Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig syn via laser penn ?

Looke

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg en liten laserpenn i posten som er av den svakeste typen sto -5mw på den og jeg lyste litt rundt i rommet mitt for å se hvordan den funker. Og litt seinere på dagen nå opplever jeg at synet på det høyre øyet er helt elendig, jeg kan se fint, men ikke like godt som før. Kan det ha noe med at laseren har på en eller annen måte ødelagt synet på høyre øye eller? Om jeg lukker det ene øyet og kun ser med høyre øyet er alt skikkelig uklart.

Jeg kan aldri huske å ha hatt dårlig syn så jeg synes dette er veldig rart. Og det ville vært veldig rart om det var laserpennen som er skikkelig svak som ødela det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jo ikke akkurat et svar på spørsmålet mitt var det vel ?

Jeg har heller aldri lyst meg selv i øyet mens sett på der strålen treffer, og når jeg ser med kun høyre øyet virker det som om at ting ikke er i fokus da.

Lenke til kommentar
Du skal aldri lyse med en laserpenn på auget uanz. Sågg på Newton for mange år siden, at sia i en laser så er alle lysstrålane samla, så smelter den av noen tråder i auget.

Skulle bare bekrefte det. Hadde jeg visst det 10 år siden hadde jeg ikke gått rundt med briller i dag. Men jeg så direkte in. Så ut som en liten sol . Egentlig ganske fin, men absolutt ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Vel, man svir av staver/tapper med sterkt lys, og det har ingenting med formen på selve øyeeplet å gjøre så å skylle på uhell med laser for brillebruk blir for dumt. Ja, laser brukes til synskorreksjon, men det er snakk om mye kraftigere laser brukt på en annen måte.

Vanlige lasere svir av staver/tapper slik som solen gjør om man ser lenge nok direkte på den. Hjernen er forbløffende flink til å dekke over "hull" blandt disse, alle har jo et stort område uten reseptorer der synsnerven går inn til hjernen.

Lenke til kommentar

Jepp.

Men du sier at det er på bare et øye; kansje det bare er at du nå har tenkt over det. Husk at vi ser med en kombinasjon av hjernen og øynene, og hjernen kan gi klart syn selv om man ser dårlig på et av øynene.

Uansett, det koster ikke mange hundrelappene å få sjekket synet hos en optiker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...