Gå til innhold

Rett vei for å bli VVS-ingeniør

f0kus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Planen min var at jeg skulle bli en "vanlig" rørlegger, men har nå i det siste fått mer og mer lyst til å bli VVS-ingeniør. Til høsten begynner jeg på VG2- KEM (rørleggerlinja). Kan jeg da ta Allmenfaglig Påbygging før jeg går ut i lære? Og trengs det bare 1år med påbygging for å kunne gå videre til høgskole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke inn på ingeniørutdanning med Påbygning.

Men høgskolene har en linje kalt forkurs for ingeniørutdanningen som gjør at du kommer inn.

Forskjellen på forkurs og påbygg er at det er mye mer matte, fysikk og kjemi på forkurs, slik at du er kvalifisert til å begynne på ingeniørstudie.

Lenke til kommentar

VVS-ingeniør

Flere og flere høyskoler ønsker studenter som kommer inn på studiet via Y-veien.

(Sjekk Teknisk Ukeblad : http://www.tu.no/nettarkiv/article159922.ece)

Dette betyr at du utdanner deg innen et yrke (for deg - tar Fagbrev som rørlegger)

På høyskolen vil du ta måtte de fag som du mangler mens "gymnas"-elevene tar fag du kan gjennom fagbrevet ditt.

Som ingeniør med fagbrev mener jeg gjennom erfaring at du vil være mer ettertraktet enn ingeniører med kun teoretisk utdanning. Undersøkelser viser og at elever med fagbrev gjør det bedre enn gymnaselevene.

Så jeg anbefaler å utdanne deg til rørlegger - for så å se om ingeniørlysten fortsatt er der.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Som ingeniør med fagbrev mener jeg gjennom erfaring at du vil være mer ettertraktet enn ingeniører med kun teoretisk utdanning. Undersøkelser viser og at elever med fagbrev gjør det bedre enn gymnaselevene.

Så jeg anbefaler å utdanne deg til rørlegger - for så å se om ingeniørlysten fortsatt er der.

Lykke til!

Det folk glemmer når de uttaler slik er tidsperspektivet.

JA, en nyutdannet ingeniør med fagbrev er mer ettertraktet enn en uten.

NEI, en nyutdannet ingeniør med fagbrev er IKKE mer ettertraktet enn en ingeniør uten fagbrev med to års erfaring.

Så, om du er bestemt på ta ingeniørutdannelsen, ikke kast bort to år på å ta fagbrev.

Edit:

Om man kan ta Y-veien så kaster man forsåvidt bare bort ett år, men det er forutsatt at du har muligheten til å ta den.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Det folk glemmer når de uttaler slik er tidsperspektivet.

JA, en nyutdannet ingeniør med fagbrev er mer ettertraktet enn en uten.

NEI, en nyutdannet ingeniør med fagbrev er IKKE mer ettertraktet enn en ingeniør uten fagbrev med to års erfaring.

Så, om du er bestemt på ta ingeniørutdannelsen, ikke kast bort to år på å ta fagbrev.

Edit:

Om man kan ta Y-veien så kaster man forsåvidt bare bort ett år, men det er forutsatt at du har muligheten til å ta den.

Kaste bort?

Man kaster ikke bort tid ved å ta fagutdanning. Det vil man få bruk for gjennom hele karrieren. Så ja, en ingeniør med fagbrev stiller sterkere enn en ingeniør med samme erfaringstid.

Lenke til kommentar

Ja, kaster bort.

Om man er fast bestemt på å ta ingeniørutdannelsen så er fagbrev bare bortkastet tid i forhold til hva du står igjen med.

Eksempel fagbrev:

Du er ferdig med skolen og begynner i lære når du er 18.

Du har da fagbrev som 20åring.

Så går et år til forkurs (om man ikke velger Y-veien, men dette er vel kun i Telemark de har den), så mann er 21.

Tre års utdanning, og man er ferdigutdannet ingeniør som 24åring(23 med y-veien).

Eksempel uten fagbrev:

Du er ferdig med skolen som 18åring.

Ett år forkurs, og tre års høyere utdanning, så er man ferdigutdannet som 22åring.

Så skal disse to konkurrere om en jobb, da begge som 24åringer.

Hvem tror du stiller sterkest?

Den nyutdannede med fagbrev, eller ingeniøren med 2års fartstid? :)

Altså, jeg skal ikke påstå at 2års ingeniørerfaring teller mye sterkere, men det teller minst like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...