Arve28 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Ønsker å sette sammen en stille I7 920 PC til foto og videoredigering. Stillhet er mer viktig enn ytelsen. Kan bare ha midium kabinett. Hovedkort X58 Skjermkort med passiv kjøling. Harddisk ca 1TB Ram 4-8GB osv. Hvilket komponenter anbefaller dere? Endret 31. juli 2009 av Arve28 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Har du noen pris begrensninger? Bare for å ta litt løst så ville jg kjørt med Asus sitt Deluxe kort med X50 brikesettet. Smekket i 12 GB ram, OCZ leverer et core i7 sett med 3x2GB moduler. To av disse må funke flott:) RAM er så billig nå at en tusenlapp ekstre for 6 gig er værdt det, spesielt om du driver med store/mange fotoer eller filmer samtidig. Nå er jeg ikke så veldig inne på Radeon-kortene men kansje 2 stk Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB i Crossfire er noe å satse på? siden du driver med redigereing kreves det kansje litt grafikk kraft? Disse er ihvertfall passivt kjølt. Husk at det da er viktig med luftstrømm i kabinettet Som strømforsyning er jeg VELDIG fornøyd med mist sin 650W sak! om du er liiit teknisk setter du også lett inn en enda stillere vifte i den. Med kabinett så ville jeg valgt et med hverftall 2, om ikke 3 120mm vifteplasser. Lian Li PC-V1110B, eller PC-A17A kansje? I de vifteplassene kjører du Noctua vifter. mest stillegående som er å oppdrive. Veldig bra omtale av dem rundt omkring. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Flott. Skal vi si ca 10000kr. Leste et sted at man får 120mm vifter ned mot 6,5dB. Kabinett er jeg helt blank på foreløpig. Har en Gammel maskin jeg har modda i mange år. Kjører mist 500W der. Den virker stille. Har også satt inn så jeg kan kjøre 5V, 7V eller 12 volt på viftene + alle andre vifter er tatt av å fått på passiv kjøling. Den nye PC'n skal jeg ha i stua så den bør være enda stillere. Hvem fører Noctua vifter? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Hvilke programmer skal du kjøre med for videoredigering og hvilke formater/oppløsning. For foto er det vel Phostoshop CS4 og Lightroom CS4. 12 GiB er ikke nødvendig for foto. Selv om bilder er store er det sjelden bilder i RAW tar så mye. Photoshop blir minnekrevende når man arbeider med ekstremt mange lag og effekter. De fleste som arbeider med vanlige foto gjør ikke det. Bruker du eldre versjoner av program klarer de faktisk ikke å utnytte mye minne heller. Videoredigering krever ikke særlig kraftige skjermkort, ingen programmer som utnytter prosesseringskrafta i skjermkort "out of the" box. Premier Pro har en Cuda plugin, men det er begrenset hvilke kort denne fungerer med. Noctua vifter har de fleste nettbutikkene. Men vifter på 12 - 18 dB er faktisk stille nok. En 1200 rpm Noctua vifte høres knapt. Endret 1. august 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Hovedsak Lightroom 2.3 som er nyeste nå og litt Photoshop. Trolig premiere pro i HDV kvalitet. Alle bilder blir tatt i raw. ca 20mb pr bildet.Skal man skrolle gjennom 20.000 bilder drar dette vel litt ram. Men 8 ram duger vel. Hvordan er det med Windows 7? Er den på trappende? Hvordan takler denne ram. Vista home takler vel bare 8 ram? Selv kjører jeg win xp på maskinene jeg har nå. Har bærbar med Dual core og 2GB ram nå. Ønsker noe kraftigere. I Lightroom henger bildene noen sekunder når jeg blar gjennom de. Blir hakkete å slitsomt å jobbe med. 10dB er det minste øret hos mennesker kan registrere. Så 12 er veldig bra. 3dB opp er dobbelt så høy lyd. 18dB har jeg på bærbare synes det er litt høyt. Andre stasjonære hører jeg bare knitringen i skjermen:-) Endret 1. august 2009 av Arve28 Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Tror ikke du trenger ikke noe Deluxe kort til 2300kr, hvis du ikke skal OC noe fryktelig, eller skal kjøre SLI/Crossfire. Du klarer deg fint med et hovedkort til 1500-1700kr. Jeg ville ha satset på et Nvidia skjermkort m/CUDA støtte, Siden en god del Adobe produkter støtter dette. Når du har tenkt å bruke ca 10000kr på ny pc, så ville jeg ha kjøpt SSD disker til OS. Jeg har selv 2stk OCZ Vertex i Raid0 og oppstarten av Win7 m/alt av dilldall jeg har installert tar ca 30sec til alt er ferdig lastet Photoshop bruker 3sec 1TB disk er nok greit til lagring av data. Kabinett er vanskelig og anbefale. Men jeg personlig ville ikke ha valgt kabinett med sinnsykt mye luftehull rundt omkring og heller ikke kabinett av tynn aluminium med tanke på støy. Et tungt stålkabinett med støymatter funker sikkert fint Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 CUDA støtten hos Adobe er etter det jeg vet begrenset til bare enkelte skjermkort, dvs Quadro FX serien. Men "Graphics Acceleration" (OpenGL) støttes i langt flere kort i henhold til Adobe. De nyeste kortene er ikke listet, men bør fungere som forrige serie. Derfor betyr ikke skjermkortet så mye som mange tror. Dessverre er det en del manglende info akkurat på dette punktet. Når det gjelder kabinett kan Antec Performance One P183 være et godt alternativ. Det er bygd med hensyn til støy, og med redusert hastighet på TriCool viftene er det stille. 2 GiB minne er lite ved mye bilder, og forskjellen fra 2 til 6 er merkbar. Til i7 ville jeg nok valgt 6 Gib (3 x 2) og ikke 8 GiB. Ellers må jeg si meg enig med JuBi, rimeligere hovedkort og SSD er ikke dum prioritering. Og når det gjelder viftelyd (støy), så skal man være klar over at lydkarakteristikken også påvirker hvordan denne oppfattes. dB er ellers misbrukt og mismålt når det gjelder PC-komponenter. Noctua NF-P12 som jeg har en del av er oppgitt til 18 dB(A). Jeg vurderer den som mer eller mindre lydløs i et normalt oppsett. Problemet er heller å bli kvitt lyden fra PSU, CPU og skjermkort. Bra alternativ for CPU kjøler er Noctua NH-U12P SE1366. Og oppfatter du MIST PSU som stille, da hører du ikke Noctua vifter. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Takker for gode innspill. SSD hadde jeg ikke hørt om. Ser lurt ut, men koster 2 lapper for 60GB? Andre ting jeg bør tenke på? 3-5 år siden jeg satte sammen PC sist så mye har vel forandret seg. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 SSD er vell Solid State Disk. Harddisk som er laget ved hjelp av flashminne. Type det du finner i USB brikker osv. Begynner å bli billige nok til at vi dødelige kan investere i dem. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Jeg må vel også opp i 64-bit OS med mer enn 4GB? Har bare brukt win xp hittil. Men må vel over til Vista eller Windows 7? Hva anbefalles? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Windows 7. Du kan godt bruke RC (som er lett tilgjengelig på nettet) fram til offisiell lansering. Eventuelt kjøpe en Vistaversjon med gratis oppgradering. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Når blir Windows 7 sloppet? Har vel home, pro osv av disse versjonene? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 22 oktober - litt senere på norsk. Info finner du på Microsoft sine sider. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Vil anbefale Windows 7 RC. Den er gratis og brukbar frem til mai neste år sånn ca. Operativsystemet slippes 22 oktober for salg, i god tid før RC går ut på dato. Kjører det nå, og ikke møtt problemer ennå. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe en SSD. Har nettopp montert en Intel X25-M G2, og må si det ble fart på systemet. Å scrolle gjennom 300 bilder i Windows går uten hakking, lagging eller antydninger til hastighetsreduksjon, selv om generering av miniatyrbilder pågår. Utrolig rask som systemdisk, og kickasser Windows-ytelsen til OCZ sin Vertex så det holder. Ikke fullt så rask på å skrive store filer, ligger stabilt på 76MB/sek, men til gjengjeld klarer den 5000-6000IOPS ved 4KB random write. (som er veldig viktig ved installasjon av programmer). Den har også enormt mye bedre IOPS ved ramdom read enn Vertex. Så anbefaler virkelig å hoste opp 1800kr for den 80GB- disken. Mest sannsynlig den komponenten som gir deg best ytelse for penga i hele maskinen. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 5. august 2009 Forfatter Del Skrevet 5. august 2009 Hva tror dere om disse komponentene? https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=92729 Kabinett aner jeg ikke enda. Satt opp 2 skjermkort. Hvilket bør jeg ta? Noen som er bra eller dårlig med dette oppsettet. Håper det skal være ganske stille og funke greit med Adobe sine programmer. Eizo s2432w skjerm er allerede bestilt. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Hva tror dere om disse komponentene? https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=92729Kabinett aner jeg ikke enda. Satt opp 2 skjermkort. Hvilket bør jeg ta? Noen som er bra eller dårlig med dette oppsettet. Håper det skal være ganske stille og funke greit med Adobe sine programmer. Eizo s2432w skjerm er allerede bestilt. Handlevogna di er ikke synlig for andre. Det må du fikse hvis du ønsker at vi skal se den. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Hadde4 huket av for les av alle. Prøver igjen. Nå ligger den i alle fall i søkemotoren også (I7-920 PC) https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=92729 Usiker på om Mist 800W er stille nok. Hoder det med Mist 650W. Ikke lest test av denne så kjenner ikke støynivået. Skal ha en 4-5 harddisker etter hvert. Andre PSU dere kan anbefalle? Som sagt over har jeg ikke bestemt meg for kabinett. Mulig Antec Elite eller P182, men leter fortsatt. DVD-brenner? Forslag? For endel år siden måtte man for å kunne brenne "ALT" ha brenner som taklet det og det. Er det slik nå. Husker Plextor var det som var best. Mangler jeg noe komponeter i lista. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Du bruker feil link. Du må bruke den som er under avkrysningen Lesbar for alle. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 (endret) Nå da https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=92729 http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=92729 Endret 7. august 2009 av Arve28 Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 7. august 2009 Forfatter Del Skrevet 7. august 2009 Jeg kopierer det inn her: Gigabyte GA-EX58-UD5 1 2114,- Datakjeden 2114,- Gigabyte Radeon HD 4550 512 MB 1 350,- Amentio 350,- Gigabyte Radeon HD 4850 1 GB 1 1126,- Amentio 1126,- Intel Core i7 920 1 2150,- it24.no 2150,- Jensen Air:Link 83300 LongRange 1 361,- PCkiosken.no 361,- MIST Modulær 800W 1 1195,- Digitalimpuls.no 1195,- Nec AD-7203S 1 247,- Multicom 247,- Noctua NH-U12P SE1366 1 588,- Netshop.no 588,- OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Low-Voltage Triple Channel 12 GB (6x2048MB) 1 1618,- Multicom 1618,- Samsung Spinpoint F3 1 TB 1 736,- Amentio 736,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå