jimjames Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hei Mente jeg leste en plass at bærbare PCer har 2års garanti og 5 års reklamasjon fra forbrukerkjøpsloven. Eller er det sånn at garanti på bærbare er bare 1 år (satt av produsent)? Men man har uansett en reklamasjon på 5år, da dette er et privatkjøp og ikke til en bedrift (2års reklamasjon). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kjøp i mellom forbruker og bedrift reguleres av forbrukerkjøpsloven. Andre kjøp(mellom forbrukere for eks) reguleres av kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir minste reklamasjonsfrist på 2 år og 5 år på ting som skal vare vesentlig lenger enn 2 år. Så når det gjelder bærbare maskiner så er det 5 års reklamasjonsfrist som gjelder. Garanti er noe du får selger, butikk, leverandør eller produsent. Garanti reguleres ikke bortsett fra at det må gi forbrukeren bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven, ellers så har de ikke lov å reklamere med garanti. Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Du nevner garanti reguleres ikke bortsett fra at det må gi forbrukeren bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Så da er 1år bedre enn? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Det har ingenting å si hvor mange år, men de årene du får med garanti skal gi deg flere rettigheter eller bedre service enn kun forbrukerkjøpsloven alene. Så sånt sett kan butikken gi deg 2 timers garanti. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Eksempler på ting som gjør at man kan kalle det garanti er: * Full brukerstøtte på programvare * Gratis telefonsupport * Henting og levering på døren ved service * Prioritert service hos verksted Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Trodde det var 3 år og ikke 2 år de hadde.? Eller er det bare jeg som surrer litt? Men angående datamaskin så lurer jeg på om en bærbar batteri er med i reklamasjon angående 5 år? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Trodde det var 3 år og ikke 2 år de hadde.? Eller er det bare jeg som surrer litt? 3 eller 2 år hva? Det er 2 år som er den korteste reklamasjonsfristen. Men angående datamaskin så lurer jeg på om en bærbar batteri er med i reklamasjon angående 5 år? Alle deler av en vare inngår i reklamasjonsretten. Så lenge det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven så kan du reklamere på mangelen. Lenke til kommentar
branick Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Jeg tror det med fordel kan forklares litt bedre akkurat hva vilkårene for å få dekket et batteri på reklamasjonsretten er. Vet det ligger mer bak her, men jeg er så dårlig til å beskrive faktiske forhold at den jobben skal noen andre få ta, men i korte trekk kan jeg gjengi noen ting. Om batteriet bare har nedsatt ytelse etter 3 år (si 50%ish), er det ikke en mangel. Om batteriet er dødt etter 3 år, har det en mangel. -Øivind- Edit: I stand corrected Endret 6. august 2009 av branick Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Om batteriet bare har nedsatt ytelse etter 3 år (si 50%ish), er det ikke en mangel.Om batteriet er dødt etter 3 år, har det en mangel. 2.5 ifølge FTU. Lenke til kommentar
eught Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Om batteriet er dødt etter 3 år, har det en mangel.2.5 ifølge FTU. Så etter 2,5 år så har man i praksis ingen krav enten det er dødt eller har elendig kapasitet? Kapasiteten er jo egentlig ganske selvfølgelig ettersom batterier slites ut, men det er greit å ha i bakhodet om det kommer en kunde etter for eksempel tre år og krever et nytt batteri fordi det er dødt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Nå har man strengt tatt ikke mer enn 2 års reklamasjonsrett på et laptop-batteri. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Så etter 2,5 år så har man i praksis ingen krav enten det er dødt eller har elendig kapasitet? Kapasiteten er jo egentlig ganske selvfølgelig ettersom batterier slites ut, men det er greit å ha i bakhodet om det kommer en kunde etter for eksempel tre år og krever et nytt batteri fordi det er dødt. 2,5 år er i følge FTU forventet levetid for et laptopbatteri. Dermed har det 2 års reklamasjonsfrist, siden 2.5 år ikke er vesentlig lenger. Ifølge høyesterett må man opp i 3-3,5 år før det kan regnes som vesentlig lenger og gi 5 års reklamasjonsfrist. Det er ikke noen reklamasjonsfrister mellom 2 og 5 år. Lenke til kommentar
eught Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Takker, var det jeg var ute etter å få vite . Det er greit å kunne gi bedre svar enn "nei, ehm...sånn er det bare" . Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 6. august 2009 Forfatter Del Skrevet 6. august 2009 Så alt som følger med en pc, har minimum 2 års reklamasjonsfrist? F.eks lader, tastatur og andre "løse" deler? Og selve pcen 5års reklamasjon? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. august 2009 Del Skrevet 6. august 2009 Så alt som følger med en pc, har minimum 2 års reklamasjonsfrist?F.eks lader, tastatur og andre "løse" deler? Og selve pcen 5års reklamasjon? Alt du kjøper som forbruker har minimum 2 års reklamasjonsfrist. Absolutt alt. Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Heisann...tvilsom til LEFDAL. Samboer kjøpte laptop fra Lefdal Hamar 12. august 2008 og den ble levert til service i dag pga, pc blir veldig varm, den slår seg plutselig av og det kommer opp systemfeil stadig. Maskin blir brukt uten batteri når vi har tilgang på strøm, den blir jevnlig gjort rent for støv på vifter...MEN jeg fikk da følgende beskjed fra Lefdal: - batteri er det ikke mer enn 6md garanti på, dessverre.... - hvis vi ikke tegnet serviceavtale da vi kjøpte den, var de usikker på om rep går på garantien - de måtte ta back-up av HD og dette vil koste 800.- noe som jeg sa vi ikke trenger da jeg har satt opp nettverk hjemme og har alt på ekstern disk. - og de påsto at HD var ødelagt...noe den ikke er.... Mye som ikke stemmer her.... Lenke til kommentar
jimjames Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 garanti på 6mnd stemmer nok, men reklamasjonen er nok lenger som nevnt ovenfor. HD får de sjekke på eksternt verksted, de vet nok litt mer enn folkene på Lefdal sitt servicekontor. Reperasjonen går på garantien så lenge du leverer den inn før et år. Utenom det så har du jo reklamasjonen på 5 år så sant du kjøpte pcen som privatperson. Så det order seg nok når pcen kommer på eksternt verksted. Batteriet må du nok "krangle" litt med før du eventuelt får nytt, hvis det er helt dødt. Er HD'en ødelagt, får du jo ny på garanti siden pcen er under et år. Er batteriet helt dødt? Lenke til kommentar
kilosharr Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 garanti på 6mnd stemmer nok, men reklamasjonen er nok lenger som nevnt ovenfor.HD får de sjekke på eksternt verksted, de vet nok litt mer enn folkene på Lefdal sitt servicekontor. Reperasjonen går på garantien så lenge du leverer den inn før et år. Utenom det så har du jo reklamasjonen på 5 år så sant du kjøpte pcen som privatperson. Så det order seg nok når pcen kommer på eksternt verksted. Batteriet må du nok "krangle" litt med før du eventuelt får nytt, hvis det er helt dødt. Er HD'en ødelagt, får du jo ny på garanti siden pcen er under et år. Er batteriet helt dødt? Hei og takk for svar. Nei, batteriet er ikke dødt, det holder ikke særlig lengre enn 15-20min fulladet, mens HD er jeg meget i tvil om det er noe feil med, men det vil jo vise seg når den kommer tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå