Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trommelbrems bak hengt seg opp

Lurg

Anbefalte innlegg

Heisan

Eier en avensis 98mod, 1,8l og sliter med at trommelbrems på venstre bakhjul har hengt seg opp.

Jekka opp bilen, tok av hjulet, og etter en del harde velretta hammerslag og bruk av rivjern fikk man av trommeldekselet. Når man omsider fikk dette av, viste det seg at klossene/skoene var revet av (sansynligvis fordi man brukte brutal makt for å få av dekselet?) og dette lå løst. Videre var det en del rust osv å spore så her var det bare å bestille nye deler.

Jeg skal hente nytt monteringskitt i dag der alle deler da skal medfølge, men poenget er at jeg ikke har hatt lignende problemer før så her er jeg fullstendig rookie. Så jeg håper at noen her har litt erfaring på feltet og kan hjelpe meg. Spørsmålet mitt omfatter egentlig hele bytte/monteringsprosessen fra start til slutt så slå dere løs :) Håper inderlig på hjelp. På forhånd, takk så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke 100% hvordan det ser ut bak i din Toyota, men prinsippet er nok det samme.

Du fjerner alt løst dritt og møkk (bruk ikke trykkluft, da det ikke er noe særlig å puste inn det støvet). Sjekk at det ikke er noen lekasjer i bremsesylindern (den som presser skoa ut) samt at gummipakninger osv ser helt og fint ut.

Så smører du opp de punktene som skoa sklir på med kobberpasta. Monterer bremsesko, håndbrekksvaier, fjærer osv.

NB! er det en selvjustering på håndbrekket, så er det nok tid for å rense og smøre opp denne.

Rengjør trommel, og rens den med isopropanol eller brakecleaner (rødsprit funker også) på slitebanene.

Så er det å rygge og kjøre framover litt mens du røsker litt i håndbrekket så selvjusterne justerer bremsebåndene ditt dem skal.

Et tips er å kjøpe Haynes manualen for bilen din. Det står alt du måtte ønske å skru på den bilen. Koster ca 250kr og fåes hos Biltema, Thorsov osv....

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for utfyllende svar, setter stor pris på det. Tror monteringen gikk ganske greit, merker ingen antydning til subbing eller noe unormalt nå så satser på at det gikk som det skulle :) Haynes manualen skal kjøpes absolutt.

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...