Gå til innhold

CV CSL-215 i bil?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er ikke den glupeste innen Hifi/bilsterio enda, men håper på å bli noe klokere ved å stille noen spørsmål.. :-)

Var å kjøpte meg Cerwin Vega CLS-215 igår.. Og jeg vil si at jeg ikke angrer et sekund og at høyttalerne er verdt vær eneste krone..! Jeg lager ikke denne topicen for at dere skal diskutere hva som er BEST av høyttalere, jeg vil ha svar på spørsmålet mitt som lyder:

Cerwin Vega CLS-215 - I user manualen står det at de er 8 Ohm's compatible, men ifølge Hifi klubben, så står det "Impedans: 4 ohm"

Vil dette si at høyttalerne takler både 4 og 8 Ohm fra en forsterker?

Hva vil gi best lyd?

Men til det store spørsmålet.. Jeg har fryktelig lyst til å prøve meg ut med å sette høyttalerne i bilen, og spille de via anlegget jeg har der..

Jeg spurte Hifiklubben om dette, og de var ikke helt 100% sikre på at dette kunne gå, eller ikke..

Forsterkeren i bilen jeg har er en Mutant MT800.1X

Litt info om den:

Into 4 ohms at 14.4V - 300Wx1Ch

Into 2 ohms at 14.4V - 575Wx1Ch

Into 1 ohms at 14.4V - 800Wx1Ch

Bridged 4 Ohms 14.4V - No

Frewuency Response - 20Hz - 330KHz

Har også mer info om den om dere skulle trenge, men tror dette er det som dere trenger for å svare meg på spørsmålet.. :)

Info om høyttalerne ( USER MANUAL ):

Frewuency Response - 24Hz - 20KHz

Power Handling - 500Watts

Impedance - 8 Ohm Compatible

Crossover Frewuencies - 280 Hz / 2.4 kHz

Er det noe mer dere trenger å vite ang. forsterker eller høyttalerne for å kunne gi meg et svar? =)

Jeg har forsikring på dem i 5 år, så om høyttalern skulle gå til helvette så ER det ikke verdens undergang, siden de blir da fikset.. :-)

Men, siden det er det nyeste og største "invisteringen" jeg har gjort idet siste nå, vil jeg helst ikke ødelegge dem.. :-)

Håper på raske og gode svar, beklager om det skulle være rotete forklart.

Mvh. Daniel :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer til å fungere, men høyttalerene har såpass høy impedans at forsterkeren kommer til å drive de dårlig. De er heller ikke beregnet på bilbruk, så det spørs hvordan bassen blir.

Hvilken bil skal du ha de i? Dette er ganske store høyttalere, så vil tro det er ganske upraktisk med disse montert i en bil.

Lenke til kommentar

Impedans er "motstanden" i høyttalerne. Denne er fast og det er ingenting du kan gjøre med den. Det er impedansen som avgjør hvor mye høyttalerne belaster forsterkeren. Jo lavere impedans jo høyere belastning. Eller med andre ord; jo lavere impedans jo høyere effekt.

Som du ser av forsterkeren din så gir den 300 watt i 4 ohm. Hvis Cervinen da er 8 ohm så vil det gi 150 watt. (Dobler man impedansen halverer man effekten. Halverer man impedansen dobler man effekten).

Kjører du lavere impedans enn det forsterkeren tåler kan du ødelegge forsterkeren. Dette er ikke noe fare i ditt tilfelle da forsterkeren takler helt ned i 1 ohm.

Kjører du to 8 ohms høyttalere i sammen (paralell) får du totalt 4 ohms impedans og kan få ut 300 watt fra forsterkeren. Om du får plass til dette i bilen er en annen sak. :p

Høyttalerne er også designet for bruk i store rom og jeg vil tippe de gir laber lyd i en liten bil. Men det vil fungere.

Lenke til kommentar

Nå er det vel helst bassen han er ute etter. Han kan ta ut basselementene og bygge en ny kasse til de, og koble ned impedansen til 1ohm, men det kan bli noe vrient å få til en skikkelig kasse, med tanke på volum og eventuelt port-størrelse.

Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte forsikringen til mine CV-høyttalere så stod det ganske tydelig at den ikke gjaldt slike ting. Uheldigvis har jeg ikke de papirene her nå siden de er solgt for lenge siden.
Det kan stemme, men man trenge rjo ikke si akkurat hva som har skjedd, man kan lett finne på noe sansynlig som har skjedd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...