Gå til innhold

Veien til en bedre kropp..

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på snart femten år som veier rundt 80-90 kilo. Av og til føler jeg meh altfor ukomfertabel i noen klær og jeg har derfor tatt meg troen til å få av noen kilo på tradisjonelt vis. Det som er viktig for meg er å ta magen og lårene. Samtidig er jeg også keen på å bygge biseps, men det tar jeg fritt etter den tiden jeg har ledig.

Nå er det sånn at jeg ikke aner noe som helst om dette gennerelt, men målet mitt er å kunne ta av meg t-skjorten, sommeren 09' med en god følelse.

Siden jeg er såpass dårlig trenger jeg selvfølgelig hjelp til oppsett av et program å ikke minst, kosthold. Jeg har bladd igjenom noen tråder som er like denne og har sett at svarene er litt upresise altså vannskelig for meg og forstå)

Sånn som jeg tenker er at jeg legger opp treningene i forskjellige perrioder. Mage trening Mandag, Ons er det kondis fre er det magemusklaturen. Blir dette noe å værtfall starte med?

Helt til slutt vil jeg gjærne vite om noen gjenstander som kan hjelpe meg. Ikke tredemæller og sånnt, men strikker etc.

Tuusen takk om noen kunne hjelpe meg på veien til et bedre liv/kropp :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kostholds messig:

kutt ut alt som inneholder mye sukker. brus, snop.

og alt med mye fett/salt. chips, popcorn osv.

Det har veldig mye å si hvordan maten blir tilberedt, grillet, kokt, stekt i olje eller kokt i smult osv.

Du sier lite om hva du har tilgjengelig av treningsutstyr. Vanskelig å hjelpe deg med kostholdet når vi ikke vet hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar

Å revolusjonere dine vaner vil nok være en litt for stor forandring. Mange gir opp. Jeg tenkte derfor jeg skulle gi deg et springbrett du kan starte fra.

Når det gjelder kosthold så liker jeg denne siden. http://www.calorieconnect.com/

Den viser om du har spist for mye eller lite og hva du trenger mer av, samt i forhold til trening.

Det beste når det gjelder fettforbrenning er å drive lavintensitet cardio. Du kan for eks starte å jogge 30+min hver dag eller sykle. Ikke slik at du blir kjempesliten men ganske svett.

Hvis du har muligheten så burde du bli medlem på et treningsenter. Få deg en rutine og dra dit. Da har du tilgang til mer utstyr i tillegg så får du sikkert en gratis treningstime med en instruktør som lager et program for deg.

Når det gjelder kosthold eller hva du burde spise så kan du titte her.

kutt ut alt som inneholder mye sukker. brus, snop.

og alt med mye fett/salt. chips, popcorn osv.

Helt enig, hvis du må ha litt usunn mat så gjør som meg, spis det på lørdager.
Lenke til kommentar

Tusen takk for to meget innholdsrikeposter :) Det vilbli utrolig vannskelig for meg å kutte det ut, og kun på lørdager. Har prøvd det før, men jeg har bare gitt opp. Jeg har ikke noe treningsutstyr, men sykkel og joggesko har jeg jo.

Er det en god plan å sykkle 1 time og jogge 30 min dagen etter?

Lenke til kommentar

Om det er vanskelig å kutte det ut, så trenger du egentlig ikke å begynne å trene. Om kostholdet ditt består av normal mat, samt ekstra kalorier i form av sukker og fett, så kommer du til å forbli tykk. Protein og karbohydrater gir deg 4 kalorier per 1g, fett gir deg 9 kalorier. Mesteparten av kaloriene bør komme fra protein (rent kjøtt, fisk, fugl, egg) eller karbohydrater (de fleste grønnsaker, helst lite av potet, ris, pasta og brød).

Du skriver ingenting om høyden, men om du veier 90 kg og er 170-175 eller så, bør du kanskje holde deg unna joggingen i begynnelsen for knærenes del. Sykling vil være bedre, svømming, fjellturer eller hurtig gange i oppoverbakker.

Å bare trene magen har ingenting for seg, du kan ikke punktforbrenne fettet fra magen. Fettet forsvinner gradvis fra hele kroppen etterhvert som du går ned i vekt. Du må gjerne drive med styrketrening, det forbrenner en god del kalorier, og det er fint med litt variasjon fra kondisjonstreningen.

Lenke til kommentar
Om det er vanskelig å kutte det ut, så trenger du egentlig ikke å begynne å trene. Om kostholdet ditt består av normal mat, samt ekstra kalorier i form av sukker og fett, så kommer du til å forbli tykk. Protein og karbohydrater gir deg 4 kalorier per 1g, fett gir deg 9 kalorier. Mesteparten av kaloriene bør komme fra protein (rent kjøtt, fisk, fugl, egg) eller karbohydrater (de fleste grønnsaker, helst lite av potet, ris, pasta og brød).

Du skriver ingenting om høyden, men om du veier 90 kg og er 170-175 eller så, bør du kanskje holde deg unna joggingen i begynnelsen for knærenes del. Sykling vil være bedre, svømming, fjellturer eller hurtig gange i oppoverbakker.

Å bare trene magen har ingenting for seg, du kan ikke punktforbrenne fettet fra magen. Fettet forsvinner gradvis fra hele kroppen etterhvert som du går ned i vekt. Du må gjerne drive med styrketrening, det forbrenner en god del kalorier, og det er fint med litt variasjon fra kondisjonstreningen.

Ok. Takk for at du tok deg tid til å skrive innlegget. Jeg er 1.86 så jeg ville ikke kalle meg overvektig, men jeg har ganske store bryster og mage så jeg ville heller ikke kalle meg tynn.

Så vidt jeg har skjønt er det kun å trene bort mer kalorier en hva du spiser hver dag! eller? Jeg er egentlig ikke så opptatt av muskler, men å få av meg litt vekt.

Lenke til kommentar

For å forbrenne fett er det viktig at du har over førti minutter varighet på øktene dine, gjerne på lav intensitet.

Dette fordi kroppen først begynner å forbrenne fett når karbohydratlagrene dine er tomme, noe som tar 30-40 minutter avhengig av hva du har spist i forkant av treningen.

Anbefaler deg å kutte ut snop med grønnsaker og frukt, og brus med farris, samtidig som du gjennomfører tre-fire lange økter (halvannen til to timer) med rolig jogging eller sykling i uken i en måned - garanterer deg at du kommer til å se resultater hvis du kombinerer dette med seks måltider om dagen (for å holde forbrenningen oppe) kontra mer normale frokost, lunsj og middag.

EDIT: med rolig mener jeg rundt 60% av makspuls. makspuls regnes teoretisk ut med 220 - din alder, altså rundt 205. det betyr at du burde ligge på rundt 120-130 i puls mens du trener.

Endret av btk-
Lenke til kommentar
For å forbrenne fett er det viktig at du har over førti minutter varighet på øktene dine, gjerne på lav intensitet.

Dette fordi kroppen først begynner å forbrenne fett når karbohydratlagrene dine er tomme, noe som tar 30-40 minutter avhengig av hva du har spist i forkant av treningen.

Anbefaler deg å kutte ut snop med grønnsaker og frukt, og brus med farris, samtidig som du gjennomfører tre-fire lange økter (halvannen til to timer) med rolig jogging eller sykling i uken i en måned - garanterer deg at du kommer til å se resultater hvis du kombinerer dette med seks måltider om dagen (for å holde forbrenningen oppe) kontra mer normale frokost, lunsj og middag.

EDIT: med rolig mener jeg rundt 60% av makspuls. makspuls regnes teoretisk ut med 220 - din alder, altså rundt 205. det betyr at du burde ligge på rundt 120-130 i puls mens du trener.

Huff da. Noen som enda lever etter disse avkrefta kostholdsmytene? Det har ingenting å si på forbrenningen om du spiser 2-3 store måltider eller 6 små i løpet av en dag. Det er kcal inn satt opp i mot kcal ut som teller.

Og det er ikke nødvendig å trene i 2 timer, 3-4 ganger i uken for å oppnå resultater, det er bare sløs av verdifull tid. Kjør heller intervall økter på 20-30 min og spis heller smarterer. Følger du dette så skal JEG love deg at du ser forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...