Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volovo S70 med 180hk.. det må være ponni krefter? eller?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en veldig pent brukt Volvo S70 her om dagen.. fikk ikke prøvet den så godt den dagen jeg kjøpte den pga voldsomt regnvær.. men, i dag har jeg kjørt en tur over til sverige.. kjørt ca 30 mil.. og bilen er kjempefin den.. MEN.. de 180 hk som står oppgitt i vognkortet..de kan umulig stemme!! jeg har en Audi 100 (94mod) med 150hk som er vesentlig sterkere og MYE raskere.. så her må det være noe galt..

Volvo`n går greit opp til 100 km/t.. men etter dette går treeegt,, på turen til sverige, hvor det er flotte veier, så hadde jeg aldri mer enn 125 km/t.. det tok rett og slett for lang tid å få bilen opp i fart.. (motoren er lite turtalls villig)

Noen som har erfaring med volvo S70 (2 liter med turbo).. skal vistnok være 180 hester.. ponnier med astma vil jeg kalle disse hestene.. for det drar jo knapt skinne av pølsa dette her,,

Om det skal være slik, selger jeg bilen i løpet av kort tid.. men om det kan være en feil, så håper jeg noen har erfaring og kan gi meg noen tips..

Hva med luftmengdemåler? , ladetrykk på turbo?, plugger?, analyse av motor?

Bilen har gått 158000km, hele service heftet er fulgt til punkt og prikke.. bilen har bare hatt en eier, og det er en av eierene av et stort selskap i norge som selger Volvo.

Håper på svar :)

PS: raskt he he, iallefall fortere enn bilen går...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm ja, det kan jo være.. men burde jeg ikke høre en "hvese" lyd da?.. det er ingen fremmed lyder.. ingen ulyder i det hele tatt faktisk.. den går stille og veldig pent.. men det føles ikke ut som jeg har noen turbo i det hele tatt.. føler ikke overgangen om du skjønner.. merker ikke at turboen begynner å lade.. det skjer liksom ikke noe!!!

Med Audi`n som ikke har noen turbo, så kan jeg ligge i 120 km/t og trykke inn gassen og du kjenner tydelig at den akselerer... men med Volvo`n kjenner jeg ikke noe som helst!! ikke en gang om jeg ligger i 90km/t.. da må jeg i såtilfelle gire ned, og se på speedometeret at den kryper saaakte oppover...

Lenke til kommentar

Igrunn veldig rart. I vår bil med 1.8T og 150hk merker man veldig godt når turboen lader, og det er en lavtrykksturbo. Det at du ikke hører noen ulyder trenger ikke ha noe å si. Vi kjørte rundt med en slange med hull på lenge uten å merke noen ulyder, eneste var at den ikke gikk i nærheten av så bra som den skulle.

Lenke til kommentar

Det er svært sannsynlig at det er en av slangene, som nevnt i første svaret, som er hull på eller falt av. Du får håpe det, og at det ikke er turboen som er helt død. Hva er årsaken til at bilen ble solgt? Hvis forrige eier har brukt det lokale merkeverkstedet, kan det hende de har avdekket en feil, og at det er derfor han har solgt. Men du har sikkert bedt ham om å få fullmakt til å få ut all historikk på bilen?

Lenke til kommentar

Har hatt lignende symptomer på en Focus TDCI, og da var det servicefolkene som hadde glemt å plugge en vacuumslange inn igjen. Det gjorde at turboen ikke ladet og bilen gikk elendig. Be noen hos Volvo ta seg en tur i den.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

takker for tips og råd.. tar meg en tur til volvoforhandleren hvor jeg kjøpte bilen..

Så får jeg høre hva de har å si.. :)

Hadde også en Audi 80 gammel bil med bare 90hk, og den var faktisk sprekere den enn denne volvo`n.. så det må være noe galt.. men skal finne ut aav det i morgen..

Om vi finner ut av det, så skal jeg poste feilen her :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat det sprekeste Volvo har laget, men skal flytte seg ganske greit. Har inntrykk av at gamle B230-firerne gikk bedre enn femmerne i forhold til hester, men har nok mye med dreiemoment å gjøre. Din bil skal i hvert fall gå bedre enn du beskriver,, så vil anbefale deg å kjøre bilen på et volvo-verksted. Men sjekk luftfilteret først, er en enkel sak. Mener det er 60 000 intervall, så er nok 40 000 km siden det ble byttet.

Lenke til kommentar
Dette er ikke akkurat det sprekeste Volvo har laget, men skal flytte seg ganske greit. Har inntrykk av at gamle B230-firerne gikk bedre enn femmerne i forhold til hester, men har nok mye med dreiemoment å gjøre. Din bil skal i hvert fall gå bedre enn du beskriver,, så vil anbefale deg å kjøre bilen på et volvo-verksted. Men sjekk luftfilteret først, er en enkel sak. Mener det er 60 000 intervall, så er nok 40 000 km siden det ble byttet.

Nei det er ikke det sprekeste Volvo har laget, men det burde gå bedre.. 180 hk er jo litt.. Bilen går rent og pent for å si det slik, men det er liksom ikke noe fart i den.. for når jeg ligger på motorveien i sverige i 100km/t.. og vil legge meg ut i felt 2, for å kjøre forbi noen lastebiler.. så skal det gå greit å kjøre forbi på relativt kort tid.. men det går ikke fort akkurat.. min andre bil Audi 100 (v6 med 150 hk) så kjenner man jo faktisk at farten øker fysiskt.. og på kort tid er oppi 140 km/t.. På hele sverigeturen, så hadde jeg aldri volvo`n opp i mer enn rundt 120 til 125 km/t.. det føltes liksom som om den ikke gadd å kjøre fortere.. da måtte jeg iallefall brukt lang tid..

Alle servicer er fulgt på bilen.. og det er ikke lenge siden sist service.. så luftfilter burde jo vært sjekket.. men skal sjekke det også.. har foresten bestilt dette filteret : http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/850...70-v70-c70.html og dette senkesettet: http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/850...70-v70-c70.html

Og skal levere bilen til eksos-spesialist til uka, for å oppgradere til 2.5" effekt anlegg..

Lenke til kommentar

Luftfilteret blir ikke kontrollert på servicer, bare skiftet på noen av dem. Står i serviceheftet om intervaller på dette osv, men mener de opererer med 60 000 km. Kjører man mye på støvete veier osv, kan dette føre til at filteret går tett tidligere enn skifteintervallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...