ta S-matte som igrunn består av repetisjon av T-matte ifra førsteåret.

Vel, hva vil det ha å si til senere? Hvis jeg har planer om først realfag og den veien bli dataingeniør?

Lenke til kommentar
når er neste gang jeg kan søke stipend?

Du kan søke stipend for hvert semester. Fristene er for tiden 15. november for første termin og 15. mars for andre termin.

Og hvis du ikke har skilte foreldre og/eller mange søsken og har en god levestandar er det ikke no vits, siden da er du nærmest garantert 0,- i stipend

Tull. Det er mange som får et solid stipend uten å faktisk trenge det.

Vel, hva vil det ha å si til senere? Hvis jeg har planer om først realfag og den veien bli dataingeniør?

Sjekk kravene for de studiene du kan tenke deg. Mange ingeniørstudier krever R1, R2 og Fysikk 1, men du kan ofte slippe unna med noe tilsvarende.

Lenke til kommentar

En del høgskoler tilbyr sommerkurs i matte og fysikk for de som ikke har har R2.

Universiteter derimot er mere gniene på det punktet, og der må du ha R2.

Nå kjenner jeg veldig lite til hvordan mattefagene på allmennfag er, men når jeg gikk forkurs for ingeniørutdanningen så tok vi R1 og R2 over ett år uten store problemer. Men da var jo undervisningen lagt opp til dette. Kan nok bli litt tyngre å hoppe inn "midt" i pensum.

Edit;

Og du må ha R2 for å ta ingeniørutdanning (det som het 3MX før?)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...