Gå til innhold

Hvordan etterbehandler du dine .raw-filer?

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte mitt første speilreflekskamera, fant jeg fort ut at det var raw-filer som var tingen i stedet for jpeg. Jeg prøvde å lære meg litt av det, og litt har jeg fått med meg, men jeg syntes det er veldig tungvidt å jobbe med disse filene. Dersom man skal se igjennom alle bildene man tar og så etterbehandle de individuelt så har man jo en del jobb foran seg. I mitt tilfelle ble det til at jeg hadde noen automatiske innstillinger som jeg satt på alle filene, som stort sett fungerte veldig bra. Noen få ganger måtte jeg fikse mer på de, men som oftest gikk det på auto.

Jeg ser ikke vitsen med å skyte i raw for så å prossesere de på auto gjennom et program og få ut jpeg på den andre siden. Det kan da ikke bli så veldig mye bedre enn jpeg rett ut av kameraet?

Når jeg nå sammenligner mine prosseserte raw-filer kontra jpeg rett ut av kameraet, så ser jeg ikke mye forskjell skal jeg være ærlig.

Så hva gjør dere med deres raw-filer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med raw er at formatet kan inneholde mye mer bildeinformasjon enn JPEG. Hvis du feks har tatt et blinkskudd som viser seg å være under- eller overeksponert er sjansene større for å kunne redde bildet i etterkant hvis du har knipset i raw. Det kan også være lettere å redde nesten-utbrente områder, feks himmel i landskapsbilder.

Selv bruker jeg Lightroom hvor jeg importerer alle bildene jeg har tatt (gjerne 2-300 pr session). Her gjør jeg en grovsortering og sletter bildene som er opplagt ubrukelige (ute av fokus, dårlig komponering, feil eksponering etc). Deretter tar jeg vare på alle de andre bildene. Av disse velger jeg ut de aller beste som jeg henter inn i Photoshop. Her gjør jeg justeringer og evt. filter før jeg lagrer bildene som JPEG i en egen mappe.

Dermed har jeg mapper med de aller beste bildene mine i JPEG, som jeg enkelt kan vise til venner og kjente, overføre til portable enheter osv, mens jeg fremdeles har orginal-bildene (RAW) i et oversiktelig system i Lightroom.

Jeg er alltid litt redd for å slette for mye, og harddisker er svinebillig, så det er ikke noen dyr investering å kjøpe ny harddisk til datalagring.

Endret av epiktet
Lenke til kommentar

Tenkte som deg i begynnelsen at hvorfor skyte raw når jeg stort sett autokorrigere bildene.

Før ble det masse bilder, nå prøver jeg å begrense antall knips og i tillegg sortere ut kun de beste bildene for videre behandling og da er det ikke mange bilder igjen.

Jeg finner så en preset som fungerer,ellers har jeg nok av info i raw filen til å få bildene bedre enn jpg rett fra kamera. Raw gir også mulgihet for etterbehandling som jpg filer ikke har sjangs til.

Raw er nok det sikreste med mtp å rette opp evetuelle blingser man har gjort. Og hvis du synes prosessen din er tung ville jeg ha revurdert arbeidsflyten og evt metoder for konvertering som du gjør, for raw til jpg er rimelig snar sak å gjøre, kommer litt an på programvaren en bruker også.

Lenke til kommentar

Det jeg gjør nå er å ta masse bilder og så sorterer jeg bare ut de som ikke er brukbare, eller dvs, de som er kjedelige (som f.eks random bilde av en geit i en dyrepark) og så hiver jeg resten i en mappe. Dette er da jpeg.

Med raw har jeg testet både lightroom og bibble, men syntes det var enklest å jobbe i førstnevnte.

Siden jeg er relativt fersk så blir det ofte mange bilder og mye kasting i ettertid. Er liksom så lett å ta mange bilder når man har masse plass på minnekortet og et relativt raskt kamera. Om vi er på tur og noen stiller seg opp foran en statue f.eks så tenker jeg at det er bedre å ta tre kjappe bilder slik at jeg vet at et av dem blir bra, istedet for å ta ett og satse på at det ikke var noe blunking, evt zoome inn på skjermen og sjekke. Men det tar igjen lengre tid enn å knipse tre bilder i slengen så blir ofte at jeg gjør det.

Kom f.eks hjem med 500 bilder fra kr.sand dyrepark, mens 200 av de overlevde sorteringen. :p

Tar forøvrig gjerne i mot tips til gode presets i lightroom, da det er dette jeg har tenkt til å lære meg litt mer av. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Ja riktig. Sorteringen kan jeg gjøres flere ganger. F.eks

Når alle bildene er importert i lightroom merker jeg alle bra kandidater med 3 stjerner.

Så ser jeg gjennom alle 3 stjerners bildene og finner de som er best, merker de med enten 4 eller 5 stjerner og til slutt markere jeg de jeg vil ha med ett flag eller lign. Poenget er vel at sorteringen kan gjøres flere ganger.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Importeres først i ett mappesystem der jeg har år-mnd-dag-tittel. Dersom jeg fotograferte min egen bursdag i Sarajevo ville det dermed blitt 08-04-04-bosnia-bursdag.

Når den jobben er gjort leter jeg gjennom bildene etter gullkorn i Fotoware Fotostation. Programmet krever lite ressurser, og har alt det jeg ønsker i en RAW-browser. Når det er gjort åpner jeg de bildene jeg ønsker å bruke i Adobe Camera RAW, gjør de justeringene jeg kan der, prøver bl.a. alltid å få histogrammet så midtstilt som mulig, dersom det behøves.

Så kjører jeg en action i photoshop, denne bringer opp et par adjustment layers.

- Levels

- Color Balance

- Curves

- Hue/Saturation

- Brightness/Contrast

Jeg strammer normalt inn bildet med levels, korrigerer for trykk (dersom bildet skal til trykk) med color balance, sørger for at ansikter er lyse nok, legger til kontrast, drar inn sort der det behøves med curves, drar normalt saturation ned med -15, øker kontrasten med +15.

Det hender også jeg kjører på med litt seleksjoner og adjustment layers til dem.

Normalt kjører jeg også min kjære workhorse-USM, 50/2.8/1.

:)

Lenke til kommentar

Det avhenger. :)

Noen ganger er jeg mer kritisk, og hopper rett til de bildene jeg vet jeg trenger, shopper dem, og tar tiden jeg trenger for resten.

Dette er en shoppemetode du finner i alle de store avisredaksjonene, prosedyrene i photoshop bør ikke ta mer enn 2-3 minutter max.

:)

Lenke til kommentar
Når det er gjort åpner jeg de bildene jeg ønsker å bruke i Adobe Camera RAW, gjør de justeringene jeg kan der, prøver bl.a. alltid å få histogrammet så midtstilt som mulig, dersom det behøves.

Har vært i tvil om hvordan jeg skal justere lysstyrken i raw-converteren. Er det å få histogrammet midtstilt som er det jeg skal se etter?

boos

Lenke til kommentar

Jeg redigerer kun utvalgte bilder, mens resten ligger på disken klar til evt redigering ved en senere anledning.

* Import og renaming i Nikon Transfere,

* Ser på bildene i ViewNX

* Redigering av utvalgte bilder i CaptureNX2.

* Importerer bildene i IDimager

* katalogiserer bildene

* Lager versjoner i IDimager (for flickr, epost etc)

* Hopper over det jeg ikke rekker :-)

Lenke til kommentar

For hver gang jeg overfører bilder, så lager jeg en katalog med dato som navn. Under denne lager jeg to kataloger, en som heter RAW, og en som heter Reject.

Dernest legger jeg alle NEFene i Reject katalogen, og starter Capture NX 2.

Her tar jeg systematisk for meg de bildene jeg vil beholde, og behandler dem etter de behov som er gjeldene. De NEFene som har blitt behandlet og eksportert som jpeg til moderkatalogen (dato) blir flyttet til RAW-katalogen.

Dermed har jeg track på hva som er hva, og jeg sletter ingenting. Ja, med mindre de er uskarpe og jeg ikke kan se for meg at de noensinne kan få livets rett.

Av etterbehandling er det hvitbalanse, picture control, curver, eksponering, retusjering og color control point som oftest blir brukt.

BTW: Når jeg har gjort grunninstillingene som jeg vil ha dem, så copy/paster jeg adjustments fra dette ene bildet, til alle som kan tenkes samme behandling i reject katalogen. Hvis ikke beholder jeg adjustments i clipboard og paster rett før jeg åpner ett og ett bilde.

Lenke til kommentar
Når det er gjort åpner jeg de bildene jeg ønsker å bruke i Adobe Camera RAW, gjør de justeringene jeg kan der, prøver bl.a. alltid å få histogrammet så midtstilt som mulig, dersom det behøves.

Har vært i tvil om hvordan jeg skal justere lysstyrken i raw-converteren. Er det å få histogrammet midtstilt som er det jeg skal se etter?

boos

Jeg pleier å gjøre det. Det gjør det lettere å få bilder klart for redigering i Photoshop. Et midtstilt histogram gir deg rom på alle kanter. :)

Lenke til kommentar
Jeg pleier å gjøre det. Det gjør det lettere å få bilder klart for redigering i Photoshop. Et midtstilt histogram gir deg rom på alle kanter. :)

Takker. :yes: Skal prøve dette. Synes det kan være vanskelig å bedømme bare på øyemål.

boos

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle ta opp dette, men jeg prøver meg her. Jeg har prøvd å finne svar på hvordan jeg kan behandle .NEF-filer i Photoshop eventuelt konvertere til .jpeg, men har ikke funnet noe skikkelig svar. Jeg har prøvd å finne konverteringsprogram, men det fungerte ikke, i og med at jeg har Mac.

Er det noe jeg kan gjøre for å fotografere i RAW, men likevel kunne behandle bildene i PS etterpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...