EvenS Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Når jeg skrur på pc'en min så får jeg denne feilmeldingen: Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet: [Windows root]\system32\hal.dll. Installer en kopi av filen på nytt. Men når jeg koblet fra den eksterne harddisken så fikk jeg beskjed om at maskina finner ingen harddisk. Holder på å laste ned Windows Vista fra en annen pc nå, men er vel ikke hjelp i det når maskina ikke finner harddisken? Jeg er sånn passe forvirra nå Det er snakk om en Acer Aspire 5920G med Windows Vista. Maskina er litt over ett år gammal. Samboeren min gneller om at dette må være en reklamasjon siden jeg ikke har gjort en noe (som jeg vet om) men kommer vel sansynligvis ikke langt hos elprice med det? Håper noen kan hjelpe meg med dette her, har lite lyst til å blåse 6000,- på en ny pc når den jeg har bare er et år gammal og har fungert prima fram til nå. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 En recovery vil vell gjøre susen, det blir nokk betalbart hos forhandler men da er det snakk om timepris. Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 En recovery vil vell gjøre susen, det blir nokk betalbart hos forhandler men da er det snakk om timepris. Vil jeg kunne kjøre recovery fra Vistaen som jeg laster ned nå? Orket ikke brenne ut recovery plate når jeg kjøpte maskina, og da gikk det jo selvfølgelig i glemmeboken senere Og det med at maskina ikke finner noen harddisk er det noe som "går seg til" når jeg kjører i vista dvd'en? Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Kommer pcen til å klare å drive vista?, du bryter også garantien på pcen ved å skifte operativsystem. Ville gått inn i butikk og hørt om hva de synes. Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Det jeg mente var om det gikk å installere\kjøre recovery siden jeg ikke finner noen harddisk når pc'en skal startes opp. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Du må nesten bare prøve, trykke f8 eller f11 eller hva knapp det er på den maskinen. Har vært borti ganger det fungerer og andre det ikke gjør det.. Prøv og kom med tilbakemelding Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Det jeg mente var om det gikk å installere\kjøre recovery siden jeg ikke finner noen harddisk når pc'en skal startes opp. Med litt flaks trenger du ikke kjøre recovery eller installere alt på nytt. Den feil meldingen du får kan skyldes noe så enklet som feil med boot.ini filen og dermed finner ikke Vista ut hvor oppstartsfilene er. For ordens skyld, madamen har samme laptop, og hvis du tar sjansen, kan du kjøre Acer eRecovery. Du trykker da Alt+F10 når du ser Acer logoen. Følg så instruksjonene. Men vær klar over at ALT vil slettes på hard disken. Du mister alle filene dine da. Du kan også prøve å reparere Vista installasjonen din ved hjelp av hvilken som helst Vista DVD så lenge den er 32-bit. Og virker det, vil du ikke miste noen ting. Start laptopen med en Vista DVD i drevet som om du ville gjøre en ny installasjon. Når du kommer til installasjon vinduet, trykker du IKKE "Installer Windows nå" men klikk på Reparer Windows nede til venstre. Vista vil nå lete etter tidligere installasjoner. La det gjøre seg ferdig hvis det finner hard disken din og det vil da liste opp Vista installasjoner funnet. Klikk Neste og du kommer til et nytt vindu. Klikk på System symbolet nederst i det vinduet. Skriv deretter: bootrec /Fixboot og trykk Enter. Skriv så: bootrec /Fixmbr og trykk Enter. Nå burde boot sektoren pluss master boot record til hard disken være fikset. Fjern Vista DVDen og restart laptopen. Gi et pip om dette virker. Endret 31. juli 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Takk for gode tips Chavalito Skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk, har en lang dag med "Even gjør ting han ikke kan" foran meg nå :!: Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 Når jeg trykte alt+F10 mens acer logoen kom fram så skjedde det ingenting. Noen annen kombinasjon som kan fungere? Gjør ikke så mye om jeg sletter alt på pc'n siden jeg har alt det viktige på en ekstern harddisk. Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 1. august 2009 Forfatter Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Prøvde med en Vista cd nå og forandret oppstartrekkefølga i bios. Kom innpå det vinduet der man skal velge opperativsystem, men fant ingenting. Jeg lurer på om det rett og slett er harddisken som har tatt kvelden.. Er det sannsynelig? Endret 1. august 2009 av EvenS Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Vanligvis så skulle det å trykke Alt+F10 under oppstart virke, kan jo være at det er Alt-F11 på din laptop da. Du må holde nede Alt tasten mens du trykker 2-3 ganger på F10 eller F11. Ser du noe lignende til bildet når du er inne i BIOS? Ser du hard disken der, vil jeg si at det vil være merkelig at disken er gåen. Men på en annen side, hvis ikke Vista finner disken kan det tyde på noe galt med disken ja. Du kan prøve å laste ned GParted, brenn iso filen til en CD og start latopen med GParted CDen i CD-drevet. GParted er et Linux basert partisjonsverktøy, enkel i bruk, og det burde finne hard disken. Du vil da kunne se hvilke partisjoner som er på den disken, hvis den er i orden. Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Det står ingenting på IDE1 Model Name: og på IDE Serial Number: Ellers er det likt. Endret 2. august 2009 av EvenS Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var plassert i feil kategori og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ser du ikke hard disken i BIOS, er jeg redd for at den har tatt kvelden. Du bør ta kontakt med Acer og be om ny hard disk. Selv om laptopen er over et år gammel, mener jeg at slike feil bør dekkes av garanti uansett. Og det er noe noe som heter 5 års forbruker garanti eller noe slikt. Er dessverre ikke så godt inne på dette, bor ikke i Norge ser du. Lenke til kommentar
EvenS Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Ser du ikke hard disken i BIOS, er jeg redd for at den har tatt kvelden. Du bør ta kontakt med Acer og be om ny hard disk. Selv om laptopen er over et år gammel, mener jeg at slike feil bør dekkes av garanti uansett. Og det er noe noe som heter 5 års forbruker garanti eller noe slikt. Er dessverre ikke så godt inne på dette, bor ikke i Norge ser du. Ja det er det samme som jeg har komt fram til. Var å leverte inn maskina på elprice i dag, virket ikke som om det skulle bli noe problem å få det på garantien Takker uansett for god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå