Gå til innhold

Chess er vanskelig med uberettigget inkassokrav


Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en situasjon med Chess som jeg gjerne skulle ha hatt litt råd i. Prøver å kommunisere med kundeservices deres via mail, men de er vanskelige og trege.

 

Situasjonen er som følger:

Jeg hadde to ubetalte telefonregninger på chess. Jeg gikk inn på MinSide på chess og prøvde å betale begge to. Den nyeste gikk helt greit, og den fikk status som betalt. Jeg prøvde så på den gamleste og dette virket også til å gå helt fint. Bekreftet betalingen igjennom nettbanken min (trodde jeg) og regningen fikk status som betalt på MinSide.

 

Så viste deg seg da at betalingen på den gamle regningen hadde av en eller annen grunn ikke blitt trukket fra nettbanken min alikavel (ikke pga manglende dekning) og dette førte da til at jeg fikk en inkasso og telefonen min ble sperret. Jeg viste da ikke at regningen ikke gikk igjennom, og jeg kunne ikke ha prøvd å betale på nyt om jeg så viste det siden det ikke var noen betalknapp på den regningen lengre, siden den sto som betalt.

 

Jeg reagerer da med overraskelse på inkassoen og sender mail til chess. Etter mye om og men og nesten to uker med mails fram og tilbake så får jeg muligheten til å betale den orginale regningen, men de mener fremdeles jeg må betale inkassoen også. Jeg har nå betalt den orginale regningen, men jeg nekter å betale inkassoen pga en teknisk feil fra deres side.

 

Hvilke rettigheter har jeg her og hva burde jeg gjøre? Chess er veldig trege til å svare på mailene mine, men om jeg ringer dem får jeg bare beskjed om at klager må være skriftlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste ville nok vært å ringt Chess. Har hatt samme situasjoner med Netcom tidligere, og det har alltid ordnet seg via en telefonsamtale. De er på lik linje med Chess, treig å svare på mail. Problemet er sikkert at Chess har brukt masse penger på at inkassoselskapet skal ta saken. Ring Chess, og dersom du treffer på en grei kundebehandler vil nok saken ordne seg.

Lenke til kommentar

Send et brev til klageavdelingen i chess. Og som han (eller hun) over nevner, si i fra til inkasso-selskapet at du bestrider inkassoen og har sendt klagebrev til chess. Du må antageligvis sende brev til dem også, men ta en telefon først og snakk med dem om saken. Dette er nødvendig, ellerså vil inkassoselskapet fortsette å forsøke å få krevet inn resten av regningen.

 

Nå har ikke jeg betalt regninger fra chess før, men får du ikke kid og kontonummer å betale inn på?

Lenke til kommentar
Jeg viste da ikke at regningen ikke gikk igjennom, og jeg kunne ikke ha prøvd å betale på nyt om jeg så viste det siden det ikke var noen betalknapp på den regningen lengre, siden den sto som betalt.

 

Det finnes faktisk andre måter å betale fakturaer på, så å si at du ikke kunne ha betalt fakturaen på nytt fordi at det ikke var noen betalknapp, holder ikke vann.

 

Selv om det er kundens ansvar å påse at fakturaene blir betalt, så synes jeg Chess kunne vært litt runde i kantene her, og trukket saken.

Lenke til kommentar

Dersom Chess er vrange, og du er sikker på at du har gjort alt rett, gjør du følgende:

 

Gi skriftlig beskjed til inkassoselskapet om at kravet er bestridt. Inkassoselskapet må da stoppe å kreve inn penger fra deg. Deretter gir du skriftlig beskjed til Chess om at kravet er bestridt, og de fakta som taler for at du er uskyldig i dette og ikke bør betale.

 

Etter dette trenger du ikke gjøre noe, dersom Chess fremdeles vil ha pengene sine må de gå til sak mot deg (rettslig i domstolene).

 

NB: etter dette har du nok ødelagt kundeforholdet ditt til Chess for alltid, så vær sikker i din sak.

 

NB 2: Som oftest er det best å prøve å komme til en minnelig løsning, foreslå for Chess at du kan betale halve regningen for eksempel, siden det er formidlende omstendigheter?

Lenke til kommentar

Venninne hadde lignende problem, bare at hun hadde bomma med 2-3 kroner på regnina. Gikk til inkasso osv. Var veldig vansklig å ha med å gjøre til vi sa at vi sa opp samtlige abbonementer i familien (5stk) Fikk mail neste dagen med att alt ordnet seg.

 

Jeg er lei firkanta kundebehandlere!!

Lenke til kommentar
Det finnes faktisk andre måter å betale fakturaer på, så å si at du ikke kunne ha betalt fakturaen på nytt fordi at det ikke var noen betalknapp, holder ikke vann.

 

Vel, regningene mine til chess har jeg satt til å få gjennom MinSide. Og mens det står kidnummer for hver regning så står det ikke kontonummer å betale til. Men joda, umulig å betale var det ikke. Men med mindre det er meningen at jeg skal dobbeltsjekke med chess om at regningen var gått igjennom så kunne jeg ikke vite at den ikke var blitt betalt.

 

Tingen er at Chess sier at det ikke går ann med noen teknisk feil og at det ikke kunne ha stått betalt på MinSide siden den ikke var blitt betalt. Og dette provoserer meg. Selvfølgelig går det ann at det blir en teknisk feil på en nettside.

 

Jeg skal i morra ringe til inkassoselskapet, si at det er en tvist om saken, så ringe til Chess å forlange å få prate med noen litt høyere opp enn de som sitter med telefonene der som tydeligvis ikke kan si noen ting fra eller til.

 

Og ja, jeg er ganske nært til å kutte ut Chess etter dette tullet. Men vet ingen andre operatører som gir et bedre tilbud enn Chess 10t tilbudet. Har ikke fult så mye i forbruk men liker å ha en fastpris som det og finner ikke noen bedre deals der.

Lenke til kommentar

Hedonism: Var midt i flytting så regner med at inkassovarslet har forsvunnet i dragsuget der. Vet at et par andre regninger forsvant rundt den tiden, men det fikk jeg ordnet opp i enkelt og greit.

 

Bretteville: Telefonen ble sperret når kravet gikk til inkasso.

Lenke til kommentar

Da er det jo forsåvidt egentlig ganske klart, at du ikke fikk med deg inkassovarselet pga flytting er ikke Chess sitt problem. Om det var en teknisk feil på Chess sine "Mine sider" som gjorde at du trodde fakturaen var betalt, så kunne det vært forhindret at saken gikk til inkasso om du tok affære når det ble sendt purring og inkassovarsel.

 

Ergo, det er stor sannsynlighet for at du ender opp med å måtte betale inkassosalærene. Og jeg vil ikke kalle det et uberettiget inkassokrav, siden du tross alt ikke hadde betalt.

Lenke til kommentar

Chess sendte purring på en faktura til meg på ca 28,- med et lite purregebyr på ca 80.-. Jeg hadde imidlertid aldri mottatt første faktura, så gebyret ble strøket. Men jeg må si meg rimelig sjokkert over praksisen Chess bedriver. Purregebyr som er over dobbelt så høyt som det opprinnelige kravet, på første purring? Har ennå ikke somlet meg til å bytte leverandør, men det er helt klart at med en slik praksis kommer jeg ikke til å bli værende Chess kunde. Så må si det er interessant å lese andres erfaringer med Chess sin håndtering av utestående krav. Jeg ble iallefall ikke noe beroliget etter å ha lest denne tråden...

 

Nå vet jeg ikke om hvor mange purringer du har mottatt, men du skal ha 3 stk før kravet blir sendt til inkasso. Sender de kravet til inkasso før du har mottatt 3 purringer, er det bare å bestride kravet. 3.gangskravet er vel et varsel om at saken blir oversendt til inkasso hvis ikke dette blir betalt.

 

Det finnes vel og grenser for hvor stort gebyr man kan tillate seg å ta pr. purring.

Endret av poe
Lenke til kommentar

Hedonism: Ja, greit, jeg har nok noe av ansvaret der også i at jeg burde normalt ha sett inkassovarslet. Men jeg synes alikavel at når det i tilegg var en feil fra Chess sin side på deres nettsider som ga meg all grunn til å tro at det var betalt så burde man være serviceinnstilt nok til å kunne ettergi kravet. Har ikke vært en vanskelig kunde og skulle tro at de var mer innteressert i å beholde kundene sine.

 

Om chess er vanskelige når jeg ringer dem i morgen vurderer jeg å skifte til Tele2. Tele2 Flex er et ganske likt abbonement og blir muligens litt billigere for meg i tillegg. Så vi får se :)

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Chess sendte purring på en faktura til meg på ca 28,- med et lite purregebyr på ca 80.-. Jeg hadde imidlertid aldri mottatt første faktura, så gebyret ble strøket. Men jeg må si meg rimelig sjokkert over praksisen Chess bedriver. Purregebyr som er over dobbelt så høyt som det opprinnelige kravet, på første purring? Har ennå ikke somlet meg til å bytte leverandør, men det er helt klart at med en slik praksis kommer jeg ikke til å bli værende Chess kunde. Så må si det er interessant å lese andres erfaringer med Chess sin håndtering av utestående krav. Jeg ble iallefall ikke noe beroliget etter å ha lest denne tråden...

 

Nå vet jeg ikke om hvor mange purringer du har mottatt, men du skal ha 3 stk før kravet blir sendt til inkasso. Sender de kravet til inkasso før du har mottatt 3 purringer, er det bare å bestride kravet. 3.gangskravet er vel et varsel om at saken blir oversendt til inkasso hvis ikke dette blir betalt.

 

Det finnes vel og grenser for hvor stort gebyr man kan tillate seg å ta pr. purring.

Utgiftene til Chess og størrelsen på selve purre gebyret er likt, uavhengig av størrelsen av beløpet.. å 80,- er ingenting i mot foreksempel det staten tar i purre gebyr, om du sku ha betalt ei kronne forlite, på ei regning.. :/

 

SKALL ha 3 purringer? Så du sier her at det er lovpålagt i norge, at du må først sende ut regning, så 1 gang purring, så 2 gang purring, så 3 gangspurring/innkasso varsel? Hehe, den loven der ville e ha likt å sett. ;P

 

Da min oppfatning, å normal praktisk hos dem fleste selskaper både privat og bedrift, e at dem først sende ut faktura, å så er gjærne den første purringen både purring og innkasso varsel... eventuelt 1 purring, å så innkasso varsel.. men 3 st? Nei, d har jeg aldri vært borti.. :/

 

Her i denne saken, så der det kunden som har handlet feil, da han først prøvde å betale ei regning UTEN å ha dekkning på kontoen, for så å klare å rote bort purringen og innkasso varselet..

 

Å skulde på at man ikke kan betale, pga. at det ikke er noen betalings knapp på min side, holder ikke vann, da man med ein enkel epsot eller tlf samtale, fort får kid, konto og beløp infoen, man trenger for å betale.. Kjenner itte Chess sine sider, men går ut i fra at man også kan få ein utskrift av faktturaer som allerede er betalt, å vips, der har man også den nødvendige infoen...

 

at det er lite Chess kan gjøre her, er ikke overraskende, da normal prakrisk med de fleste salskaper er at i det det er sent til inkasso, så er det da en sak i mellom kunde og innkasso selskapet.. (Dvs. så lenge beløpet belløpet og gjelden er rett..)

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Her i denne saken, så der det kunden som har handlet feil, da han først prøvde å betale ei regning UTEN å ha dekkning på kontoen, for så å klare å rote bort purringen og innkasso varselet..

 

Hvor i alle dager har du det i fra? Ja, inkassovarslet ble borte, men purring fikk jeg før jeg prøvde å betale. Og det har ingenting med manglende dekning på kontoen å gjøre. Hadde dekning nok i massevis.

 

Å skulde på at man ikke kan betale, pga. at det ikke er noen betalings knapp på min side, holder ikke vann, da man med ein enkel epsot eller tlf samtale, fort får kid, konto og beløp infoen, man trenger for å betale.. Kjenner itte Chess sine sider, men går ut i fra at man også kan få ein utskrift av faktturaer som allerede er betalt, å vips, der har man også den nødvendige infoen...

 

Igjen, når jeg sjekket Chess sine nettsider sto den regningen registrert med status: BETALT. Da skal det ikke være noen grunn for meg å sjekke opp om det er korrekt.

 

at det er lite Chess kan gjøre her, er ikke overraskende, da normal prakrisk med de fleste salskaper er at i det det er sent til inkasso, så er det da en sak i mellom kunde og innkasso selskapet.. (Dvs. så lenge beløpet belløpet og gjelden er rett..)

 

At det er lite de kan gjøre er bare tull. Har vært borti tidligere der jeg har fått inkasso pga lignende ting eller andre feil og da har selskapet ordnet opp med inkassoselskapet.

Lenke til kommentar
SKALL ha 3 purringer? Så du sier her at det er lovpålagt i norge, at du må først sende ut regning, så 1 gang purring, så 2 gang purring, så 3 gangspurring/innkasso varsel? Hehe, den loven der ville e ha likt å sett. ;P

 

Da min oppfatning, å normal praktisk hos dem fleste selskaper både privat og bedrift, e at dem først sende ut faktura, å så er gjærne den første purringen både purring og innkasso varsel... eventuelt 1 purring, å så innkasso varsel.. men 3 st? Nei, d har jeg aldri vært borti.. :/

 

Ja du har helt rett. Loven er endret. Før var det noe som het 1.gangs purring, 2.gangs purring, og 3.gangs purring. Dette er nå endret til ett inkassovarsel/purring. Men samtidig er gebyret fastsatt til maks 59,- pr. purring, og man kan kun kreve inn dette gebyret på 2 purringer/inkassovarsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...