Gå til innhold

Ny pc til musikkskaping/produsering, trenger jeg et fancy lydkort?

Raijin

Anbefalte innlegg

Hallaien,

Har jobbet i sommer og funnet ut at jeg skal bruke pengene på en daw.

Det jeg lurer på er, hvilke deler trenger jeg?

Jeg tenker egentlig at en pc er en pc. Jeg trenger hovedkort, cpu, ram og den pakka der. Ikke noe fancy 3d-kort,

men trenger jeg et bra lydkort?

Jeg tenker å kjøpe et KX49 fra Yamaha

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/24325

eller en kx8

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/24327

Men disse plugger man vel bare rett inn i usb-porten?

Hva trenger jeg egentlig et fancy lydkort til?

Jeg har tenkt å bruke keyboardet sammen med softsynths f.eks fra Eastwest.

Er det sånn at jeg kan kjøpe en helt vanlig desktop pc eller må jeg ha et serverhovedkort

Jeg kommer til å bruke pc'en til å komponere og spille i i sånn film-musikk/klassisk-stil, men gjerne også lage noen fete house/elektroniske låter.

Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal drive med musikkkomponering og innspilling er det veldig viktig å ha en god cpu og ram. Man må jo også tenke på støynivået fra daw'en og vurdere å kjøpe et kabinett med lyddemping og stillegående vifter. Du bør også sørge for at hovedkortet har nok usb og firewire innganger. Jeg bruker fort 3-5 usb innganger samtidig.

Når det kommer til lydkort så kommer det selvfølgelig an på hva du trenger. Men jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe et eksternt lydkort som er laget for innspilling. Det har utrolig mye å si for ytelsen på hele daw systemet.

For å kunne svare på hvilket lydkort som passer deg må jeg vite litt hva du skal bruke det til. Skal du gjøre opptak med mikrofon? Hvor mange mikrofoner skal kunne brukes samtidig? Og hvilken prisklasse er du ute etter? De billigste lydkortene som er verdt å kjøpe ligger på rundt 2000kr - 2500kr.

Det er jo også flere faktorer både for pc bygging og valg av lydkort, men med mindre det er snakk om semiprofesjonelt eller profesjonelt bruk så trenger man ikke å tenke på _alt_ =)

Lenke til kommentar

Næ, skal ikke være noe proffe greier. Mer en hobby som jeg har lyst å investere tid og penger i, så får vi se om det blir proffe greier etterhvert ;)

Jeg tenker å bruke keyboard + softsynths for det meste. Men, jeg har jo en gitar og en fiolin også, så det hadde jo vært fint å kunne ta opp litt lyd også. Maks 4 mikrofoner samtidig, men dette er ikke en høy prioritering ettersom jeg tenker jeg kommer til å musisere mest med meg selv.

Du nevner ram, hvor mye er nødvendig?

Jeg tenker egentlig 8-16 GB. Det burde vel holde :)

Lenke til kommentar

TC Electronics er et godt og ikke alt for dyrt merke. Den billigste modellen har kun en micpreamp, mens de to litt dyrere har 2. Jo dyrere du går, jo flere linjeinnganger har du. Hvis du trenger mer enn 2 micpreamper kan du bruke micpreampene på f.eks et miksebord og sende signalene på linjeinngangene på lydkortet.

Her er en prisene hos 4sound.

http://www.4sound.no/shop/default.aspx?CategoryId=62623

Hvor mye ram du skal bruke kommer an på hvilket operativsystem du har. Du må ha et 64bit operativsystem for å få utnyttet mer enn 4GB ram. Når du bruker mye softsynther anbefaler jeg å ha en god del ram. Så mye du har råd til;)

Jeg anbefaler også å ha en quad core prosessor med ca. 3GHz hastighet.

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å sette sammen som du vil kan du jo tenke på at par ting.

- Rask ram

- hvis du har mulighet, kan du ha to harddisker, en med DAW'en og en som du legger lyden på.

- Disse diskene kan godt være raske.

Ang lydkort får du helt ok kort for 2000, men da gjerne med to preamper. Jeg hadde vel heller kjøpt lydkort med to bra preamper enn et med 4 middels preamper.

Har du tenkt noe på hvordan du skal høre på det du spiller inn? alternativene er gjerne headsett eller monitorer. Monitorer anbefales, men mange som mixer på headsett også. Jeg hadde vel lagt litt penger på dette, ellers blir det vanskelig å mixe skikkelig.

Ang DAW, så følger det ofte med en liteversjon av noe med lydkortet. Cubase, Pro-tools, Nuendo eller annet er vanlig å bruke. Audacity er et glimrende gratis alternativ. Det er verdt å merke seg at disse DAWene ikke er godvenner med Vista. Faktisk har jeg ennå tilgode å se noen bruke vista til slikt, grunnet snodige lydrutiner (det finnes sikkert de som bruker det så klart). XP, hvis du får tak i det, er veien å gå, og da i 64bits-versjon.

Hvis du ikke har det, trenger du en mik eller to. Jeg er ikke ekspert her, men noen ok storkondensatorer er vel lurt.

Jeg tror det kan være lurt å legge penger i preamper og monitorer. Jeg har tilgang til en studiopc der jeg jobber, men som var kjøpt inn før jeg begynte. De hadde svidd av 40 000 på en digitalmikser og 30 000 på maskin, og 1200 på monitorer.... I tillegg hadde de kjøpt inn 10 behringermikker til 400 kr stykket. Jeg fikk kjøpt inn et ok focusrite-lydkort til 6000, som jeg bruker når jeg er der. Vet ikke hvor mye penger du har jeg, men tenk litt over prioriteringene.

For min del bruker jeg en Dell laptop som jeg kjøpte for 2,5 år siden, med 1 gb ram, dualcore prosessort, XP og 80 GB disk, i tillegg til en seagate eksterndisk. Med ramprisene nå tildags, kan du sikkert kjøre på med 4, men jeg har aldri slitt med minne- eller latencyproblemer. Da snakker vi 20 spor med audio-opptak på det meste, med 3-4 plugins på hver. I tillegg har jeg et M-Audio Mobilepre tokanalers lydkort, en presonus rør-preamp og et par Fostex PM1 monitorer. Jeg har en kinalaget stormembram kondis, som er ganske billig, men som funker veldig bra. Dette er ikke noe topp-utstyr, men funker alldeles utmerket.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...