Gå til innhold

Nikon objektiver - vurderer å konvertere til Nikon...

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg begynner å bli lei av å vente på at verken kamerahus eller objektiver fra Canon finnes på lager og vurderer derfor å gå over til Nikon og da i så fall FF, enten D3 eller D700.

Er dessverre ikke oppdatert på Nikon sin objektivpark i det hele tatt, men jeg ønsker meg primært tre lyssterke fastobjektiver ett i området 24mm - 35mm, ett 50 mm og ett i området 85mm-135mm. Er det noen som har noen tips til hvilke som er bra?

Jeg har ikke noen bestemt makspris, men det må være innenfor rimelighetens grenser og jeg kan gjerne handle brukt.

Jeg kjenner heller ikke betegnelsene Nikon bruker foruten VR og FX/DX. Hva er for eksempel forskjellen på disse:

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nederste har fokusmotor i objektivet, men det spiller ingen rolle da både d700 og d3 har fokusmotor i huset.

Innenfor rimelighetens grenser så er det en av de 50mm eller sigmas som alle er bra.

På 85mm er det f1.4 eller f1.8 som gjelder.

F1.4 går under kallenavnet "the cream machine" pga bokehen, men prisen er vel 3gangeren av f1.8

I området 24-35mm får noen andre svare :-)

Lenke til kommentar
Den nederste har fokusmotor i objektivet, men det spiller ingen rolle da både d700 og d3 har fokusmotor i huset.

Innenfor rimelighetens grenser så er det en av de 50mm eller sigmas som alle er bra.

På 85mm er det f1.4 eller f1.8 som gjelder.

F1.4 går under kallenavnet "the cream machine" pga bokehen, men prisen er vel 3gangeren av f1.8

I området 24-35mm får noen andre svare :-)

Oki, takk for det!

Har alltid vært fristende med en 85mm 1.4 ja, selv om prisen kanskje ikke er så fristende. Vet du hvordan de gamle MF 85/1.4 er? Så vidt jeg har forstått så er Nikons objektivfatning bakoverkompatibel til tidenes morgen??

Lenke til kommentar

Nikons utvalg av virkelig lyssterk fastoptikk under 50mm er vel heller labert. De hadde en AF-D 28mm f/1,4 som for tiden går brukt for $10000+, og det går rykter om at en etterfølger (som neppe blir billig) er på vei (men de ryktene har gått ganske lenge).

Til FX-format har du 14, 18, 20, 24 og 28mm f/2,8 samt 35mm f/2 som de mest lyssterke, i tillegg har du DX 35 f/1,8. Og 14, 18 og 20mm-objektivene er ikke spesielt billige heller, så hvis du vil ha noe i det området og klarer deg med f/2,8 kan du vel like godt kjøpe AF-S 14-24 f/2,8G :love:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Eller kanskje en 24-70 2.8 supplementert med 85mm f2.8?

Tja, det var det med lysstyrke da... Jeg syntes ihvertfall at 50mm må være 1.4. På vidvinkel kunne jeg nok klart meg med 2.0 eller 2.8 dersom den er skarp allerede fra første blender.

Jeg trives nok best med fastoptikk har jeg funnet ut. Syntes det blir litt mange kompromisser med zoom.

Lenke til kommentar

Ifølge Norges store Nikonguru, Bjørn Rørslett, er den gamle Ai-S-versjonen av 85mm f1.4 veldig bra. Tror det ligger en til 2000 på foto.no i skrivende stund.

Bjørn Rørslett har anmeldt omtrent hvert eneste Nikkor-objektiv som har eksistert, så hans side er verdt et besøk:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Lyssterke vidvinkel-fastobjektiver er vel en av Nikons største mangler i forhold til Canon. I det området du nevner finnes vel bare 24mm f2.8, 28mm f2.8 og 35mm f2 av nye AF-objektiver. Det finnes 1.4-varianter av dem, men de er eldre objektiver uten autofokus.

I tillegg til 85mm f1.4 finnes det også en 105mm f2 AF, 105mm f2.8 AF-S VR makro og 135mm f2 AF som skal være gode. Du kan lese mer om disse bl.a. på siden til Bjørn Rørslett.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har forstått så er Nikons objektivfatning bakoverkompatibel til tidenes morgen??
Stort sett. Går du for et hus i Dxxx-klassen eller Dx-klassen får du lysmåling med det aller meste av eldre Nikon-optikk.

Det er et par unntak. Optikk som er eldre enn "AI"-typen (som stort sett bare kalles "pre-AI") kan faktisk skade fatningen hvis du monterer den på et nyere hus. Mye av det som er å få kjøpt av brukt pre-AI-optikk har blitt bygget om i etterkant for å virke på nyere hus, men det er verdt å ha i tankene hvis du shopper etter virkelig gammel optikk. I tillegg har du den noe obskure F3AF-optikken som var Nikons første og ikke fryktelig vellykkete forsøk på et autofokussystem. Den bør heller ikke monteres på et nyere hus i det hele tatt, men det er neppe et relevant problem.

Manuelloptikk av typene AI-P og AI-S fungerer utmerket på hus som D3 og D700.

Lenke til kommentar

Bjørn har veldig lite om Nikons billigzoomer, ellers er hans side til stor hjelp når en skal velge utgave av et objektiv.

Hans karakterer settes etter praktisk bruk, ikke etter "testing".

Nikon sine MF objektiver AIS 28 f/2 (og f/2.8) og AIS 35 f/1.4 er alle meget gode objektiver. Ellers har Zeiss og CV noen perler i området 20-35mm. Nikon AF objektiver, som 20,24,28 og 35mm er ifølge enkelte ikke så bra som de eldre MF objektivene - men det spørs vel også litt på hva en mener er bra.

Lenke til kommentar

Fastobjektiv i området 24-35 finnes følgende alternativer:

MF:

Nikkor 24mm f/2

Nikkor 24mm f/2.8

Zeiss Distagon T* 25mm f/2.8 ZF

Nikkor 28mm f/2

Nikkor 28mm f/2.8

Zeiss Distagon T* 28mm f/2 ZF

Nikkor 35mm f/1.4

Nikkor 35mm f/2

Nikkor 35mm f/2.8

Zeiss Distagon T* 35mm f/2 ZF

AF:

Nikkor AF 24mm f/2.8

Nikkor AF-D 24mm f/2.8

Nikkor AF-D 28mm f/1.4 <== har noen denne liggende, kontakt meg! :D

Nikkor AF 28mm f/2.8

Nikkor AF-D 28mm f/2.8

Nikkor AF 35mm f/2

Nikkor AF-D 35mm f/2

samt flere fra andre tredjepartsprodusenter.

Vi venter på:

AF-S 24mm f/1.4

AF-S 35mm f/1.4

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...