Gå til innhold

Live streaming - diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp rundt Windows Media Encoder, plugins for grafikk, bruk av flere kameraer osv.

Vi skal lage livesendinger fra fotballkamper, men litt av problemet ligger i at vi har et budsjett på 0 kroner, vi er personer så godt som uten utdannelse innen dette, og vi gjør det alle gratis og ved siden av jobb/skole. Vi har gjennomført én sending, men det gjorde vi på en enkel måte og vi vil gjerne gjøre det bedre og proffere neste gang. Vi bruker TV2 Sumo som streamingside så det er det ikke noe vits i å endre på.

Første gang hadde vi ett kamera som filmet kampen, og det kameraet var koblet til en pc med Windows Media Encoder. Signalene ble så sendt gjennom Media Encoder og ut på Sumo. Vi hadde to kommentatorer som begge brukte samme mikrofon og i tillegg en mikrofon som fanget opp publikumslyder osv. Begge mikrofonene var koblet til kameraet. Grafikk til kampen måtte vi gjøre på en veldig tungvindt måte, nemlig å først lage grafikken som en egen videofil (før start på livesendingen), for så å laste inn den filen i Media Encoder og switche mellom livesignalet og videofilen.

Det vi vil få til er:

- Grafikk på sendingen (klokke og resultat oppe i hjørnet, målscorere, lagoppstillinger, bytter osv. Rett og slett sånn som det er når feks. TV2 sender kamper). Her trenger vi vel en plugin til Media Encoder. Vi har funnet denne, men er ikke fornøyd med det den tilbyr til den prisen. Det koster 150 euro og er egentlig et veldig simpelt program som også virker knotete. Det må da finnes noen bedre alternativer? Det burde finnes et gratisalternativ som er like bra (dårlig) som det jeg linket til. Hvis det ikke finnes noen gode alternativer til en billig penge, så kan vi eventuelt gå over til å bruke noe annet enn Windows Media Encoder også. Det eneste definitive kravet til et annet program er at det sender ut i wmw-format, for det er det Sumo-playeren tar imot.

- Flere kameraer. Dette burde vel være mulig i Media Encoder uten noe ekstra? Jeg vet ikke om det er en god video switcher i Media Encoder, vi bør vel i hvert fall ha mulighet til å se det begge kameraene filmer samtidig.

- Lyd utenom kameraene. Dette er nødvendig når vi har flere kameraer, fordi at når man switcher fra det ene kameraet til det andre, så detter lyden ut fra det som ikke er på. Det er vel ikke så vanskelig å få til, vi trenger vel bare en boks som samler lyden fra flere mikrofoner også sender den til pcen.

- Trådløs overføring fra kameraene til pcen. Dette er i hvert fall veldig greit med tanke på at vi vil ha et kamera på indre bane til intervjuer osv. Det blir vanskelig å ha kablet overføring fra det kameraet til pcen, for de er ganske langt fra hverandre. Jeg har funnet denne siden, og det er vel noe sånt vi trenger. Det er vel ikke noe problem å koble mottakeren i et sånt sett direkte til en pc?

Jeg trenger da noen tips fra dere på løsninger vi kan bruke. Som sagt så er det helt greit å droppe hele den eksisterende løsningen med Windows Media Encoder hvis dere vet om noe bedre, det eneste kravet er at sluttsignalet går ut i wmw.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...