Myril Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Hei Jeg startet for 1 måned siden som lærling i en bedrift. Ifra jeg sluttet på skolen til jeg begynte hadde jeg 2 uker ferie. Derfor spør jeg om jeg har rettigheter til mer ferie i år? Jeg har skumlest over ferie loven, men er ikke helt sikker på om jeg har alle de rettighetene, siden jeg ikke jobbet det første halvåret. Hvis jeg har rett til ferie, vil det være uten eller med lønn? Håper på svar Endret 31. juli 2009 av Mergo Lenke til kommentar
Danko Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.Ergo begynner du i en jobb mellom 01.01.09 og 30.09.09 har du rett til 25 virkedager i 2009. Ferie er alltid uten lønn (såfremt man ikke har avtale om lønnet ferie, noe som dog er svært sjeldent) Endret 31. juli 2009 av Danko Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Noe unyansert. Ferie i seg selv er uten lønn, fordi livsoppholdet i ferien er de feriepengene som ble opptjent i fjor. Det vil si at i år tjener du opp de pengene du har utbetalt for ferien din neste år. Wikipedias artikkel om ferie har en grei, kortfattet oversikt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hvis jeg har rett til ferie, vil det være uten eller med lønn? Ferie og lønn er en stadig kilde til usikkerhet.. Det vanlige er at man har ferie uten lønn. Men, så er det slik at man i løpet av arbeidsåret opparbeider seg feriepenger. Disse utbetales året etter, og således får man penger utbetalt også når man har ferie. Problemet kommer for folk som jobber sitt første arbeidsår, slik som deg. De har ikke opparbeidet seg noe feriepenger, og må klare seg uten noen utbetaling i ferien. Det er derfor ikke uvanlig at førsteårsansatte tar ut mindre ferie enn de 4-5 ukene man normalt har. (vet dog ikke hvordan dette er ift den nye og strengere ferieloven, har ikke lest den). Du vil altså mest sannsynlig måtte klare deg uten lønn/utbetaling i en eventuell ferie, med mindre du hadde en jobb i fjor der du opparbeidet feriepenger. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Problemet kommer for folk som jobber sitt første arbeidsår, slik som deg. De har ikke opparbeidet seg noe feriepenger, og må klare seg uten noen utbetaling i ferien. Det er derfor ikke uvanlig at førsteårsansatte tar ut mindre ferie enn de 4-5 ukene man normalt har. (vet dog ikke hvordan dette er ift den nye og strengere ferieloven, har ikke lest den). Ferieloven § 5, 5. ledd åpner for at man kan ta ut mindre ferie dersom man ikke har opptjent nok feriepenger til å dekke bortfallet av lønn ved full ferie. Ferieloven § 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå