Danieluh Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Heisann^^ Kom over en bil på finn. En Toyota Corolla stasjonsvogn fra 2005. Den har kun gått 65 000 km, og koster 80 000 inkludert transport til Norge. Eieren bor med familien sin i England. Han hadde feriehus i Norge, og benyttet Corollaen i den forbindelse. Han solgte feriehuset, og tok med bilen til England. Han fikk derimot ikke solgt bilen der pga. rattet er på venstre side og den har norske skilt og norske papirer. Det er litt vanskelig å ha bil i england og så solgt til markedspris i Norge naturligvis. Derfor den lave prisen.. For å få en trygg handel, sendes bilen til Norge med Cargo Transport. Det er jo en av europas største transportfirmaer. Innen 5 virkedager får jeg bilen på døra, og får da inspisere bilen og se om den svarer til forventningene. Gjør den det, beholder jeg bilen, og betaler pengene til Cargo. Jeg kan ta med bilen på NAF test og sjekke at alt er i orden og at km telleren stemmer, og jeg kan sjekke opp at cassis nr. stemmer og at skiltet faktisk hører til denne bilen, sjekke for heftelser og eukontroller på nettet, og gjennomgå servicehefter og slikt, evt. snakke med Toyota. Bilen er kjøpt i Norge, og har norske papirer. Hvis jeg finner ut at noe ikke er som det skal og jeg vil heve kjøpet, kan jeg gjøre dette innen 10 dager, og sende bilen tilbake, og få igjen pengene av Cargo. Hvis jeg velger å beholde bilen etter disse 10 dagene, overfører Cargo pengene til engelskmannen som solgte bilen. Jeg har googlet navnet hans, og fant ingen treff som hinter til noe svindel. Historien kan kanskje virke litt usannsynlig, og er ting for godt til å være sant, er det gjerne det. Markedsprisen ligger jo rundt 160 - 190 000 på en slik 2005 modell med denne kjørelengden. Men når liksom Cargo er innblandet som en slags mellommann, og jeg kan sjekke ut alt om bilen, teste den og inspisere den, og sende den tilbake om den ikke svarer til forventningene, hvordan kunne han evt svindle meg? Er dette 100% trygt, eller er det noe jeg ikke har tenkt på?.. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hvis alt er slik du sier høres dette virkelig ut som noe å satse på! Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Dersom du får inspisere og teste ut bilen før du betaler noe, så sier jeg go for it. Lenke til kommentar
reds Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Tviler på at det finnes noen Toyota. Virker noe alt for godt til å være sant, er det som oftest det. Men jeg skal følge med her og se om jeg tar feil hvis du velger å gå videre. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Svindel. Klassisk oppsett. Rapporter dette til Finn.no du! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg vil ikke virke dømmende ovenfor trådstarter, men når jeg leser slikt som dette så synes jeg ikke der er rart at at "ola dunk" går for å være naiv og lettlurt i visse "kretser". Et normalt oppegående menneske med sunn fornuft og kritisk sans ville ikke luktet på dette engang, noe som dessverre ser ut til å ha forlatt store deler av befolkningen.... Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Merkelig at en som tydeligvis trenger penger sårt, likevel er villig til å riksikere å å blåse mange tusen uten av vinduet for frakt på en bil som kanskje ikke blir solgt. Lenke til kommentar
SteffenMA Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Finner ingen slik bil på finn jeg? Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Annonsen er fjærnet, kan hende finn.no også tenker at det er svindel. Jeg er ingen lettlurt person. Om han skulle be om forskudd betaler jeg selvfølgelig ingenting. Kommer bilen med Cargo og jeg skal betale Cargo når bilen kommer, hvorfor skulle jeg betale forskudd liksom? xD Om jeg får tak i nok penger, skal jeg skrive til han og si jeg skal ha bilen. Ber han ikke om forskudd, og bilen kommer med Cargo til Norge og alt virker i orden og Cargo kan bekrefte at jeg kan sende den tilbake innen 10 dager uten å betale noe, beholder jeg bilen. Tar den med på NAF test, sjekker at km telleren ikke er stilt tilbake. Sjekker servicehefter og papirer. Sjekker seff opp bil nr. i brønøysund og undersøker om den har noen heftelser og har møtt til eu kontroll og sånt før jeg ber om å få tilsendt bilen. Så lenge jeg undersøker alt rundt bilen og ikke betaler noe på forhånd kan jeg ikke skjønne hvordan han skal kunne svindle meg. eller? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Annonsen er fjærnet, kan hende finn.no også tenker at det er svindel. Jeg er ingen lettlurt person. bla bla bla.... Jaha?.... hvist så er tilfelle, hvorfor kaster du bort en masse tid på dette da? og hvorfor eksisterer denne tråden? Nei, gjør deg selv en stor tjeneste og glem det hele, dette er bare teoretisk ønsketenkning fra din side og det finnes ikke realistisk. Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Så lenge jeg undersøker bilen og alt rundt bilen grundig, og ikke betaler noenting på forskudd, og Cargo er inne som mellommann, hvordan kan han svindle meg? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 ca her ble jeg skeptisk; Eieren bor med familien sin i England. Han hadde feriehus i Norge, og benyttet Corollaen i den forbindelse. Han solgte feriehuset, og tok med bilen til England. Han fikk derimot ikke solgt bilen der pga. rattet er på venstre side og den har norske skilt og norske papirer. :!: Så lenge du ikke forhåndsbetaler NOE så er jo saken biff. Men jeg har vanskelig for å forstå at han skal sende bilen ens ærend for at du skal se den før du kjøper den. Post skiltnummeret da Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Skal selvfølgelig ikke forhåndsbetale noenting. Jeg har også en misstanke om at han vil be om forskudd... Men det får han ikke. Har skjedd mer enn en gang før at folk legger ut andres biler til salgs En på jobben til min far fant en gang plutselig sin egen bil til salgs på nett.. Men den bilen stod jo rett utenfor hos han.. Men nok om det.. Skal poste skilt nr. her når jeg får bilder av bilen, i og med at artikkelen ikke lenger eksisterer. Har forøvrig både googlet navnet hans, og søkt på www.pipel.com etter Alston Riggs, uten å finne noe mistenkelig.. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Når noe er for godt til å være sant så er det som regel det. Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Har sendt ny mail nå og spørt etter skilt nr. og chassisnummer : P Fikk bilder nå, men skiltene er selvfølgelig sensurert. Bilen er iallefall norsk, for den har koppholder til norsk kaffeavtale : P Er vel norsk skilt på bilen i bakgrunn og. Men hvorfor bildene av bilen er tatt på norsk camping plass når han prøvde å selge bilen i England, og hvorfor han er på Norsk campingplass når han hadde feriehus i Norge veit jeg ikke xD Med mindre det såkaldte feriehuset hans var ei campingvogn da Skal spørre om jeg kan komme til england og se på og hente bilen bare for å se hva han svarer hvis jeg får skilt nr og chassis nr. Endret 1. august 2009 av Danieluh Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Bilen er iallefall norsk, for den har koppholder til norsk kaffeavtale : PEr vel norsk skilt på bilen i bakgrunn og. Men hvorfor bildene av bilen er tatt på norsk camping plass når han prøvde å selge bilen i England, og hvorfor han er på Norsk campingplass når han hadde feriehus i Norge veit jeg ikke xD Fordi han har tatt bildene fra Finn.no. Dette er jo helt vanlig svindeloppsett! Beklager utrykket men, HALLOOOOOO???? Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Haha : P Det jeg egentlig skulle fram til var at hvis det liksom er svindel og han liksom hadde ferigehus i norge, hvorfor valgte han bilder med campingvogner i bakgrunn? xD Spørte forresten etter skilt nr. og chassis nr. Stod ikke noe chassis nr i svarmailen hans, men stod skilt nr.... UC22597.. Skiltet var jo sensurert på bildene.. x] Også stod det at siden han ikke er norsk statsborger er bilen registrert i hans søsters ektemanns navn... -.-' Den opprinnelige tanken fra min side var at kan han sende meg bilen uten å kreve forskudd, og alt ved bilen stemmer, er det en god deal.. Er det et helt vanlig svindelforsøk var det verdt et forsøk, bare jeg tar visse forhåndsregler. Men nå høres liksom alt ikke mistenksomt ut lenger.. nå høres det bare latterlig ut.. Men skal spørre om når det passer at jeg kommer til england bare for morroskyld : P Se om jeg får no svar, evt. hva han svarer. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hvis det er understellsnummeret du skal ha, så er det NMTEC20E20R005183 i hvertfall. Synes dette høres litt for godt ut for å være sant egentlig.. Rart han ikke heller kontakter en av de større Toyotaforhandlerene i Norge og får dem til å selge bilen på kommisjon. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Den opprinnelige tanken fra min side var at kan han sende meg bilen uten å kreve forskudd, og alt ved bilen stemmer, er det en god deal.. Er det et helt vanlig svindelforsøk var det verdt et forsøk, bare jeg tar visse forhåndsregler. Jeg leste 2 linjer av din første post og konstaterte øyeblikkelig at dette var reinspikka svindel, mao ikke verdt å bruke en eneste kalori på. Så hvordan du kunne tro/håpe at det var selv en mikroskopisk sjanse for at dette i det hele tatt stemte er meg et mysterium, men når du tror at pipel.com er en ekte side så begynner jeg å lure. Og hvem er det som sier at han var ute etter penger? det er alt for tydelig at din kunnskap om svindling er meget begrenset. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Oppskrift for å lure godtroende nordmenn på jakt etter billig bil. 1: finner ein annonse på finn og kopierer bildene frå denne 2: Legger ut egen annonse med ca 1/2 prisen av den originale (aka engelske priser) 3: Oppgir at bilen står i england med norske skilt Ola Nordmann biter på og blir lurt. Grunnen til at denne er svindel er: 1: Selge ein norsk bil i england er værre enn å selge sand i sahara eller is til eskimoer, altså å ta ein bil over utan å "fortolle" den ut er idiotisk Rattet er på feil side, norske avgifter er eksepsjonelt høgare enn engelske ( nybilprisen er rundt det halve iforhold til norske priser) Viss du ikkje trur meg så lyder kanskje kva som står på nrk sine sider litt kjent: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6606691 Edit: Legger med link til pdfen som FBI har lagt ut med epostdialogen med svindleren http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6606703!finn.pdf Endret 1. august 2009 av Jankee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå