Gå til innhold

Vurdering av kabler og tilkoblinger iht. effektforbruk

Anbefalte innlegg

Problemstilling: Vurdering av problemstilling vedrørende kabler og tilkoplinger i henhold til forsvarlig bruk av effektforbruk.

Forord: Dersom jeg har lagt denne i feil kategori er det bare å flytte, jeg var usikker da den omhandler flere tema.

Er det noe forskjell fra strømforsyning til strømforsyning på hvor mange harddisker man kan koble til hver enkelt strømkabel som går ut fra strømforsyningen?

Til min PSU (GE-S800A-D1) har jeg 2x 3 SATA tilkoblinger og 5x 4-PINS tilkoplinger fordelt på 2 kabler (3+2).

Jeg har 3x NF-S12-1200 og 2x NF-R8 samt DVD-ROM som kobles til via 4-PINS tilkoplinger, helt til slutt skal også hovedkortet (GA-X38T-DQ6) kobles til med 4-PINS tilkopling.

Jeg stiller meg derfor usikker på hvordan jeg kan fordele effektforbruket over 1x WD740ADFD, 9x WD10EADS, 6x WD10EACS og 4x WD20EADS.

Per i dag har jeg tatt i bruk 4x SATA kabel splittere hvor av de er fordelt likt på hver SATA tilkopling. Ergo har jeg 6 harddisker tilkoblet på kabel splittere på hver SATA tilkopling, så den ytterste delen på hver SATA tilkopling er ikke i bruk. Videre har jeg brukt 2x 4-PINS til 2x SATA forgreiner slik at jeg har i drift 4 harddisker på den ene 4-PINS tilkoplingen i tillegg til de 2x NF-R8. Til slutt har jeg koblet den siste 4-PINS kabelen mot hovedkortet (GA-X38T-DQ6), 3x NF-S12-1200 og ut til DVD-ROM.

Jeg har altså 4 harddisker som står uten strøm, og jeg lurer da på om det er noe forsvarlig måte å plassere disse? De 4 diskene som gjenstår er av typen WD20EADS.

Dersom det er behov for å vite har jeg i tillegg til nevnte utstyr:

GPU har egen strømtilførsel (2x 6-PINS tilkoplinger), mens resten henter direkte fra hovedkortet (GA-X38T-DQ6).

Håper på et forståelig svar.

Takker på forhånd.

PS! Er det riktig at XP bruker lengre tid på å laste inn med flere harddisker, eller er effekt(miss)bruket som gjør dette for min del?

Endret av KiloByte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge psuen klarer å levere nok strøm (noe jeg ikke ser som noe problem) så er det bare å fordele diskene gjevnt utover kablene.

det du også kan gjøre er å bruke noen av de eldre molex kontaktene til diskene dine. du får kjøpt overgang fra molex til s-ata strøm.

skjermkortet og hovedkortet har jo egne kabler, så de trenger du ikke tenke på. og viftene dine trekker så lite strøm at det har ingenting å si.

Lenke til kommentar
så lenge psuen klarer å levere nok strøm (noe jeg ikke ser som noe problem) så er det bare å fordele diskene gjevnt utover kablene.

Jeg har vært i samtale med noen som driver med elektronikk. Han informerte om akkurat dette, men at det er større tap av signal / mer forstyrrelser dess mer man kobler til ut fra strømforsyningen. Så det jeg har gjort er å koble over de 2x 80x80 viftene til hovedkortet, samt fått like mange disker på hver strømtilkopling fra strømforsyningen.

Alt i alt har jeg et problem med en av diskene, så alt fungerer nå utmerket med denne frakoblet.

Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...