Gå til innhold

Nytt objektiv til fotografering av blant annet maur

Anbefalte innlegg

Hei.

Som overskriften sier vil jeg ha hjelp til å finne et objektiv til maur-fotografering.

Og liknende selvfølgelig. Har et 1000D med det vanlige kitobjektivet, og det er snart på tide å gjøre innkjøp av et nytt objektiv. Jeg vil gjerne at det går an å gå veldig nært inn på ting, (mitt maureksempel) sånn at jeg kan få med alle detaljene samtidig som det går an å fokusere ordentlig på nært hold. Veldig nært hold..

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM er et suverent macro objectiv som vil dekke behovet ditt for "maurfotografering" samt det meste annet som du vil komme nært innpå. Jeg har dette selv og er meget godt fornøyd. Veldig skarpt, rask autofokus (selv om jeg stort sett fokuserer manuelt med dette) og egner seg også til portrettbilder selv om du får litt lang arbeidsavstand med crop sensor.

Du kan eventuelt også vurdere Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM som er en del rimeligere. Jeg har ikke erfaring med dette selv men det hevdes å være et kvalitetsobjektiv. Men merk at dette ikke kan brukes på et eventuelt fullformat kamera i fremtiden dersom det er viktig. men dette vil kanskje egne seg enda bedre som portrettobjektiv på ditt 1000D.

Ellers så har Sigma og Tamron også gode Macroobjektiver på rundt 100mm men disse har jeg heller ingen erfaring med selv. Trolig så er de litt billigere enn originaloptikk. Andre med erfaring fra disse får fylle på med info her.

Lenke til kommentar

1:1, som macroobjektivene gir er ofte ikke nært nok for å fotografere maur - så jeg vil anbefale å kjøpe ett sett med mellomringer i samme slengen - da er Kenko sine det soleklare valget, dette er ett sett på 3 ringer (12, 20 og 36mm)

Andre alternativer er Canon MP-E 65mm - men dette -krever- dedikert macroblits i tilleg, og da begynner det å blir veldig dyrt

Lenke til kommentar
60mm, kan nok være en fordel - spesielt sammen med mellomringer. Det settet med mellomringer vil gi deg over 2:1 - det holder til det meste !
Jo, en fordel med 60mm er at mellomringene vil ha enda større effekt. Men ulempen er at man kommer så nær at man nesten kommer borti motivet (med mellomringer). 100mm gir litt bedre arbeidsavstand. Dette er jo en vurderingssak, så det kan være en fordel å få prøvd det ut hvis du har mulighet til det.
Lenke til kommentar
Det er klart - men, siden det er maur det er snakk om, så er ikke arbeidsavstand særlig viktig. De driver med sitt, uansett hvor nærme du er
Joda, det var ikke skremmeaspektet jeg tenkte på, mer at man rett og slett kan dunke borti et eller annet, eller skygge for lyset, etc. Men dette avhenger jo litt av tid og sted.
Lenke til kommentar

Ja visst, dvs du kan bruke mellomringer for å få bedre forstørrelse men ikke nødvendigvis i samme grad som du spør om. Nedenfor så gir jeg noen eksempler på forstørrelse ved bruk av mellomringer og hvordan et rimelig "ikke macro objektiv" kan kan fungere som et utmerket macro objektiv ved å bruke en mellomring eller to.

En basis formel for forstørrelse er som følger:

IF / B = F

Hvor:

B = brennvidde (er alltid oppgitt fra produsent)

F = forstørrelse (er alltid oppgitt fra produsent)

IF = "intern fokusavstand" (beklager men kommer ikke på noe bedre ord for dette i farta - dette er *ikke* det samme som "minste fokuseringsavstand" for et objektiv og er normalt ikke oppgitt fra produsent)

Eksempel 1) Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

MF = Minste fokuseringsavstand (oppgitt fra produsent) = 31 cm

F = forstørrelse (oppgitt fra produsent) = 1,0

IF for dette objektivet kan enkelt beregnes og blir:

IF = B * F = 100 * 1 = 100 mm

Altså er "intern fokusavstand" for dette objektivet 100 mm. Og så kommer poenget med mellomringer, det er nemlig denne "interne fokusavstanden" vi øker ved å bruke mellomringer. Så om vi bruker en 24 mm mellomring med dette objektivet så blir forstørrelsen som følger:

F = IF / B = (100 + 24) / 100 = 1.24

Altså, førstørrelsen blir maksimum 1.24 ved å bruke en mellomring på 24 mm sammen med Canon EF 100mm f/2.8 Macro. Men merk at denne forstørrelsen oppnås ved MF (minste fokuseringsavstand). Denne er opprinnelig 31 cm for dette objektivet men dette har nå endret seg siden vi har introdusert en mellomring på 24 mm. Hva er så ny MF?

Vel, jeg nøyer meg med å fastslå at minste fokuseringsavstand alltid blir mindre enn det som er oppgitt for et objektiv når man bruker en eller flere mellomringer. Det er mulig å beregne eksakt hva MF blir og det er egentlig ganske enkel fysikk men jeg tar det ikke her. Dette er sikkert komplisert nok for mange allerede så jeg stopper her. Mener ikke å virke nedlatende men ikke alle er like interesserte i fysikk :)

Eksempel 2) Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

MF = Minste fokuseringsavstand (oppgitt fra produsent) = 20 cm

IF = B * F = 60 * 1 = 60 mm

Altså er "intern fokusavstand" for dette objektivet 60 mm. Om vi bruker en 24 mm mellomring med dette objektivet så blir forstørrelsen som følger:

F = IF / B = (60 + 24) / 60 = 1.40

Altså, førstørrelsen blir maksimum 1.40 ved å bruke en mellomring på 24 mm sammen med Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro. Som vi ser så har mellomringer større effekt jo kortere brennvidde et objektiv har i utgangspunktet. Og det er ikke bare å bruke flere mellomringer heller siden hver mm med mellomring medfører et lystap. Det er selvsagt mulig å beregne dette også og dermed hva som blir maksimum blenderstørrelse for et gitt objektiv ved å bruke x mm mellomring(er) men det blir for mye å ta med her.

Merk igjen at denne forstørrelsen oppnås ved MF (minste fokuseringsavstand). Denne er opprinnelig 20 cm for dette objektivet men dette har nå endret seg siden vi har introdusert en mellomring på 24 mm. Igjen så nøyer jeg meg med å fastslå at MF nå blir mindre enn de opprinnelige 20 cm.

Eksempel 3) Canon EF 50mm f/1.8 II

MF = Minste fokuseringsavstand (oppgitt fra produsent) = 45 cm

F = forstørrelse (oppgitt fra produsent) = 0,15

Her viser jeg hvordan man kan beregne hvor mye mellomringer som skal til for at dette billige 50mm objektivet skal få en forstørrelse på 1,0 som er typisk for macro objektiver.

IF = B * F = 50 * 0,15 = 7,5 mm

Altså er "intern fokusavstand" for dette objektivet 7,5 mm.

Vi ønsker altså at F skal være 1 og formelen for å få til det blir da slik:

1 = IF / B = (x + 7,5) / 50

x i formelen ovenfor er altså hvor mye mellomringer vi må bruke med dette objektivet for å få en forstørrelse på 1,0. x i formelen ovenfor blir jo 42,5 og det betyr at vi må bruke en eller flere mellomringer på til sammen 42,5 mm for å få en forstørrelse på 1,0.

Om man for eksempel har det populære settet med mellomringer fra Kenko så har man en mellomring på 36 mm. Ved å bruke denne så får man følgende forstørrelse:

F = IF / B = (7,5 + 36) / 50 = 0,87

Altså, forstørrelsen blir maksimum 0,87 ved å bruke en mellomring på 36 mm sammen med Canon EF 50mm f/1.8 II. Merk igjen at denne forstørrelsen oppnås ved MF (minste fokuseringsavstand) som opprinnelig var 45 cm for dette objektivet men som nå er betydelig mindre siden vi har introdusert en mellomring på 36 mm. Man vil miste ca 2 f-stops med lys så maks blender blir ca f3.5 for Canon EF 50mm f/1.8 II sammen med en 36 mm mellomring.

En slags konklusjon må da bli at Canon EF 50mm f/1.8 II kan bli et tilnærmet (og rimelig) macro objectiv sammen med en 36 mm mellomring.

En annen konklusjon må bli at om man skal bruke mellomringer sammen med et macro objektiv for å oppnå enda større forstørrelse enn 1,0 så velg en kortest mulig macro for da får mellomringene størst mulig effekt.

Eksempel 4) Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

MF = Minste fokuseringsavstand (oppgitt fra produsent) = 20 cm

IF = B * F = 60 * 1 = 60 mm

Altså er "intern fokusavstand" for dette objektivet 60 mm. Om vi bruker alle mellomringene i Kenko sitt sett (totalt 68 mm) så blir forstørrelsen som følger:

F = IF / B = (60 + 12 + 20 + 36) / 60 = 2.13

Altså, førstørrelsen blir maksimum 2.13 ved å bruke alle mellomringene i Kenko sitt sett sammen med Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro. Merk at lystapet nå vil være ca 4 f-stops slik at største blender nå vil være f11. Det blir med andre ord ikke mye "bokeh" igjen. Og minste fokusavstand er nå langt mindre enn de opprinnelige 20 cm, jeg har ikke beregnet hva den blir men jeg vil anslå at den er vil være rundt et par cm. Greit nok til maur og ting som er mer eller mindre dødt men det meste som er levende skremmer man nok nå bort. :)

Merk også følgende når det gjelder bruk av mellomringer:

- Mellomringer stjeler lys, en 36 mm mellomring stjeler lys tilsvarende ca 2 f-stops. Det er mulig å beregne dette nøyaktig men det er "utenfor scopp" for dette innlegget

- Mellomringer endrer minimum fokuseringsavstand, dvs den blir alltid mindre ved bruk av mellomringer. Det er også mulig å beregne dette helt nøyaktig men det er også "utenfor scoop" for dette innlegget

- Mellomringer gjør at fokusavstanden blir (kraftig) begrenset. Dvs ved bruk av mellomringer så kan man ikke lengre fokusere på objekter som er langt unna og jo flere mellomringer man bruker jo kortere blir denne fokusavstanden. Med andre ord så er mellomringer kun egnet for macro fotografering

- Mellomringer gjør ikke noe med skarpheten til objektivet ditt, de består bare av luft. Så er objektivet ditt skarpt i utgangspunktet så er det fortsatt like skarpt om du bruker en eller flere mellomringer.

- De aller enkleste og billigste mellomringene bevarer ikke forbindelsen mellom kamerahus og objektiv slik at disse kan "snakke sammen". Det vil i praksis si at man mister all automatikk og heller ikke kan justere blenderåpning. jeg anbefaler Kenko sitt sett med mellomringer, som bevarer full kontakt mellom kamerahus og objektiv (finnes for flere ulike fatninger) for de som vil eksperimentere med mellomringer.

Og helt til slutt: Selv om jeg i eksemplene ovenfor har tatt utgangspunkt i Canon optikk så gjelder teorien selvsagt like mye uansett merke. Pass bare på å få tak i mellomringer med rikting fatning :)

Edit: Rettet en feil i en formel.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Et meget godt og informativt innlegg. Har selv Kenko-settet med mellomringer.

Men... Bruk av en 36mm-mellomring på et 50mm-objektiv vil ikke være anvendig, da man ikke kommer nært nok til at noe blir i fokus. Objektivets og mellomringens utbygging fra sensor blir rettogslett i veien. 20mm'en duger bedre, selvom arbeidsavstanden her også blir _veldig_ liten.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Veldig bra Spook.

Jeg har benyttet en lignende formel for et regneark jeg har over forstørrelser jeg får med mine oppsett.

Den er M=[(ml*F)+E]/F

hvor

M er oppnådd forstørrelse

ml er max forstørrelse på objektivet (uten mellomring)

F er brennvidden

E er lengden på mellomringen(e)

Mellomringer og teleobjektiv er susen!

Lenke til kommentar

Veldig bra info her Spook. For meg som må ha det inn med teskjeer: Jeg har et Canon 200mm f2.8L som har minste fokusavstand 150cm og macroforhold 0,16. Har lyst til å fotografere vann-nymfer / øyenstikkere, og lurer da på hva som blir best å benytte av mellomringer og en 1.4 converter. Hva gir størst forstørrelse og grei arbeidsavstand. Har også et 90mm Tamron macro-objektiv, men det gir for liten arbeidsavstand til slike hyperaktive og skvetne insekter.

Lenke til kommentar

lat som jeg er har jeg lagt dette inn i et Excel-ark. Finnes det noen standard-størrelser på mellomringer eller er det opp til produsentene å finne ut hvilke tykkelser de skal ha på mellomringene. I excel-arket har jeg kun tatt med de størrelsene Spook hadde i posten sin.

Fikk ikke lastet opp regnearket så har pakket det.

edit: det er kun nødvendig å fylle inn tallene med bold tekst. regnearket regner ut resten.

edit2: ligninger med brøk er ikke min sterke side. jeg tolker eksempelet 3 til Spook hvor han skal finne ut størrelsen på mellomringen dithen at 1=(x+IF)/F. Hvordan blir utrykket seendes ut når x'en er på venstre side av likhetstegnet?

edit: oppdatert regnearket med de mest vanlige ringstørelsene (egentlig alle størelsene jeg fant på ebay) samt mulighet for å få regnet ut for flere objektiver samtidig.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Veldig bra info her Spook. For meg som må ha det inn med teskjeer: Jeg har et Canon 200mm f2.8L som har minste fokusavstand 150cm og macroforhold 0,16. Har lyst til å fotografere vann-nymfer / øyenstikkere, og lurer da på hva som blir best å benytte av mellomringer og en 1.4 converter. Hva gir størst forstørrelse og grei arbeidsavstand. Har også et 90mm Tamron macro-objektiv, men det gir for liten arbeidsavstand til slike hyperaktive og skvetne insekter.

Det spørs hva du mener med grei arbeidsavstand.

Mellomringer krever at du er forholdsvis nært motivet. I hvertfall hvis du skal ha noe særlig forstørrelse. Fokusområdet blir veldig tynt. Til uforutsigbare og raske øyenstikkere kan du glemme dette.

En telekonverter er kanskje en bedre løsning, men jeg er usikker på om nærgrensen beholdes helt med disse (?).

Til det du ønsker er det nok kraftig tele, tålmodighet og cropping over en lav sko som gjelder.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takk for svar Andreasfe.

Jeg var vel uklar ja. Med god arbeidsavstand mente jeg om jeg får større fortstørrelse uten at jeg må veldig mye nærmere (helst ikke nærmere enn 1 meter, men skjønner av svaret ditt at mellomring uansett ikke blir aktuelt til formålet.

Noen som vet om nærgrensen blir den samme eller lengre / kortere med en 1.4 telekonverter enn med bare objektivet?

Beklager overfor trådstarter om mitt spørsmål har dreid i "feil" retning, men antar du har fått godt svar allerede?

Lenke til kommentar

Prøvde med Nikon 180mm f/2.8 og en Kenko 20mm mellomring.

Arbeidsområdet er da ca 1,5 meter mellom 1 og 3 meter (ca 2m +- 75cm) og maks forstørrelse er 0,263X. Her er det vel bare å prøve seg fram med TC og mellomringer.

Mange bruker 300mm med forskjellige slike kombinasjoner med hell.

Denne tøffe kombinasjonen vises det et bilde av på Nikon Cafe nå:

Taken with with a Nikkor 800 5.6 ED-IF AIS and TC 301-TC14C-TC14B converters with tubes in between.

Prøvde også med en 1,4 tc før 20mm ring og 180mm

Får nå omtrent samme fokusavstand - dekker fra ca 7 til 17 cm på dx (ca 24/70 forstørrelse)

Endret av arela
Lenke til kommentar
Prøvde med Nikon 180mm f/2.8 og en Kenko 20mm mellomring.

Arbeidsområdet er da ca 1,5 meter mellom 1 og 3 meter (ca 2m +- 75cm) og maks forstørrelse er 0,263X. Her er det vel bare å prøve seg fram med TC og mellomringer.

Mange bruker 300mm med forskjellige slike kombinasjoner med hell.

hvordan regnet du deg frem til arbeidsområdet?

edit: objektivet Pentax smc-DA* 16 – 50mm f/2,8 ED AL [iF] SDM har 0,21 som forstørrelse og 30cm som Minste forkuseringsavstand. er det mulig å regne ut hvor langt mellomstykke må være for å få 1x i forstørrelse?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...