Gå til innhold

[Løst]NÅR er det billigst å bestille komponenter?

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter nå med en ganske skrøpelig PC (2-3 år gammel) men overlever. Spørsmålet er om jeg bør kjøpe allerede nå? Bare siden 29.07-09 har prisen på handlelisten min økt med ca 300 kr :S. Hadde vært fint om noen som hadde god greie på "markedet" kunne sagt noe om når det lønner seg for meg å kjøpe PC. Da med alt tatt i betrakting:

Dette er handlelista: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101896 (AMENTIO)

Selvfølgelig kommer det jo nye produkter med tiden (feks venter jeg nok uansett til Samsung Spinpoint F3 kommer). Men om noen har et par forslag til hva jeg bør gjøre her, vær så snill og fortell :D

Endret av Jokka123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men for h******. https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101896

Den er gått OPP i pris på amentio, siden jeg startet threaden. Tenkte jeg skulle vente til alle produktene var tilgjengelige på lager (i håp om at prisene var gått ned med tiden) MEN nei her stiger omtrent alle varene litt og litt... Er dette noe de gjør FØR de setter ned prisene?? for å sanke inn litt ekstra spenn... Eller har de kanskje sett at jeg har lagd en handleliste av for god gjennomtenkning at de vet de vil tape på det. HJEEELP :p

Lenke til kommentar

Amentio følger nok bare markedet, og justerer prisene etter hvor mye de kjøper inn hver gang, hvordan kronekursen var i forhold til dollaren da de importerte, hvilke priser konkurrentene har, og så videre.

Generelt, som du sikkert vet fra før, blir en vare dyrere når den blir mye etterspurt, og enda dyrere når det finnes mindre eksemplarer av den (spesielt hvis konkurrerende nettbutikker ikke har delen i det hele tatt).

Deler blir billigere av at mindre folk vil ha dem, og at selskapet eier mange eksemplarer som de vil bli kvitt.

Som No_oN sier kan du spare mye på å ikke kjøpe det aller dyreste, men senke kravet en modell eller to. De nyeste skjermkortene er for eksempel rådyre, og går fort ned i pris når etterspørselen går ned.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner hva du mener. Ga faktisk mening også :p Må bare holde fingra av det store fatet så tjener jeg nok på det i lengden.

Men rart at det skal være billigere å kjøpe "de litt dyrere" varene med en gang de kommer ut enn etterpå:p

Noen som har et forslag eller to på PC i deler som har BRA VALUE (som også holder en stund) som også har mulighet til å oppgraderes kanskje... Generelt noe som jeg vil tjene på i lengden.

Lenke til kommentar
Du kunne ha spart noen lapper på å ha handlet rett før finanskrisen slo inn for fullt ;)

Hmmm. Det tviler jeg ikke på. Får bare kjøpe når jeg virkelig trenger, og ikke kjøpe det "hotteste". Ser heller ikke på meg selv som noe HARDCORE datageek. Er vel heller at jeg har lyst på det beste:P

Lenke til kommentar
[...]

Men rart at det skal være billigere å kjøpe "de litt dyrere" varene med en gang de kommer ut enn etterpå:p

Noen som har et forslag eller to på PC i deler som har BRA VALUE (som også holder en stund) som også har mulighet til å oppgraderes kanskje... Generelt noe som jeg vil tjene på i lengden.

Ja det er i så fall rart, for som oftest er det ikke billigere å kjøpe dyre, eksklusive varer med en gang de kommer ut, fordi det er da er stor pågang fra entusiaster som vil ha "det nyeste nye".

Men det finnes ingen regler på dette, så det kan hende jeg tar feil ved flere eksempler du har sett.

Når det kommer til ting som der du får best bang for the buck, er det best å søke og se hva som er tilgjengelig etter hva du selv ønsker å kjøpe. Det finnes ingen fasitsvar, men da jeg kjøpte PC-en min i fjor, var grafikkortet ATI Radeon HD 4870 påstått å være et av de beste skjermkortene på markedet når det gjelder ytelse per krone. Hvis du da ikke var entusiast.

Edit: Lefi

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Prisen på i7 går vel ned når i5 kommer ut eller 32nm prossesorene kommer. HD4890 går vel ned i pris når neste generasjon av skjermkort kommer. Og ting er vel billigere hvis USD er lav.

Prisene på i7 går ikke ned når i5 kommer. Faktisk regner jeg med at det motsatte skjer, nemlig at Intel faser vekk f.eks i7 920 og lar billigste i7 være en del dyrere i dag. i7 skal tross alt være high-end, mens i5 retter seg mot mainstream og skal erstatte 775 produktene i prisjiktet 1 200 - 2 000 kr.

@Jokka123: Prisene på hardware vil alltid svinge avhengig av valutakurs, konkurranse og etterspørselsforhold. Og produkter som nærmer seg slutten av livsløpet er ofte rimeligere enn nyere produktserie. Men ikke alltid. Så kjøp når du har behov og lyst, skal man vente til rett tidspunkt er det langt fra sikkert man får kjøpt noe i det hele.

Lenke til kommentar
Når det kommer til ting som der du får best bang for the buck, er det best å søke og se hva som er tilgjengelig etter hva du selv ønsker å kjøpe. Det finnes ingen fasitsvar, men da jeg kjøpte PC-en min i fjor, var grafikkortet ATI Radeon HD 4870 påstått å være et av de beste skjermkortetene på markedet når det gjelder ytelse per krone. Hvis du da ikke var entusiast.

Ja tenker på 4870 (X2 kanskje) eller 4890.

@Jokka123: Prisene på hardware vil alltid svinge avhengig av valutakurs, konkurranse og etterspørselsforhold. Og produkter som nærmer seg slutten av livsløpet er ofte rimeligere enn nyere produktserie. Men ikke alltid. Så kjøp når du har behov og lyst, skal man vente til rett tidspunkt er det langt fra sikkert man får kjøpt noe i det hele.

Ja du har helt rett.

Lenke til kommentar

Kan anbefale 4870 hvis du ikke er ute etter det nyeste nye. Vet ikke hvordan det er med tilsvarende kort i samme budsjettklasse, men selv har jeg ikke hatt store problemer. Det har vært småproblemer med skygger i FarCry 2, men det ble fikset med en driveroppdatering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...