Gå til innhold

Stille I7 920. Hvilket komponenter?

Anbefalte innlegg

Bygde selv en stille i7-rigg nylig, den mest kritiske komponenten er kanskje CPU, da den kreber mye effekt. Gikk for testvinnere Prolima Mehahalems på CPU-kjøleren, den holder tempen under kritisk nivå på 600 rpms vifter, klassikeren Nexus Real silent for viftene (ikke PVM-versjon). Accelero S1 GPU-kjøler og en 4770, 4770 yter nesten like bra som 4850 og bruker mye mindre effekt, og lar seg lett kjøle av den GPU-kjøleren. Faktisk tror jeg nesten ikke jeg hadde trengt vifte i det hele tatt på den, men har en som går på 400 rpm. I tilegg har jeg en lydløs SSD.

Et par momenter ved mitt bygg, GPU-kjøleren er for lang, så du må skjære av tuppen av finnene, Northbrigde ble for varm, så jeg måtte bytte kjøler der (og det var mye stress).

Sjekk Silentpcreview for anbefalte strømforskynniger, gå for en av de, evt Antec CP-850 om du skal ha P183 kabinettet.

Er litt på farta her, så blie litt kort, spør om du lurer på noe.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatert liste:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=92729

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=92729

Antec CP-850 850W

Antec Performance One P183

Gigabyte GA-EX58-UD5

Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB

Intel Core i7 920

Jensen Air:Link 83300 LongRange

Nec AD-7203S

Noctua NH-U12P SE1366

OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Low-Voltage Triple Channel 12 GB (6x2048MB)

Samsung Spinpoint F3 1 TB

Hva tror dere om sammensettingen? Blir denne stille og ikke alt for varm?

Lenke til kommentar
Andre som har kommentarer til Antec CP-850 og P183? Leste testen http://www.silentpcreview.com/article945-page1.html

Anbefalte å ikke bruke vifta i toppen.

Radeon 4850 er uten vifte. Det er vel en fordel om det skal være stille? Hvor mye mer må de andre viftene i kabinettet jobbe da?

Det er en fordel at den ikke har vifte, men den blir relativt varm, og produserer endel effekt, og da må de andre viftene jobbe hardere. Kanskje ikke problematisk hardere, men ihvertfall hardere, å ha en i7 vil alene gjøre at det produserer mye effekt, egentlig i overkant om man lett vil oppnå en stille PC, men du kan få det itl med litt omtanke. Poenget er at med så mye effekt, så er det aller monner drar.

AtW

Lenke til kommentar
Noen komponenter du ville valgt anderledes?

Personlig ville jeg vurdert en 4770 med en custom kjøler eller en vifteløs variant om de finnes, evt også en SSD om du føler du kan ta deg råd til det. Hva slags kjøler skal du ha på CPU? Jeg hadde også sjekket ut Gigabyte-HKet, enkelte x58-modeller har visst svært mye coil whine.

AtW

Lenke til kommentar
coil whine. Hva er det?

CPU vifte muligens en slik Noctua NH-U12P SE1366 om det ikke er noen bedre som bråker mindre.

Coil Whine er at det piper i spoler(?) o.l. på hovedkort når PCen brukes. Personlig valge jeg en Prolima Megahalems jeg er veldig fornøyd med, men tror ikke Noctuaen er noen dårlig kjøler.

AtW

Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg hvilket kort som får Coli Whine? Hørt det går bra i auto, men stiller man manuelt spenningen kan dette skje. Gjør det det på alle X58 kortene?

Jeg kjenner ikke til detaljene, da jeg selv ikke har Gigabyte-kort. og har derfor ikke undersøkt nøye, men du finner sikkert noe om du googler det.

AtW

Lenke til kommentar

kan jo alltids prøve en slik NVIDIA GeForce To Quadro Soft-Mod Guide

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=539

eventuelt invistere i et Quadro kort, får vel de billigeste til

1500kr og oppover, dunno hvor stor forskjell de vil gjøre i adobe

softwaren med billig versionene men kan ikke skade å goolge, om man

får 10-20% increase i performance for 1500kr vil man kanskje synes

det er værd det.

ps.

anbefaler noctua kjøleren, meget heftig kjøling :)

Når det kommer til Coil Whine tror jeg ikke det er noe noen

trenger å bekymre seg for, kan vel skje de fleste komponenter,

tho veldig skjeldent, men noen har bare uflaks :/

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...