Gå til innhold

Hvorfor burde jeg kjøpe s-ata, og ikke vanlig harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som har blitt sagt her mange mange ganger, s-ata gir ingen ytelsesøkning på harddiskene sammenlignet med P-ata... Det eneste som gjør at folk tror det er bedre er det at nyere disker slike som WD Raptor 10k disken bare finnes i S-ATA...Jeg tør påstå at hvis WD hadde laget den disken i en P-ATA versjone ville forskjellen i ytelse vært mindre enn standardavviket på testen...

Og som er blitt sagt maks teoretisk ytelse på PCI bussen er 133MB, problemet der er at mange hovedkort er faktisk den praktiske begrensingen rundt 80MB/s pga dårlig implementasjon, spesielt VIA chipset har dårlig ytelse der (ihvertfall hvis du ikke tweaker PCI bussen skikkelig)...

Men kabel og single channel oppsettet gjør at Serial ata er gunstig sammenlignet med P-ata også for vanlige PC-brukere, det gir bare ikke noen hastighetsøkning.

Cobos

Lenke til kommentar
At du slipper master/slave greiene med s-ata er ikke no bra argument. Det er ikke så vanskelig å sette én enhet på master og en annen på slave.
Åjoda det er et meget bra argument, nei det er ikke vanskelig å flytte jumperen.

Har ikke du opplevd at du kobler alt riktig, men ingenting funker :yes:

Så vil og nok cd/dvd komme på sata grensesnittet og det vil være en fordel.

Mange sliter med brenningen når du har dvd som master og cd brenneren som slave, ikke eg har scsi :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...