Gå til innhold

Nye front-høyttalere. Max 2500.-

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann

Jeg har nå gått til innkjøpt av ny reciever, og da mangler jeg bare å handle nye front-høyttalere så skal jeg ta en pause. :p Høyttalerene vil bli brukt til å høre på varierte sjangre av musikk og til film. Jeg har ingenting i mot å kjøpe brukt dersom jeg får mer for pengene da. Dersom det er nødvendig så kommer jeg nok til å supplere anlegget med en sub etterhvert, men ettersom at jeg bare er 17 år og ikke har verdens største inntekt så må det vente en stund.

I allefall, hva mener dere jeg bør se etter? Jeg kan brukte opptil 2500 kroner, jeg har plass til gulvhøyttalere, men dersom det er en bedre investering å satse på stativ-høyttalere og satse på en sub etterhvert så er det selvfølgelig OK. Jeg har ikke hele beløpet for hånden akkurat nå, så det blir å være på utkikk i bruktmarkedet og i butikker den neste måneden.

Edit: Bor forøvrig i Bergen, så dersom man skal finne noe brukt så er det absolutt en fordel om det er noe som befinner seg i nærheten.

På forhånd takk.. :)

Freebird!..

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Har kjøpt en Onkyo TX-SR307, ikke akkurat et kraftverk, men den skulle holde til mitt bruk. :)

Rommet er 9Kvm, men jeg ønsker å kjøpe høyttalere som jeg kan bruke når jeg flytter ut også. Noe som sansynligvis ikke blir så lenge til. :)

Vel jeg vet at F6 er gode høyttalere til den prisen, men får man virkelig ikke noe som er bedre for 1000 kroner mer? Jeg ser at det står to par med Dali Concept 6 på Finn til 2500.- i allefall, jeg inbiller meg at disse er bedre? :)

Lenke til kommentar

F6 er en høyttaler som er litt jojo i frekvensresponsen, så jeg ville vurdert et bruktkjøp i den prisklassen der.

Se også etter en høyttaler som har doble terminaler, da kan du bi-ampe den med to kanaler til hver høyttaler.

Concept 6 er en ålreit høyttaler, men for 2500 brukt finner du mye moro på brukten. Sjekk finn.no, hifisentralen.no og avtorget.no etter høyttalere som er i Bergen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Igjen, takk for tips, skal sjekke ut, men sånn umidelbart så må jeg si at 6,5" Bass kanskje blir litt lite?

Noen som har noen tanker angående Dali 850? :)

Lenke til kommentar

Jeg har 6,5" bass i mine høyttalere, folk lurer stort sett på hvor subben står.. Nå har ikke jeg de der, men disse, dog svarte:

MartenFormFloor_pair_1.jpg

Du vil få mange overraskelser innen hifi-verdenen, mange fordommer står for fall :)

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Jeg har da F-6 EX med 6,5" bass og mellomtone og kan si at man får faktisk veldig god bass i disse. Lyden er sikkert ikke verdens beste, men etter noen justeringer på min reciever og i equalizer i winamp så har jeg greid å få det meste til å høres bra ut. Disse passer spesielt bra til Hip-Hop og "sånn der" partymusikk, men om man er villig til å sitte en stund i eq så låter metal og rock ganske bra også :)

Disse spiller nok ikke sinnsykt høyt, men er faktisk nok til å høres på en viss avstand unna huset, bor du med naboer ved siden av så får du neppe spilt særlig høyt, i hvert fall ikke i en leilighet. Rommet mitt er forresten på 9-10 kvm også, så om du skrur det på nære max orker du ikke være der alt for lenge heller x)

Det ble vel en litt lang post, men jeg mener at disse høyttalere bør absolutt vurderes i denne prisklassen. Bruker mine som PC-høyttalere, så kan vel ikke uttale meg på vegne av entusiastene som bare hører på CD-skiver, men overgangen fra innebygd lydkort + plasthøyytalere til disse + et bra lydkort var enorm. Jeg har flere ganger blitt litt redd at det ikke stopper der og at jeg kommer til å ende opp som en Hi-Fi "freak" om noen år når jeg får tak i mer penger :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg kan intet annet en å beklage mine fordommer, men jeg har vært og til dels er fortsatt av den oppfatning av at 8" er perfekt kompromiss når det kommer til bass-elementer. Jeg skal prøve å skjerpe meg, jeg lover.. :p:)

Lenke til kommentar

Fordommer er laget for å bli motbevist. Jeg var skeptisk selv..

Når det gjelder bruken av Eq og slikt i winamp så er det en lite gunstig måte å korrigere lyd, med mindre du laster inn et forhåndsdefinert filter, som Audiolense eller Inguiz eller tilsvarende korreksjonsalgoritmer som blir regnet ut basert på faktiske målinger. Du kan sikkert få morsom lyd, men F6 med korrigert frekvensrespons, eller nytt delefilter og muligens litt tweaking av elementene kan sikkert bli bra.

Forøvrig spiller jeg nå, i stuen hos min søster, på et par JM.Lab 710, og det spiller musikk og bass det også! Bruktpris på rundt 1500, små gulvstående med én 6,5" og diskant. Latterlig bra kjøp egentlig, med en nypris på rundt 6-7k. Bruker en integrert forsterker fra Audio Refinement som muligens er litt overkill, men allikevel spiller det riktig. Kilden er på kanten av latterlig, en PS3, men jeg orker ikke koble opp dac'en min som trenger nytt kabinett uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ja jeg vet jo at 6,5" egentlig skal sparke greit, men det har liksom bare blitt den størrelsen som i mitt hode har fallt mellom 5" og 8", litt av begge deler liksom. Men jeg skjønner jo det at det er bra med bass i de. Dere må bare skrike ut folkens dersom dere støter på noen intressante annonser. Jeg har som sagt ikke peiling på hva jeg skal se etter, (sånn bortsett fra kjente merker og ting jeg har hørt før).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jamo'ene kunne kanskje vært aktuell. Har noen mindre høyttalere i samme serie som ikke er spesielt vellydende, men tror de kunne egnet seg godt som bak-høyttalere. Igjen takk for hjelp!..:D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Vel nå er dette snakk om høyttalere med to 5" bass og en 1" Dome diskant, så man skal vel gjerne ikke forvente all verden. Dog. heller jeg selv også litt mer mot Dali.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Da er snart finansiering i boks, i den anledning lurer jeg på om det er noen som vet hvilken impedans det er på Dali 850?

Edit: Ser av borsjyren (http://dali-speakers.com/filer/Brochures/old_brochures/850.pdf) at de er 4Ohm. Det var egentlig ganske kjipt ettersom at forsterkeren min ikke takler høyttalere med lavere impedans enn 6Ohm. :(

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...